וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד אוגדת הגליל: מלחמה תחזיר את לבנון 200 שנה אחורה

9.4.2015 / 8:04

תא"ל מוני כץ משרטט תמונת מציאות קודרת על המתרחש בגבול הצפון: "הנחת היסוד היא שחיזבאללה חופר מנהרות. במקרה של מלחמה, נצטרך לבצע תמרון יבשתי משמעותי – ולבנון תיהרס". הריאיון המלא יפורסם במוצאי שבת

תא"ל מוני כץ, מפקד אוגדה 91. דובר צה"ל
"כשנבין שאנחנו מוכנים לשלם את המחיר, לא יהיה מה שיעצור אותנו". כץ/דובר צה"ל

"אין לי ספק לגבי היכולת של ישראל להשיג הכרעה בעימות מול חיזבאללה, וכשאני אומר הכרעה אני מתכוון לגרום לצד השני להפסיק להילחם, שהוא לא ירצה יותר. אם תיפתח מלחמה, לבנון לא תלך 30 שנה אחורה, אלא 200 שנה". כך אומר מפקד אוגדה 91, תת-אלוף מוני כץ, בריאיון לוואלה באשר לאיום מצפון.

כץ התייחס לדבריו של מזכ"ל ארגון הטרור השיעי, חסן נסראללה, שפורסמו בעיתון סורי בתחילת השבוע ולפיהם "תהיה מלחמה והמחיר יהיה גבוה מאוד, ינצח מי שיהיה מוכן להקריב יותר קורבנות". לדבריו, נסראללה צודק - והוא אף יוצא מנקודת הנחה שחיזבאללה חופר מנהרות באזור. "תהיה מלחמה נוספת. גם אם הוא לא מבין זאת, בסוף הוא יבין. בסוף לעם ישראל אין אלטרנטיבה. כשנהיה במצב של אין ברירה, העם שלנו יהיה מוכן לשלם מחירים גדולים מאוד. אז אם נבין שאין ברירה ותהיה הצדקה למהלך משמעותי בלבנון, ונבין שאנחנו מוכנים לשלם את המחיר – לא יהיה משהו שיעצור אותנו שם. אין כפר אחד בלבנון שיכול לעצור את המכונה המשומנת הזו".

פעילי חמאס בתוך מנהרת טרור – רצועת עזה, אוגוסט 2014. רויטרס
להערכתו, חיזבאללה חופר מנהרות. לוחמי חמאס במנהרות ברצועת עזה, אוגוסט 2014/רויטרס

אם תפרוץ מלחמה בלבנון, איך צריך לנהל אותה?
"אין לי בכלל דילמה שאנחנו נצטרך לבצע תמרון יבשתי מאוד משמעותי בלבנון. האם התנאים המדיניים יאפשרו את זה? זה כבר דיון אחר. אני חושב שההחלטה צריכה להתקבל. ההחלטה לא תהיה קלה, ונצטרך לשלם מחיר".

הכרעה פירושה ניצחון ישראלי?
"אני חושב שאפשר להשיג את זה".

זה לא קרה בקיץ האחרון בלחימה מול חמאס בעזה. מהיכן הביטחון?
"אני חושב שחמאס היה במצב שבירה לא קטן. אני אומר דברים ממה שאני מבין ולפי מה שנמצא מולי, ולפי הערכה שלי לגבי העוצמות והיכולות של צה"ל: מההכנות, מאיכות המפקדים והלוחמים, איכות המודיעין, איכותו של חיל האוויר ואמצעי הלחימה, ורוח הלחימה".

כץ נעזר בהיסטוריה כדי לחזק את טענותיו. "יכולים לעבור בין מבצעים ולתת דוגמאות (על כך שלא הושגה הכרעה – א"ב), אבל מאז 1983 לא הפעלנו את כל העוצמה הצבאית. אי אפשר ללכת אחורה כל הזמן, לציין דוגמה בנקודת זמן כלשהי ולהגיד 'הנה תראה'. זה לא רלוונטי, כי אם מדינת ישראל וצה"ל יפעילו את כל המערכה הזו בלבנון, אין משהו שיעצור אותנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חסן נסראללה. AP
בדבר אחד הם מסכימים. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה/AP

לדבריו, גם נסראללה מכיר ביכולות של צה"ל, ועל כן חושש מעימות צבאי. "חיזבאללה מבין היטב שאם צה"ל יפעיל מערכת צבאית, אז לבנון תלך לא רק 30 שנה אחורה, אלא 200 שנה. הבעיה שלו היא שכל התשתית המבצעית שלו נמצאת בתוך הליבה של התשתית האזרחית בלבנון. במלים אחרות, אם הוא גורר את עצמו למלחמה, הוא מוביל להרס לבנון. אם צה"ל מבצע תמרון קרקעי בלבנון – היא הרוסה. הדין הבינלאומי מאפשר לי לתקוף כל תשתית צבאית של האויב. אם אני מצליח להוכיח שנכס מסוים הוא נכס צבאי מבצעי, אז יש לי את המנדט לתקוף אותו. לכן לבנון פשוט תיהרס. לדעתי הוא מבין את זה".

כץ החל דרכו בחיל השריון ובהמשך עבר ליחידת שלדג היוקרתית. מאוחר יותר מונה למפקד סיירת גבעתי ולמפקד גדוד רותם בחטיבה הסגולה. הישגיו הביאו אותו בסופו של דבר לסגור מעגל ולקבל את הפיקוד על שלדג. התחנה הבאה היתה החטיבה הצפונית באוגדת עזה, עליה פיקד בתקופה של מבצעים חודרים לתוך השטח הפלסטיני, ולאחר מכן קיבל את הפיקוד על חטיבת גבעתי. ב-2011 הועלה לדרגת תא"ל ומונה למפקד עוצבת המפץ, נוסף על תפקידו כראש מטה מפקדת העומק. בנובמבר 2013 נכנס לתפקידו הנוכחי.

הכתבה המלאה תפורסם כאן במוצאי שבת. במסגרת הריאיון עמו, מספר כץ על תקיפת חיזבאללה בהר דב בחודש ינואר האחרון, שבה נהרגו רב-סרן יוחאי קלנגל וסמל דור חיים ניני, מסביר מה דעתו על ההחלטה למנות את אל"מ ירון פינקלמן, מח"ט משורות הצנחנים לפיקוד על חטיבת גבעתי ומספק הצצה לנעשה בתוככי חיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה – בדגש על ארבע השנים האחרונות והערכת יכולותיו של הארגון השיעי במקרה של עימות חזיתי עם צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully