וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תמהרו לשמוח מהחורף הארוך: החדשות הרעות לאקלים בישראל

21.4.2015 / 0:10

בעוד שמחקר אמריקני הראה שהרבע הראשון של 2015 היה החם בהיסטוריה העולמית, בארץ חווינו חודשים קרירים. עם זאת, פרופ' אורי דיין, מומחה לאקלים, חוזה רעות לאקלים באזורנו

החורף האחרון בישראל היה חריג באופן יחסי, ובמהלכו אף נשברו שיאים חדשים של קור. עם זאת, בעולם המצב שונה לגמרי. סוכנות החיזוי לאטמוספרה ולאוקיינוסים (NOAA) הודיעה כי חודש מרץ האחרון היה החם ביותר, בממוצע, מאז החלו המדידות בשנת 1880. המשמעות היא, שממוצע הטמפרטורות ברחבי העולם היה גבוה ב-0.85 מעלות צלזיוס מעל הממוצע של המאה ה-20. גם בדיקה של הרבע הראשון של 2015 העלתה שהתקופה הזו שוברת שיאי חום. נוסף על כך, מסתבר שממוצע כיסוי הקרח בים הארקטי במרץ ירד ב-7.2% מתחת לממוצע של השנים 2010-1981. השיא החדש שבו זכתה 2015 מגיע אחרי ש-2014 הוגדרה הכי חמה בהיסטוריה.

יומיים לפני שבעולם מציינים את יום כדור הארץ בצל הנתונים המדאיגים הללו, מסביר פרופסור אורי דיין, מומחה לאקלים באוניברסיטה העברית, כי בעוד שהתחממות כדור הארץ ברורה ומדידה, הקיטון במשקעים אינו תמיד בא במקביל. "צריך להבין שכמות המים בכדור הארץ קבועה ולא יכולה לפחות או לגדול. המשמעות של בצורת במקום אחד היא יותר מים במקום אחר והמודלים אכן מדברים על העמקת היובש באזורים צחיחים והגברת המשקעים באזורים גשומים. אנחנו לצערנו, בקבוצת הצחיחים".

עוד ידיעות בנושא
ישראל בבועה? בעולם נמדד החורף הכי חם אי-פעם
ברוב הארץ עברו את ממוצע המשקעים השנתי
שיאנית העולם בזיהום מודה: שינוי האקלים הוא "איום ממשי"

שלג בבית ג'אן, פברואר 2015. ראפת טאפש, תמונות גולשים
שלג בבית ג'אן בשיא החורף השנה/תמונות גולשים, ראפת טאפש

לדבריו של דיין, "הערכות והמודלים מדברים על כך שרצועת המדבר צפויה להתרחב. מדינות מסוימות, בין היתר ישראל, צפויות לסבול מבצורות מתמשכות ומקשיים באספקת המים. אך בניגוד לטמפרטורות, שעליהן ניתן לומר בוודאות כי הן עלו, הדבר הזה (בנוגע למים ומשקעים, י"א) עוד לא הוכח".

שלג בקריית שמונה, פברואר 2015. יניב ברחנין, תמונות גולשים
שלג בקריית שמונה/תמונות גולשים, יניב ברחנין

אין ספק שבשנים האחרונות אנו עדים לתופעות מזג אוויר חריגות בארץ. בשנה שעברה תקפה אותנו סופת שלג שלא ראינו כמותה, החורף השנה היה גשום ושבר שיאים בטמפרטורות שליליות, ובסוף השבוע שעבר, באמצע אפריל, ירד מבול וברד שהמטיר כ-40 מילימטרים בשעתיים בירושלים וגרם להצפות - כאמור בזמן מאוד חריג בשנה. אך למרות כל זאת, פרופ' דיין טוען כי מדובר ביד המקרה. "צריך להבחין בין אקלים למזג אוויר. אקלים הוא בעצם ממוצע של מגמות ארוכות טווח והמגמה היא באמת של התחממות, למרות שהעונה האחרונה לא מרמזת על כיוון זה. מזג האוויר הוא התנודות שמתלבשות על המגמה הזו, ולכן בתוך המגמה הכללית של התחממות אנו יכולות לחוות עונות קרות יותר".

שלג בדימונה, 20 בפברואר 2015. אליאב שודגאוקר, תמונות גולשים
שלג בדימונה/תמונות גולשים, אליאב שודגאוקר

עוד הוסיף דיין: "ישנו מחקר סטטיסטי שמראה כי בחלק הצפוני של אגן הים התיכון, מזרח ספרד, יוון, צרפת וטורקיה, מזג האוויר נעשה קיצוני יותר. אולם, הדבר אינו נראה באזור שלנו ובמדינות של אקלים סאב-טרופי".

מפלס הכנרת שנמדד בנוף גינוסר 10 אפריל 2015. ראובן קסטרו
מדידת מפלס הכנרת בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

תופעה נוספת שההתחממות הגלובלית אחראית לה היא חוסר היציבות באטמוספירה, דבר שיוצר כיסי אוויר עוצמתיים שמסוגלים, במקרים נדירים, להפיל מטוסים. "חצי האטמוספירה הקרובה לקרקע מתחממת ואילו חצי האטמוספירה שמעליה נשארת קרה. עקב כך פערי הטמפרטורות עולים, והמטוסים שטסים בקו התפר בין שני החצאים חשים זאת", מסכם דיין.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

(עדכון ראשון: 21:22)

התייבשות אגם מנדוסינו בקליפורניה, פברואר 2014/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully