וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום העצמאות לחירשים ולקויי השמיעה

20.4.2015 / 13:30

איך דוברי שפת סימנים מסתדרים בביקור שגרתי אצל הרופא? איך הורה חירש משוחח עם המורה של בנו באסיפת הורים? ואיך יוכלו לדעת על מה מדברים בטקסי יום הזיכרון והעצמאות? זה נראה בלתי אפשרי, אבל זה קורה. מילת הקסם היא הנגשה באמצעות שירותי תרגום לשפת הסימנים או תמלול

טקס יום הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל, הר הרצל. מאי 2014. נועם מושקוביץ
טקס יום הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל, הר הרצל. מאי 2014/נועם מושקוביץ

לראשונה, מאז קום המדינה ולאחר אין ספור דיונים, הצבעות, תיקונים ותקנות, יוכלו 700 אלף לקויי השמיעה והחירשים בישראל לציין את ימי הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ולחגוג את יום העצמאות יחד עם כל עם ישראל.

לראשונה יהיו מחויבים כל הגופים הציבוריים בישראל לתת לאותם לקויי שמיעה וחירשים את האפשרות להיות שותפים לטקסים הציבוריים על ידי הנגשתם בתמלול ובשפת סימנים. החל מהשנה כל אירוע ציבורי מחויב על פי חוק לתמלל את האירוע ובמידה ותהיה דרישה אף לתרגמו לשפת הסימנים.

בימים אלו אנו עמלים על הכנת התשתית לקראת מהפכת הנגישות לאנשים עם מוגבלויות, שבסופו של דבר תשפיע על רבים מאיתנו : בעלי העסקים, נותני השירות במגזר הציבורי והעסקי, מוסדות להשכלה גבוהה, מערכת הבריאות, מערכת החינוך וכמובן קהילת החרשים וכבדי השמיעה.

הדרך להחלת תקנות הנגישות במלואן עוד ארוכה אך כשהן ייושמו באופן מלא יקרו שני דברים משמעותיים עבורנו: איכות החיים ושוויון ההזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות ישתפרו באופן דרמטי וכולנו נזכה לחיות בחברה צודקת יותר. כיום, חיים בארץ כ-700,000 אנשים חרשים וכבדי שמיעה ומתוכם כ-15,000 אנשים מסמנים, עבורם שפת הסימנים היא השפה הטבעית.

איך דוברי שפת סימנים מסתדרים כשהם הולכים לביקור שגרתי אצל הרופא? איך הורה חירש משוחח עם המורה של בנו באסיפת הורים? כשחירשים ולקויי שמיעה מעוניינים לפנות לייעוץ משפטי, לייעוץ פנסיוני, לייעוץ זוגי? כשדובר שפת סימנים רוצה לקחת משכנתא בבנק או אפילו סתם להזמין תור איך הוא מסתדר? דמיינו איך הם לומדים במוסדות להשכלה גבוהה ואיך הם משתלבים אחר כך בעולם התעסוקה. זה נראה בלתי אפשרי, אבל זה קורה. מילת הקסם היא הנגשה באמצעות שירותי תרגום לשפת הסימנים או תמלול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טקס יום העצמאות/מערכת וואלה!, צילום מסך

המכון לקידום החרש נוסד הרבה לפני שמושג "הנגשה" נטמע בשפה העברית. המכון לקידום החירש חרט על דיגלו את הנגשת עולם ההשכלה לאנשים חרשים וכבדי שמיעה, עולם שהיה סגור בפניהם. מאז התרחבה פעילות המכון בתחום ההנגשה וכיום אנו פועלים בתחומים רבים הנוגעים לחיי היום יום. עדיין יש לנו עבודה רבה בסיוע לסטודנטים חירשים וכבדי שמיעה להשתלב בהשכלה גבוהה ולאחר מכן בשוק התעסוקה, אך הדלתות כבר לא חסומות בפנינו בזכות ההנגשה.

לאחרונה, נוספה מהפכת ההנגשה לרשימת המשימות שלנו. נדמה לכאורה כי מרגע כניסת תקנות הנגישות לתוקף בעיית ההנגשה עבור האנשים החרשים וכבדי השמיעה נפתרה. אך לא כך הדבר כאשר התקנות מחייבות תקציבים נוספים שהעסקים והרשויות צריכים לשלם עבורם. בנוסף, יש לדעת כי חלק מהתקנות כגון תרגום לשפת הסימנים ייושמו רק כאשר תהיה דרישה ציבורית לכך. כלומר האדם החירש בעצמו צריך לפנות לעירייה על מנת שזו תנגיש עבורו את טקס יום הזיכרון/העצמאות.

ולכן למרות המהפכה המבורכת בתחום הנגישות הדרך עדיין ארוכה ובהחלט לא קלה עבור האדם החרש או כבד השמיעה. אנו נמשיך לפעול למען זכויותיהם ועצמאותם של האנשים החירשים וכבדי השמיעה בישראל.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully