וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבת חזרה מהצהרון עם טלאי צהוב: "אנחנו מזועזעים"

אימא מראשון לציון נחרדה לראות כי בתה חזרה אתמול הביתה עם הסימן שזיהה יהודים בתקופת השואה: "ומה אם סבתא שלה ניצולת השואה הייתה באה לקחת אותה?". עיריית ראשון לציון: "מפעילת הצהרון הושעתה לאלתר ותזומן לשימוע"

ילד חזר מצהרון בראשון לציון עם טלאי צהוב בערב יום השואה, אפריל 2015. פייסבוק, צילום מסך
הטלאי על חולצתה של הילדה/צילום מסך, פייסבוק

קרן אדם, אימא מראשון לציון, הזדעזעה לגלות כי ילדתה בת ה-3 חזרה אתמול (רביעי) מהצהרון עם טלאי צהוב, כחלק מלימודי יום הזיכרון לשואה ולגבורה. "הילדה חזרה הביתה אתמול עם טלאי צהוב ונעתקו לי המלים מפי", אמרה לוואלה חדשות. "מנהלת הצהרון שמה לה את זה. לכל הילדים בעצם. אנחנו מזועזעים. אני בעצמי לא יודעת איך להסביר את השואה לילדים שלי, אז מי היא שתיקח טלאי צהוב ותשים לבת שלי על הבגד? היא גם לא יודעת מי בא לקחת את הילדים, מה אם זאת סבתא ניצולת שואה?", תהתה.

"אני אמנם לא זוכרת אם ואיך לימדו אותי בזמני בגן על יום השואה, (אבל) את חשיבותו של יום השואה זה כולם יודעים ומכבדים. אך המסר היום הועבר לפעוטות בצורה מחרידה ובלתי מקובלת", האשימה האם בפוסט שפרסמה בפייסבוק. "האם ילדים צריכים ללמוד את הנושא בהיותם עונדים טלאי צהוב כניצולי שואה? הרי בעולמו של ילד, כשמדביקים לו מדבקה או סמל, (זה) מתפרש אצלם כפרס או משהו שמעיד על מהלך התנהגותי נכון - להבדיל אלף אלפי הבדלות ממשמעותו של סמל זה".

לקריאה נוספת:
חייה הסודיים של יהודייה בבירת האימפריה הנאצית
"עזבו הכול ובאו": 800 בני אדם ליוו את הניצול שמת בערב יום השואה
זוכרים ביחד: בני ניצולים ונכדי חיילים נאצים בשיחת סלון בברלין

הכנה ליום השואה בגן ילדים "אמנון ותמר" ברמת גן, אפריל 2015. מגד גוזני
הכנה ללימודים על יום השואה בגן "אמנון ותמר" ברמת גן, אתמול/מגד גוזני

היא הוסיפה כי הסמל אותו ענדו יהודים בתקופת השואה "נושא מטען מאוד כבד, כבד למדי לפעוטות, בעוד המסר יכול להיות מועבר בצורה מתונה ונכונה לגילים המדוברים. האם כל גננת בצהרון יכולה לעשות ככל העולה על רוחה? האם אין השגחה והכוונה על ההשלכות שדבר כזה קורה? אני אימא אחת מתוך 17 שראו את הילד שלהן ככה היום חוזר מהגן, אחת האימהות אפילו מתקשה להירגע ולא מפסיקה לבכות בשעתיים האחרונות. מי לוקח פה אחריות? מה קורה לחינוך ילדינו? הוא ללא ספק בידיים הלא נכונות! הצילו! עזרה!".

הגננות אמורות ללמד את הילדים בגן על הנושא בהתאם לתכנית "בשבילי הזיכרון", שנכנסה לתוקף ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בשנה שעברה. התכנית נועדה לשרטט גבולות שיח ברורים, ולספק לגננות חומרי עזר אחידים ללימוד נושא השואה, המותאמים ברגישותם לגילים רכים. התכנית וחובת לימוד השואה בגן העלתה את חמתם של הורים רבים ואנשי חינוך, שדורשים שלא ילמדו את ילדיהם את נושא השואה בגיל כה צעיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
"אחת האימהות אפילו מתקשה להירגע ולא מפסיקה לבכות בשעתיים האחרונות. מי לוקח פה אחריות?"

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה כי "כל גורמי צוותי החינוך לגיל הרך קיבלו הנחיות ודגשים לקראת יום השואה. האירוע הזה הוא חריגה קשה, ואנו רואים אותו בחומרה רבה. מפעילת הצהרון הושעתה לאלתר ותזומן לשימוע".

מירב כהן, הגננת של גן "אילן פורח", הגיבה לדברים ואמרה: "אנחנו לא שמים לילדים טלאי צהוב, לא אתמול ולא היום. בגן מתקיימות קבוצות גם אחר הצהריים. ככל הנראה זה קרה בצהרון אתמול. אנחנו לא ידענו מזה, לא ראינו את זה וזה לא קשור לגן עצמו".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך רואה בחומרה רבה את התנהלות מפעילת הצהרון ופנה לרשות המקומית, שהיא מעסיקתה, על מנת שהנושא יטופל לאלתר ובמלוא החומרה. בעקבות כך, היא הושעתה לאלתר וזומנה לשימוע. מנהלת מחוז מרכז שוחחה עם הגורמים הרלוונטיים ברשות המקומית ואמרה כי הצוותים המקצועיים המועסקים על ידה צריכים לפעול בהתאם לנוהלי משרד החינוך, במיוחד כאשר מדובר בילדים בגיל הרך אשר נחשפים לנושא הדורש הסברה באופן רגיש ביותר".

אז חשבתם שהטלאי הצהוב בצהרון מוגזם, הנה שיעורי בית לכיתות ד' בבית ספר במרכז תל אביב. אני בעד ללמד ילדים על השואה, ללמד א...

Posted by Or Alterman-Barnea on Thursday, April 16, 2015

בתוך כך, מטלת בית שנויה במחלוקת על יום השואה ניתנה לתלמידי כיתה ד' בבית ספר במרכז תל אביב. בתמונה שהועלתה לפייסבוק נראה דף עבודה ובו מוצגות שאלות קשות לילדים הקטנים, בהן: "תאר בדמיונך יום במחנה ריכוז", "תאר יום של ילד אשר מתחבא במרתף או בעליית גג מפני הצורר הנאצי", "כתוב דו-שיח דמיוני בינך לבין חייל נאצי" ועוד.


לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully