וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: עיתונאית נידונה ל-7 שנות מאסר על הדלפת "סודות מדינה"

17.4.2015 / 15:32

גאו יו, עיתונאית עטורת פרסים בינלאומיים בת 71, מכחישה כי הדליפה מסמך פנימי של המפלגה הקומוניסטית, המפרט את פעילות השלטון נגד ארגונים חברתיים, לכלי תקשורת בהונג קונג. "רדיפה פוליטית בוטה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בית משפט בבייג'ינג גזר היום (שישי) שבע שנות מאסר על העיתונאית הבכירה גאו יו, בת 71, לאחר שהורשעה בהדלפת מסמך פנימי של המפלגה הקומוניסטית לכלי תקשורת בהונג קונג. גאו, עיתונאית עטורת פרסים בינלאומיים המסקרת תחומים כמו פוליטיקה, כלכלה ורווחה, הכחישה את העבירה שיוחסה לה.

העיתונאית הסינית גאו יו שהורשעה בהדלפת סודות מדינה ונידונה לשבע שנות מאסר, אפריל 2015. רויטרס
רזה וחלשה יותר מכפי שהייתה. גאו יו/רויטרס

המסמך שהדליפה גאו, על פי הכרעת הדין, עסק באסטרטגיה שעליה החליטה ההנהגה בסין, הכוללת פעולה אגרסיבית נגד קיומה של חברה אזרחית, הפצת דמוקרטיה במדינה וחופש העיתונות. כל אלה, מהווים לדעתה איום על השלטון. המסמך, שנודע כ"מסמך מספר 9", הוגדר סוד מדינה, והדלפתו הייתה יכולה להמיט על גאו מאסר עולם.

על פי אחד מפרקליטיה של גאו, היא לא הגיבה על גזר הדין. אולם אחיה, גאו ויי, כבר הודיע כי בכוונתה לערער. "אני מאוד דואג לשלומה של אחותי", אמר האח לאחר הדיון, והוסיף כי היא נראתה לו רזה וחלשה יותר מכפי שהייתה לפני שנעצרה לפני שנה. לדבריו, נוצר רושם שבית המשפט התעלם מטענות ההגנה ונתן משקל רק לדברי התביעה.

עוד ידיעות מהעולם:
בכיר אירופי: "מבין" את הזעם הטורקי על ההכרה ברצח העם הארמני
ארה"ב: "מכירת הנשק לאיראן מראה שרוסיה פשוט נואשת לכסף"
צרפת: בת 9 נחטפה מגן המשחקים לעיני אמה, נאנסה ונרצחה

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
עיתונאים נהדפים על ידי שוטרים מחוץ לבית משפט בבייג'ינג שבו נגזר דינה של העיתונאית גאו יו, אפריל 2015. AP
המשטרת הודפת עיתונאים מחוץ לבית המשפט בבייג'ינג, היום/AP

המגזין בהונג קונג שלו גאו הדליפה לכאורה את המסמך, "מינג'ינג מנת'לי", פרסם הודעה שבה הדגיש כי מדובר בהאשמות שווא וכי המסמך כבר הופץ עוד בטרם הדליפה אותו גאו לכאורה. עוד ביקשו לציין במגזין כי תוכן המסמך אינו כולל סודות צבאיים או כלכליים של המדינה, אלא "הדרכה נכונה" בענייני אידיאולוגיה. "פסיקה בלתי-צודקת זו, בעניינה של עיתונאית סינית יוצאת מן הכלל, מערערת לחלוטין על טענותיו של שי בדבר מחויבותו ל'שלטון על פי החוק'", נכתב בהודעת המגזין.

בארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, הגיבו על גזר הדין ואמרו כי הסעיף שבו הורשעה גאו שרירותי ומנוסח בצורה מעורפלת, וכי הוא משמש לעיתים קרובות נגד פעילים חברתיים בניסיון לדכא את חופש הביטוי. "גזר הדין המצער הזה של גאו יו הוא לא יותר מרדיפה פוליטית בוטה מצד הרשויות הסיניות", נמסר מהארגון.

הפגנה מחוץ למשרד הקישור של סין בהונג קונג במחאה על גזר הדין של העיתונאית גאו יו שהורשעה בהדלפת סודות מדינה, אפריל 2015. רויטרס
הפגנה נגד גזר הדין של גאו מחוץ למשרד הקישור של סין בהונג קונג/רויטרס

הפסיקה הנוכחית בית המשפט מאשרת למעשה את האותנטיות של המסמך המדובר, שפורסם לראשונה ביוני 2013. עד כה מפלגת השלטון, בראשותו של שי ג'ינפינג, מעולם לא דיברה בגלוי על המסמך, שלמעשה מעיד על חוסר האמון החמור של שי בארגונים חברתיים שאינם בשליטת מפלגתו. האסטרטגיה שעולה מהמסמך עומדת בבסיס המאבק של הנהגתו בארגונים שכאלה, שבמסגרתו, בין היתר, נשלחו לאחרונה חמש פעילות לזכויות נשים למאסר של יותר מחודש לאחר שתכננו קמפיין להעלאת המודעות לנושא ההטרדה המינית.

אין זו הפעם הראשונה שגאו נושאת עונש מאסר בשל עבירה זו. גם ב-1994 היא נידונה לשש שנות מאסר לאחר שהורשעה בהדלפת סודות מדינה, גם כן לתקשורת בהונג קונג. היא שוחררה מהכלא כעבור חמש שנים לאחר שקיבלה חנינה על בסיס רפואי בשל בעיית לב שממנה היא סובלת.

  • עוד באותו נושא:
  • סין
  • גאו יו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully