וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין בטקס יום הזיכרון: "הכאב חוצה את ישראל, אך לא מחלק אותה"

צפירת דומייה פתחה את אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. הטקס המרכזי התקיים בכותל המערבי בהשתתפות הנשיא והרמטכ"ל, שאמר: "זיכרונם מוביל אותנו ומנחה את צעדנו". נתניהו ב"יד לבנים": "האדמה ספוגה בדם יקירינו"

צילום: עומר מירון, עריכה: שניר דבוש

(נתניהו בטקס יום הזיכרון ב"יד לבנים")

מתייחדים עם הנופלים: אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה תשע"ה נפתחו הערב (שלישי) ב-20:00 בצפירת דומיית בת דקה. 23,320 נפלו במערכות ישראל, ו-2,538 נהרגו בפיגועים ובמתקפות על אזרחים. מיד לאחר הצפירה החלו עצרות הזיכרון, ובהן העצרת המרכזית ברחבת כותל המערבי - בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין, הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט ובני המשפחות השכולות - שבה הודלקה אבוקת הזיכרון.

"בקיץ האחרון נסעתי לאורכה ולרוחבה של הארץ הזאת. ביקרתי בבתיהם של בחורים טובים ואהובים שנפלו במערכה על הגנת הארץ במבצע 'צוק איתן'", אמר הנשיא בנאומו לקהל המשפחות השכולות. "הגיאוגרפיה של הכאב, כך למדתי, חוצה את ישראל לאורכה ולרוחבה - אך לא מחלקת אותה. המוות פוקד את המאמינים כמו גם את אלה שאינם. אין מחנה שאין בו מת. ראיתי בני קיבוצים והתנחלויות, בני מושבים וכפרים, יהודים ולא יהודים, עירוניים, חיילים בודדים ועולים חדשים. הגעתי אליהם מאוחר מדי. למדתי להכיר אותם, כשהם כבר לא היו".

עוד אמר הנשיא: "ביום הזה אנו פותחים את סכרי הכאב המתפרץ, משחררים את בריחי הגעגועים, אך אנו נעשה פשרה בנפשנו ובזיכרון אהובינו, אם יהיה זה רק יום של התמקדות בצער ובכאב. את גורל בנינו ובנותינו, אנו מבכים היום. ואולם, באותה עת לא נוכל לעמוד מעל קבריהם, לא נוכל לשאת את המחשבות על הילדים שלא יהיו להם, על ילדיהם שנותרו יתומים - אם לא נעסוק במשמעות קורבנם".

יום הזיכרון - כתבות נוספות
"מאז שגיא נהרג שקט לנו": פסטיבל רוק לזכר חלל צוק איתן
צפו: הסרט המרגש של דויד גרוסמן לזכרו של בנו שנפל במלחמת לבנון
"צריך לבחור - לצנוח או לצמוח": משה ושרה מתמודדים עם הפיגוע

הנשיא ריבלין המשיך ואמר כי המחויבות של מדינת ישראל ושל אזרחיה "היא לדעת שאנחנו עושים כל שלאל ידינו, כדי למנוע את המלחמה הבאה, כדי להבהיר לאויבנו שאם נאלץ לצאת אליה, נוכל להם - כפי שיכלנו. לצד זאת, אנו מביטים במציאות נכוחה ולכן מוכרחים גם להבטיח - שאנחנו עושים כל שבכוחנו כדי להגיע למערכה הבאה כשאנו ערוכים ודרוכים".

משפחות וחיילים עולים להר הרצל בערב יום הזיכרון, ירושלים. אפריל 2015. נועם מושקוביץ
קברים ועליהם דגלונים בחלקה הצבאית בהר הרצל/נועם מושקוביץ

הרמטכ"ל איזנקוט שעלה לאחר מכן אמר: "אני עומד בשמם של מפקדי צה"ל וחייליו ומצדיע לזכר רעינו לנשק, חללי מערכות ישראל שנפלו במלחמה למען עצמאותה של מדינת ישראל וביטחון תושביה. עבורי עם ישראל הוא ההבטחה הנצחית והבלתי מתפשרת לשמור את זכרם של חברינו שנפלו במערכה במעלה הדרך. אנחנו שלחנו אותם למשימה שממנה לא שבו – נושאים עמנו את דמותם. זיכרונם מוביל אותנו ומנחה את צעדנו. זכרם לנו הוא צוואה – להוסיף לעמוד על המשמר, להוסיף לממש את אותה המשימה".

טקס יום הזיכרון לנופלי גדוד הסיור של חטיבת גבעתי. הטקס ייערך בסימן חמשת המפקדים והלוחמים מהיחידה אשר נפלו בשנה האחרונה במבצע צוק איתן. בארות יצחק, אפריל 2015. קובי אליהו
טקס הזיכרון לגדס"ר גבעתי/קובי אליהו

בנוסף לטקס המרכזי, התקיימו טקסי זיכרון במרבית היישובים בארץ לזכר הנופלים. בכנסת התקיים טקס "שרים לזכרם" המסורתי. בקיבוץ בארות יצחק התקיים טקס לנופלי גדוד הסיור של חטיבת גבעתי, שאיבד חמישה מפקדים ולוחמים במבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון. במהלך האירוע הקריא מולי כהן, חברו של מפקד סיירת גבעתי, רס"ן בניה שראל, שנהרג במבצע "צוק איתן".

"בניה אחי היקר, ממש לפני סיום החיפושים של הנערים נפגשנו. דיברנו על העתיד ועל איך תהפוך את הסיירת למה שהייתה פעם. על כמה אתה מרגיש שלם לפני החתונה שלך. שמחתי כל כך לראות אותך. נראית טוב, בכושר, מאושר באמת. גרמת לי לשכוח מהכל ולהתמקד רק בשיחה איתך. כמו שרק אתה יודע. ביום שבת לפני הכניסה לרצועה זכיתי לראותך בפעם האחרונה לפני הכניסה של היחידה פנימה". ב-1 באוגוסט 2014 נהרג רס"ן שראל בהיתקלות עם מחבלים שיצאו מפיר מנהרה ברפיח.

בבית "יד לבנים" בירושלים התקיימה מוקדם עצרת זיכרון ממלכתית. בטקס השתתפו בין היתר ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, ונציגי המשפחות השכולות.

בדבריו, הזכיר ראש הממשלה את אחיו המנוח סא"ל יוני נתניהו, מפקד סיירת מטכ"ל שנהרג במהלך "מבצע אנטבה" ב-1976. "39 שנים אחרי נפילתו של אחי היגון אינו מרפה, היגון לא הרפה אצל הוריי עד יומם האחרון. היגון אינו מרפה אצלכם. ביום הזה העם משתתף ביגונינו, העם זקוף הקומה מרכין היום את ראשו ואת דגלו בהכרת תודה שאין גדולה ממנה לזכרם של יקירנו שנפלו. 23,320 חללי מערכות ישראל: יהודים, נוצרים, מוסלמים, בדואים, דרוזים, צ'רקסים", אמר.

"מבכים את חסרונו של כל אחד ואחת"

עוד אמר: "בנינו ובנותינו נתנו הכל, גם את חייהם, כדי להבטיח את תקומת עמנו וביטחונו. שדות הקרב כמעט ואינם מתחלפים. הצוררים מתחלפים. אבל ככל שמתגברים איומי אויבינו להשמיד את הבית, כך מתגברת נחישותנו להגן על הבית". הוא התייחס למבצע האחרון בעזה, שגבה את חייהם של 67 חיילים ואמר: "הרוח שלנו לא נחלשה בחלוף השנים והיא הולכת ומתחזקת. ראינו את הרוח הגדולה הזו בקיץ האחרון בצוק איתן, איזה אומץ לב, איזו רעות, איזו התלכדות, איזו הקרבה".

"אין שום עם שנעקר מאדמתו, שהפר את כל כללי ההיסטוריה וחזר והקים בה את חייו הלאומיים. ישראל היא מקור חיינו, דם יקירנו ספוג באדמתה. כשהכאב גואה וייסורי האבדן מתגברים נתנחם בך שהבנים והבנות נפלו בשליחות להבטיח את קיום האומה. ביום הזה שבו הארגון הפרטי שלנו נשזר בכאב הלאומי, נצדיע לגבורת הנופלים וננצור באהבה את זכרם", סיכם.

טקס הנחת "דגלון לנופל" על קבריהם של חללי מערכות ישראל, אפריל 2015. טלי מאייר
טקס הנחת "דגלון לנופל" על קבריהם של חללי מערכות ישראל, אפריל 2015/טלי מאייר

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר בעצרת ב"יד לבנים": "אנחנו מבכים את חסרונו של כל אחד ואחת מחללי מערכות ישראל, שכן כל אחד מהם חשוב בעינינו כעולם מלא. כל נופל - הוא סיפור חיים; כל חלל - הוא אישיות, מכלול של כישורים שלא באו במלואם לידי ביטוי, של חלומות - שכבר לא יוגשמו". אדלשטיין הוסיף: "יידעו אויבינו באשר הם: לא טילי נ"ט ולא רקטות, לא פיגועים ולא מנהרות טרור – לא יחלישו ולא ירתיעו את העם הזה".

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל תשע"ה שיחול מחר (רביעי) עומד מספר הנופלים בעת מילוי תפקידם על 23,320. לרשימה הארוכה והכואבת התווספו בשנה האחרונה, מאז יום הזיכרון הקודם, 116 חללים - 67 מתוכם חללי מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון. נוסף על כך, 35 נכי צה"ל שמתו כתוצאה מנכותם, הוכרו במהלך השנה כחללי צה"ל. נתון זה אינו כולל את נפגעי פעולות האיבה.

השנה האחרונה הייתה בסימן של החרפה ביטחונית: בראש ובראשונה המלחמה בעזה, שבמהלכה נצרב בין היתר בתודעה אסון הנגמ"ש בשג'אעיה שבו נהרגו שבעה חיילי חטיבת גולני; מתקפת הנ"ט של חיזבאללה בגבול לבנון, שבמהלכה נהרגו לוחמי גבעתי סרן יוחאי קלנגל וסמל דור חיים ניני; ופיגוע הדריסה בתחנת הרכבת הקלה בירושלים שבה נהרג קצין מג"ב פקד ג'דעאן אסעד.

הלווייתו של רב סרן צפריר בר און בבית העלמין בחולון, יולי 2014. דרור עינב
הלווייתו של סרן צפריר בר אור/דרור עינב
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות המבצע ברצועה, הצטרפו למעגל השכול 131 הורים, 11 אלמנות ו-187 אחים ואחיות. 26 הפכו יתומים, ושני תינוקות נולדו אחרי מות אביהם - אחד מהם הוא בנו של רב-סרן צפריר בר-אור, שנהרג ב"צוק איתן".

כמעט 10,000 הורים שכולים, 5,000 אלמנות

נכון להיום יש בישראל 9,753 הורים שכולים שאיבדו בן או בת במערכות ישראל, 4,958 אלמנות ו-2,049 יתומים. במהלך אירועי הזיכרון מחר צפויים כ-1.5 מיליון בני אדם לפקוד את 52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ כדי להתייחד עם זכר הנופלים. אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, האחראי על טקסי הזיכרון ומלווה את המשפחות השכולות במהלך השנה, מקיים לקראת יום הזיכרון ביקורים בבתי המשפחות.

כמדי שנה, לקראת יום הזיכרון הונח נר נשמה, דגלון וצרור פרחים על קברו של כל נופל. לרווחת הציבור נפתח אתר אינטרנט שבו מידע מפורט על יום הזיכרון והטקסים ברחבי הארץ. כמו כן, מוקד מידע טלפוני ארצי עומד לרשות המשפחות השכולות בין השעות 8:00 בבוקר ו-18:00 בערב בטלפון 03-7776700.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
תמונות מהצפירה בערב יום הזיכרון, דרך השלום עזריאלי. אפריל 2015. מגד גוזני
עומדים בצפירה בתל אביב/מגד גוזני
משפחתו של רועי פלס ז"ל שנהרג בצוק איתן בשרים בכיכר רבין, ערב יום הזיכרון. אפריל 2015. דרור עינב
בני משפחתו של סגן רועי פלס שנהרג ב"צוק איתן"/דרור עינב
טקס יום הזיכרון לנופלי גדוד הסיור של חטיבת גבעתי. הטקס ייערך בסימן חמשת המפקדים והלוחמים מהיחידה אשר נפלו בשנה האחרונה במבצע צוק איתן. בארות יצחק, אפריל 2015. קובי אליהו
טקס יום הזיכרון לנופלי גדוד הסיור של חטיבת גבעתי. הטקס ייערך בסימן חמשת המפקדים והלוחמים מהיחידה אשר נפלו בשנה האחרונה במבצע צוק איתן. בארות יצחק, אפריל 2015/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully