וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית חיפה חסמה את הכניסה למפעלים המזהמים במפרץ חיפה

שלומי גבאי

19.4.2015 / 17:37

ראש העיר יונה יהב הודיע כי הוצא צו סגירה למפעלים הפטרוכימיים בעקבות הסערה סביב זיהום האוויר בעירו, והטיל את האחריות למצב על המדינה. אלא שבעקבות החסימה עצרה המשטרה את קצין הרכב בעירייה. ארגוני סביבה: "יהב מסיר מעצמו אחריות"

צילום: ערן גילווארג, שלומי גבאי; עריכה: יאיר דניאל

ראש עיריית חיפה יונה יהב הודיע היום (ראשון) כי נחסמה הכניסה למפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה. זאת בעקבות הסערה סביב סוגיית זיהום האוויר בעיר, שהתעוררה לאחרונה לאחר שפורסם דוח של משרד הבריאות שחשף שיעור תחלואה גבוה במיוחד בסרטן באזור. לדבריו, הוצא צו סגירה מידי לכל המפעלים המזהמים ותוגש עתירה להקפאת כל תכניות "קרקעות הצפון". "לא ניתן לדחוף למטרופולין חיפה עוד תשתיות מזהמות", הדגיש יהב.

תושבי חיפה לא קונים את ההתנערות של העירייה מהאחריות לזיהום

במסיבת עיתונאים בבית החולים רמב"ם הטיל יהב את האחריות למצב על המדינה. "לאור קבלת הנתונים ממשרד הבריאות, עיריית חיפה לא תאפשר פגיעה נוספת בתושבים שלה וביישובים הסמוכים", אמר יונה יהב. "מדינת ישראל מחזיקה שני מיליון בני ערובה, ובמשך 50 שנים היא עשתה ככל העולה על רוחה, ללא שהייתה לעיריית חיפה כל נגיעה בדבר".

יהב עוד הוסיף כי הקים מטה חירום בלשכתו לטיפול בנושא. "הוכחנו בעבר כי במלחמה ובניהול משברים אנו יודעים לתפקד ולהנהיג. נגמרו המשחקים - סדר היום של הנהלת העיר בוטל ואנו נעסוק רק בזה", אמר יהב. "אנו דורשים מממשלת ישראל לדעת לאלתר מה הם נתוני האמת. הילדים שלנו לא יהיו בני ערובה. בכל הנוגע לבריאותם, במלחמה כמו במלחמה - כל האמצעים כשרים".

עוד בוואלה חדשות:
גל התאבדויות אחרי "צוק איתן" שינה את תכנית הפעולה של צה"ל
בן 26 נורה למוות מחוץ לביתו במשולש; הרקע לא ידוע
סערת החופשות: משרד החינוך במסר מרגיע להורים

ראש עיריית חיפה יונה יהב. אדריאן הרבשטיין
"הילדים שלנו לא יהיו בני ערובה". יונה יהב/אדריאן הרבשטיין

בתגובה על הצעד של העירייה נמסר מהמשטרה כי מחוז חוף לא יאפשר חסימת צירים או הפרעה לתנועה בכל תחומי המחוז. "נאפשר מחאה בכל נושא בתנאי שתוגש בקשה מסודרת כנדרש. משטרת זבולון הזמינה גרר לצורך גרירת המשאיות המהוות הפרעה לתנועה, ויינתנו דוחות בהתאם", נמסר.

ואכן, כמה שעות אחרי תחילת הפעולה של העירייה, עצרה משטרת ישראל את קצין הרכב של עיריית חיפה. המעצר הגיע לאור מה שהמשטרה כינתה "הפרעה לתנועה". "תעצרו את המפעלים ולא את עובדי העירייה המסורים", אמרו בדוברות עיריית חיפה.

דוברת ארגון "מגמה ירוקה", ענבר שקד דליות, מתחה ביקורת על יהב בטענה שהוא מגיב לסוגיה, שעליה ארגונה מאבק זה שנים, רק כשהיא עולה לכותרות. "איפה הוא היה עד עכשיו?" תמהה שקד דליות. "במקרה הזה אי אפשר לומר מוטב מאוחר מלעולם לא, מכיוון שיונה יהב עצמו הוא אחד האחראים הגדולים למחדל הסביבתי והבריאותי – הוא שהפקיר את תושביו במשך שנים, ועכשיו הוא מנסה להסיר מעצמו את האחריות כשהוא מפנה אצבע מאשימה על גורמים אחרים. אבל בואו לא נתבלבל - לא יונה יהב לא המשרד להגנת הסביבה ולא משרד הבריאות עשו דבר כדי לעצור את תכנית הרחבת בז"ן, הקמת נמל דלקים או תכנית קרקעות הצפון, אלא אנחנו - ארגוני הסביבה והתושבים". היא ביקרה גם את ההחלטה לחסום את הכניסה למפעלים באמצעות משאיות וכינתה את המהלך "פרובוקציה". זה הזמן לתכנית אופרטיבית שתשים סוף לבזן ולתעשייה המזהמת", ציינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
משאיות של עיריית חיפה חוסמות את הכניסה למפעל לתשתיות ואנרגיה בקריית חיים , אפריל 2015. ערן גילווארג
משאית חוסמת את הכניסה למפעל תשתיות נפט ואנרגיה/ערן גילווארג

אמש הפגינו עשרות פעילי סביבה במפרץ חיפה במחאה על זיהום האוויר במקום. "פתחנו במאבק בכל עוטף בז"ן", אמר יוסי ברוך, אחד המפגינים. "זה אזור אסון אקולוגי שבו הרבה יותר אנשים חולים בסרטן. הערב זו יריית הפתיחה. יש זעם בקרב הציבור. כל מי שחי פה מרגיש את הזיהום". הוא עקץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר: "אנחנו, כאן במפרץ, יודעים שהחיים עצמם חשובים. אנחנו מכירים יותר מדי את מחלת הסרטן וכואבים את קורבנות הזיהום".

במסגרת ההפגנה, חבשו חלק מהמפגינים מסכות "בשם האנשים שאחראים על הזיהום", וערכו טקס הדלקת משואות אלטרנטיבי. הראשון שהדליק משואה היה אדם שהתחפש לשר התחבורה, ישראל כץ, שאחראי על בניית הנמל החדש בעיר. אחריו היה זה ראש העיר יונה יהב. השלישי שהדליק משואה היה איל ההון עידן עופר, ואחריו ראש הממשלה, ולבסוף מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. "אני מתכבד להדליק את מפרץ חיפה כי אני יכול", אמר האדם שחבש את מסכת נסראללה. "הישראלים מגישים לי אותו על מגש של כסף עם מיכל ברום, דלק, גז ועוד חומרים מסוכנים. אצליח לפגוע במפעלים ולהרוג 20 אלף מאנשי האויב הציוני".

הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה. ערן גילווארג
הפגנת פעילי סביבה במפרץ חיפה, אמש/ערן גילווארג

ביום שלישי האחרון התפרסם מסמך מקיף של משרד הבריאות שפירט לראשונה את נתוני התחלואה באזור עתיר מפעלי התעשייה כימיים הפולטים לאוויר מזהים רבים. מהמסמך, שעליו חתום ראש שירותי בריאות הציבור במשרד, פרופ' איתמר גרוטו, עלה בין היתר כי מחצית ממקרי הסרטן בילדים בנפת חיפה בין 1998 ל-2007, נגרמו בשל חשיפה לזיהום האוויר באזור.

בשל הממצאים המטרידים שהעלה הדוח, הודיע המשרד להגנת הסביבה שימליץ להכריז על מפרץ חיפה כאזור מוכה זיהום אוויר. מהמשרד נמסר כי בשנים האחרונות, אחרי התקופה שבה עוסקים הנתונים, נרשמה ירידה ניכרת ברמת זיהום האוויר במפרץ. עם זאת, הוסיפו: "האזור עדיין מדורג במקום הראשון בפליטות מזהמי אוויר בישראל, כפי שפרסמנו באתר לפני כחצי שנה. לאור מכלול הנתונים, המשרד מגבש המלצות לשר החדש שיכנס לתפקיד להכריז על מפרץ חיפה כ'אזור מוכה זיהום אוויר'".

(עדכון ראשון: 9:19)

משאיות של עיריית חיפה חוסמות את הכניסה למסוף כימיקלים, אפריל 2015. ראובן קסטרו
משאיות של העירייה חוסמות מכלית בכניסה למסוף כימיקלים חיפה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully