וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד להגנת הסביבה ימליץ: מפרץ חיפה - אזור מוכה זיהום

על רקע הנתונים כי חצי ממקרי הסרטן בילדים באזור נגרמו מזיהום אוויר, המשרד יעביר את המלצותיו לשר הבא. מפרץ חיפה מדורג במקום הראשון בפליטות מזהמי אוויר בישראל. מנהל רמב"ם: עלייה של 30% בחולי הסרטן בעשור האחרון

מערכת וואלה!

המשרד להגנת הסביבה התייחס היום (רביעי) למסמך של משרד הבריאות, שממנו עולה כי מחצית ממקרי בסרטן בילדים בנפת חיפה בשנים 2007-1998 נגרמו מחשיפה לזיהום האוויר באזור. המשרד הצהיר כי חלה ירידה של עשרות אחוזים בזיהום האוויר במפרץ חיפה, אולם הודיע כי הוא מגבש המלצות שיוגשו לשר החדש על הכרזת מפרץ חיפה "אזור מוכה זיהום אוויר".

מהמשרד נמסר: "הטיפול בזיהום האוויר במפרץ חיפה נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרד. במהלך שש השנים האחרונות נרשמה ירידה של כ-70% בזיהום האוויר במפרץ חיפה, בזכות המאבק של המשרד להגנת הסביבה לצמצום זיהום האוויר, שכלל הגברת הפיקוח והאכיפה והסדרת פעילות המפעלים המזהמים בכפוף לסטנדרטים האירופיים המחמירים ביותר. הדוח שפורסם בנושא תחלואה מבוסס על נתוני זיהום אוויר מלפני עשור".

עוד נמסר כי "המשרד להגנת הסביבה מפעיל במפרץ חיפה את מערך ניטור האוויר הגדול ביותר בארץ וכל המדידות העדכניות של מצב הפליטות במפעלים מפורסמות לציבור בשקיפות מלאה באתר האינטרנט ובאתר מרשם פליטות לסביבה (המפל"ס). על אף הירידה המשמעותית בזיהום האוויר והעובדה שלא נמדדו חריגות מתקני הסביבה, האזור עדיין מדורג במקום הראשון בפליטות מזהמי אוויר בישראל, כפי שפרסמנו באתר לפני כחצי שנה. לאור מכלול הנתונים המשרד מגבש המלצות לשר החדש שיכנס לתפקיד, להכרזה על מפרץ חיפה כ'אזור מוכה זיהום אוויר'".

מפעל בזן בחיפה. נובמבר 2013. ערן גילווארג
מפעלי בזן שבמפרץ חיפה/ערן גילווארג

בעבר הביע המשרד נכונות להכריז על העיר, כמו גם על תל אביב וירושלים, אזורים מוכי זיהום, אבל נכנע ללחץ פרנסי הערים. גם משרד הבריאות חזר בו מעמדותיו בנושא וספק אם אחרי פרסום הנתונים על התחלואה בחיפה, המשרד יחזור בו. בכל מקרה, חרף המלצת עובדי המשרד להגנת הסביבה, השר להגנת הסביבה הוא היחיד שיש לו סמכות לקבל החלטה כזאת. אם השר יקבל את המלצת אנשי משרדו, חיפה תהיה העיר הראשונה בארץ שתוכרז מוכת זיהום אוויר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
פרופסור רפי ביאר, מנהל בית חולים רמב"ם, אפריל 2015. אדריאן הרבשטיין
מנהל רמב"ם פרופ' רפי ביאר/אדריאן הרבשטיין

במקביל, אמר היום מנהל בית החולים רמב"ם בחיפה, פרופסור רפי ביאר, כי בעשור האחרון חלה עלייה של 30% במספר חולי הסרטן המטופלים בבית החולים. פרופ' ביאר הוסיף כי החולים הם תושבי אזור הצפון והבהיר כי גם חלה עלייה במספר התושבים באזור. לדבריו, "אין בבית החולים מחקר אפדימיולוגי (ענף ברפואה העוסק בחקר המחלות ברמת האוכלוסייה – א"א), שיכול לפלח את הסיבות למחלות". בשנה החולפת אושפזו בבית החולים 89 ילדים שחלו בסרטן, לעומת 86 בשנת 2013 ו-82 בשנת 2012.

אמיר סוסא, תושב חיפה ואביה של לינוי בת השבע שחלתה בסרטן לפני כשנתיים ומטופלת ברמב"ם, סיפר על הייאוש מהמצב: "כואב לשמוע על הנתונים הקשים. אנחנו רק מקרה אחד מתוך רבים שסובלים. אנחנו כבר שנתיים בטיפולים. חיים ברמב"ם במשך חצי מהשבוע". סוסא חש כי הממשלה והעיירה מפקירה אותו: "ראש העיר שלנו נלחם במפעלים, אבל ראש הממשלה צריך לסייע לו ולא להפקיר את ילדי חיפה המסכנים. אני כועס על משרדי הבריאות והגנת הסביבה. למה הם לא פרסמו עד היום את הדברים? למה הם חיכו? לפחות שעכשיו יתעוררו". סוסא הוסיף כי "אנחנו אנשים קטנים. אין לנו כוח לשנות משהו. אני פונה לבעלי המפעלים - גם לכם יש ילדים ונכדים, תפעלו להפחתת הזיהום במפרץ חיפה".

חולת סרטן תושבת חיפה, בי"ח רמב"ם, אפריל 2015. אדריאן הרבשטיין
"אנחנו רק מקרה אחד מתוך רבים שסובלים". לינוי סוסא, שחלה בסרטן לפני שנתיים/אדריאן הרבשטיין

יוסי הפטר, תושב קריית ים בן 40, סיפר כי "יש בי כעס גדול על כל מקבלי ההחלטות, הן במישור המקומי והן במישור הממשלתי". הפטר, אב לשלושה ילדים, בהם לינוי, בת תשע שאובחנה כחולה בסרטן לפני חודשיים. "יש כאן הרבה מפעלים מזהמים ולא עושים די כדי לטפל בזיהום האוויר. כנראה שהתעשיות מכניסות כסף רב לעיריות ויותר נוח לא לטפל בכך. לינוי שמעה כמוני על הקשר בין הזיהום למחלה, וזה הכאיב לה כמו שהכאיב לי".

עופר גולן, שמתגורר בקריית חיים ובקרוב יחגוג את הולדת בנו השלישי, החליט לעזוב את העיר. "אנחנו גרים ליד חוות מכלי הדלק. אני רואה יותר ויותר חולי סרטן מסביבי", הסביר גולן, שעלה לישראל מהולנד, את הסיבות שהובילו למעבר. "החלטנו שדי, אנחנו לא נשארים פה ועוד חודש נעבור לעפולה. אני מרגיש שנפגעתי בעצמי. חוש הריח שלי נפגע, וכך גם הנשימה. באנו מהולנד והתלהבנו מהים, אבל לא תיארנו לעצמנו שזה מה שמחכה לנו. אתמול, כשפורסמו החדשות, הסתכלתי על הילדים שלי ואמרתי שדי, אנחנו עוזבים".

"עבור כלל סוגי הסרטן, יחס הסיכונים בנפת חיפה היה גבוה ב-16%"

הנתונים שפורסמו במסמך של משרד הבריאות הוגשו במסגרת דיון בערר שהוגש לוועדת התכנון והבנייה נגד פרויקט "קרקעות הצפון", שנועד להעתיק ולרכז את חוות מיכלי הדלק באזור חיפה. מהנתונים עולה כי בילדים בגילאי 14-0, מתוך 60 מקרי סרטן שנבחנו, כ-30 מקורם בתחלואה עודפת בנפת חיפה, כתוצאה מזיהום האוויר באזור. "עבור כלל סוגי הסרטן, יחס הסיכונים בנפת חיפה היה גבוה ב-16% בהשוואה לממוצע כלל ארצי, ועבור סרטן ריאות יחס הסיכונים היה גבוה ב-29% בנפת חיפה בהשוואה לממוצע הארצי", כך לפי פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שחתום על המסמך.

עוד עולה מהנותנים כי מתוך 4,860 מקרי סרטן, "ניתן להעריך שכ-780 מקרי סרטן הם כתוצאה מחשיפה לזיהום האוויר". החוקרים ‏הדגישו ‏שלא ‏ניתן ‏לייחס ‏את ‏ההבדלים ‏שנמצאו ‏לשיעורי ה‏עישון, ‏מאחר ‏ושיעור ‏העישון ‏בנפת ‏חיפה‏ אינו גבוה ‏יותר ‏משאר הארץ לפי ‏סקרי ‏הלמ"ס.

מסמך זה של גרוטו מצטרף לחוות דעת שהגיש לוועדת הערר לפני חודש, בשעה שזו דנה בערר על התכנית להרחבת בתי הזיקוק. מסמך זה קבע לראשונה כי קיים קשר סיבתי בין זיהום האוויר והתחלואה העודפת במפרץ חיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully