וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקור הנדיר באיראן - והשתיקה הרועמת של ישראל

20.4.2015 / 15:07

שרת החוץ האוסטרלית התארחה בסוף השבוע בטהראן, ושיבחה את מאמצי האיראנים במאבק בטרור. בירושלים נמנעו מלהביע ביקורת על הדברים, בגלל תמיכתה החריגה של השרה במפעל ההתנחלויות. "הישראלים מודעים היטב לגבי נסיבות ביקורי בטהראן"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

בסוף השבוע התרחש באיראן אירוע היסטורי, בעל חשיבות בינלאומית: לראשונה מאז שגובש הסכם הגרעין בלוזאן, ביקרה באיראן נציגה בכירה של אחת ממדינות המערב. האורחת - שרת החוץ של אוסטרליה, ג'ולי בישופ. היא זכתה לפגישת עבודה ממושכת עם נשיא איראן, חסן רוחאני, והצהירה מול המצלמות כי טהראן היא שותפה למאבק בטרור של דאעש. לדבריה, אוסטרליה אף תקדם שיתוף פעולה מודיעיני עם הרפובליקה השיעית, כדי להיאבק יחדיו בארגון הסוני הרצחני.

שרת החוץ של אוסטרליה ג'ולי בישופ בלשכת נשיא איראן חסן רוחאני – טהראן, 18 באפריל 2015. AP
נשיא איראן רוחאני ושרת החוץ של אוסטרליה, ג'ולי בישופ, בסוף השבוע בטהראן/AP

זה היה הביקור הראשון מזה כעשור של בכיר אוסטרלי באיראן, והביקור השני של דיפלומט מערבי בכיר כלשהו באיראן בשנים האחרונות. משרדי חוץ ברחבי העולם הגיבו בחיוב לביקור של בישופ, ואולם דווקא בירושלים נשמרה שתיקה בנושא. לכאורה, ראש הממשלה נתניהו יכול היה לנצל את האירוע הזה כדי להדגים כיצד איראן כבר מתחילה לקצור את פירות הסכם המסגרת עם שש המעצמות: לומר שאיראן זוכה ללגיטימציה מחודשת בזירה הבינלאומית, מוצגת כשותפה למאבק בטרור, ונמצאת על מסלול ברור לחידוש יחסי המסחר עם העולם המערבי.

אלא שראש הממשלה טרם התייחס לביקור ההיסטורי של השרה בישופ בטהראן, וכך גם שאר הגורמים בישראל, שלרוב אינם מפספסים הזדמנות להלום בארה"ב על התקרבותה לאיראן, החל מהשר יובל שטיייניץ ועד לכלי התקשורת המקורבים ללשכת ראש הממשלה. גורמים מדיניים בכירים אמרו לוואלה חדשות כי הסיבה לשתיקה הזו נעוצה בעמדותיה של בישופ בנושא הישראלי-פלסטיני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו. AP
למרות אמירותיה החריגות של בישופ, בירושלים מעדיפים כרגע לשתוק. רה"מ נתניהו/AP

לפני כשנה וחצי הפתיעה בישופ את הקהילה הבינלאומית כאשר אמרה בראיון לאתר "טיימס אוף ישראל" שלדעתה, ההתנחלויות אינן בלתי-חוקיות לפי הדין הבינלאומי, וזאת בניגוד לעמדה של רוב מדינות העולם. בישופ הוסיפה באותו ראיון כי היא מבינה את העמדה של ראש הממשלה נתניהו, ולפיה התהפוכות במזרח התיכון מקשות על הקמת מדינה פלסטינית. כמה חודשים לאחר מכן, אמרה השרה האוסטרלית כי השימוש במונח "שטח כבוש", בהקשר של מזרח ירושלים הינו שגוי, כל עוד האזור נתון למשא ומתן (בישופ חזרה בה בהמשך מקביעה זו, בעקבות איומי חרם כלכלי מצד מדינות ערב על אוסטרליה).

עמדותיה של בישופ בנושא הישראלי-פלסטיני גרמו כעת לישראל להימנע מתגובה לביקור ההיסטורי שלה באיראן, שסולל את הדרך עבור שרי חוץ של מדינות נוספות לבקר במדינה. גורם בכיר בירושלים אמר לוואלה חדשות כי "זה היה מאוד לא נעים לקרוא את מה שהיא אמרה על איראן והטרור. היא הציגה את האיראנים כשותפים למאבק בטרור, בשעה שהם תומכי הטרור הגדולים ביותר בעולם. אבל מכיוון שמדובר בשרה ידידותית כלפי ישראל, הקו שלנו כרגע הוא להימנע מביקורת". הבכיר הוסיף כי "אין ספק" שאם הביקור הראשון בדרג בכיר בטהראן לאחר הסכם הגרעין היה מטעם ארה"ב, "התגובה הייתה אחרת לגמרי".

מעבר לעמדותיה של בישופ ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני, יש לציין כי ראש הממשלה נתניהו מתכנן לבקר באוסטרליה במהלך כהונתו הקרובה. נתניהו אמור היה לבקר במדינה כבר במהלך הכהונה הקודמת, אולם הביקור לא יצא לפועל בשל המשברים הביטחוניים שהתרחשו במהלך הקיץ. בירושלים אומרים כי אין קשר בין הביקור המתוכנן לבין ההתנהלות הישראלית אל מול הביקור החריג של שרת החוץ בטהראן.

חברי מיליציה שיעית שחררו את העיירה אל-עלם שבאזור תיכרית, עיראק, מרץ 2015. רויטרס
חברי מיליציות שיעיות, המוכוונים בידי איראן, נלחמים בתיכרית בחודש שעבר/רויטרס

אוסטרליה כיהנה עד לאחרונה כחברה במועצת הביטחון של האו"ם. בהצבעה שהתקיימה בדצמבר האחרון על הכרה במדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967, היא הייתה אחת משתי המדינות היחידות (יחד עם ארצות הברית) שהצביעה נגד ההצעה הירדנית בנושא. בנושא האיראני, לעומת זאת, ישנה הבנה כי אוסטרליה רואה פוטנציאל כלכלי גדול בשיפור היחסים עם איראן בעקבות הסכם הגרעין, וכי לישראל אין כל דרך למנוע זאת.

בראיון עם רשת אי-בי-סי ששודר היום, נשאלה השרה בישופ האם נציגים ישראלים כלשהו הביעו מחאה כלפי ממשלת אוסטרליה, בשל שיתוף הפעולה שלה עם איראן. "הישראלים מודעים היטב לגבי נסיבות הביקור שלי בטהראן", השיבה בישופ. "הם מבינים שיש נושאים אזוריים ובילטרליים שעלינו לדון בהם, והם מודעים לסיבת הגעתי". בישופ הדגישה כי אוסטרליה איננה משתתפת בשיחות הגרעין, אך כי לארצה "בהחלט יש אינטרס" בתוצאותיהן.

המראיינת אמרה לבישופ כי "איראן ידועה כמממנת טרור, כתומכת הכלכלית העיקרית של חיזבאללה, ומפרה זכויות אדם באמצעות עינויים בשטחה - ובשטח עיראק (...) במלים פשוטות, איך אפשר לבטוח באיראן?". בישופ השיבה כי אוסטרליה נעזרת באיראן לאיסוף מודיעין, וכי היא עצמה "לא רוצה שיאשימו אותה בהתעלמות ממודיעין חשוב, רק כי הגיע ממקור שיש לנו חילוקי דעות עמו".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully