וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילים חברתיים לחצו – הבינתחומי דחה כנס בהשתתפות איציק מרדכי

שר הביטחון לשעבר הוזמן לשאת את נאום הסיכום בכנס בנושא ביטחון שאמור היה להתקיים בשבוע הבא במכללה שבהרצליה. אלא שהזמנתו של מי שהורשע בעבירות מין עוררה זעם רב והמוסד נכנע ללחצים

איציק מרדכי. אביב חופי
כמה פעילים איימו שלא להשתתף בכנס אם ינאם. איציק מרדכי/אביב חופי

המרכז הבינתחומי בהרצליה החליט היום (רביעי) לדחות כנס בנושא ביטחון, שהיה אמור להתקיים ביום ראשון הקרוב. זאת, לאחר שכמה פעילים חברתיים ופעילות פמיניסטיות פתחו במחאה על השתתפותו המתכוננת של שר הביטחון לשעבר איציק מרדכי, שהורשע בעבירות מין. הם פנו למרכז בדרישה לבטל את השתתפותו של מרדכי ואף איימו שלא ישתתפו בעצמם בכנס אם לא יעשו כן.

מרדכי הוזמן על ידי מרכז "נבזלין" לעמיות יהודית במרכז הבינתחומי הרצליה ועל ידי בית ספר "לאודר" לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, לשאת את נאום הסיכום בכנס ביטחוני הנקרא "יחס החברה הישראלית לאבדות והשפעתו על תפיסת הביטחון והחוסן הלאומי". השתתפותו של מרדכי בכנס העלתה את חמתם של פעילים חברתיים ושל אנשי אקדמיה. פרופ' עוז אלמוג, סוציולוג והיסטוריון מאוניברסיטת חיפה, הודיע כבר למארגני הכנס כי הוא מושך השתתפותו, וטלי ליפקין שחק וד"ר אודי לבל מסרו כי הם שוקלים מהלך דומה אם מארגני הכנס לא יבטלו השתתפותו של מרדכי.

עוד בוואלה חדשות:
דיווח בתאילנד: ישראלית בת 12 נספתה בשריפה במעבורת
"הייתי על הרצפה, קמתי, כיוונתי על המחבל והרגתי אותו"
150 שיחות איומים לנסחט: כך פעל "הקומפיוטר" של עולם הפשע

"מסר חינוכי רע"

הפעיל החברתי ארי רמז שלח לפני כמה ימים מכתב לפרופ' בועז גנור, דיקן בית ספר "לאודר", ובו הביע צער על הזמנתו של מרדכי. "מר מרדכי מצוין בהזמנה לכנס כמי שמתהדר בתארים אלוף במילואים וכן שר לשעבר, שתי עמדות שניצל לרעה כאשר ביצע בהן עבירות מין בכמה נשים ועליהן הורשע בדין", כתב רמז במכתב. "בחירת בית הספר לממשל להעניק את הבמה המכובדת שלו לאיש זה היא בבחינת מתן לגיטימציה למעשיו". הוא הוסיף כי המהלך מעביר מסר מסוכן לתלמידי המרכז ולציבור כולו בדבר היחס של המרכז כלפי עבירות מין וביטחונן של נשים. "כמי שעוסקים בסוגיות של ביטחון, אינכם יכולים להתעלם מסוגיית ביטחון אישי הנוגעת לכלל האוכלוסייה האזרחית".

פרופ' אלמוג שלח שלשום מכתב לפרופ' יואב גלבר, ראש מרכז "נבזלין", ובו כתב: "כאשר הוזמנתי להשתתף בכנס שלכם, לא ידעתי מי המוזמנים הנוספים. בעקבות המכתב של מר רמז שמתי לב לראשונה שאלוף (במיל') יצחק מרדכי נבחר לשאת את הרצאת הסיכום. אני מזדהה עם מכתבו של מר רמז וסבור כמוהו שיש טעם לפגם וחוסר רגישות משווע בהזמנתו של מרדכי. מר מרדכי אמם לא צריך לשאת עונשים נוספים זולת אלה שהטיל עליו בית המשפט בזמנו, אבל באותה מידה מוסד אקדמי לא חייב להעניק לו במה מכובדת לשאת דברים. זה גם מסר חינוכי רע לסטודנטים ולסטודנטיות. אי לכך, לא נותרה בידי ברירה אלא לבטל את השתתפותי בכנס".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המרכז הבינתחומי בהרצליה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חנה בית הלחמי, פעילה פמיניסטית, פנתה לעוזי דיין, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי ואחד ממשתתפי הפאנל, בבקשה שיתערב ויתנה את השתתפותו בכנס בהסרת השתתפותו של מרדכי. "העמדת עבריין מין מורשע על פודיום מורם כבר סמכא וכמנהיג, שאף לא התחרט מעולם על מעשיו וממשיך לנקוט האשמת קרבנות, מעבירה מסר ברור לסטודנטים ולסטודנטיות הצעירים של הבינתחומי ובכלל", כתבה לדיין. "המסר, בסאבטקסט של האירוע, הוא שאין טעם להתלונן. אני מעריכה מאוד את עמדותיך בנושא ומשוכנעת שזה אינו המסר שהיית רוצה להעביר. אישית, הייתי שמחה לראותך נוקט עמדה ברורה וחד-משמעית גם בעניין זה".

עוד בטרם נדחה הכנס, התרעמה רויטל מדר, פעילה פמיניסטית נוספת, על הזמנתו של מרדכי בדברים שכתבה באתר "און לייף", אתר תוכן ואקטואליה לנשים. "ההחלטה להזמין את מרדכי לכנס היא המשך ישיר של ההחלטה לא לקחת ממנו את דרגותיו", כתבה השבוע. "התובע הצבאי הראשי, אלוף לירון ליבמן, הסביר בזמנו את ההחלטה להשאיר למרדכי את הדרגות כך: 'בהתחשב בדמותו ובתרומתו יוצאת הדופן של מרדכי לביטחון המדינה ולחברה, ולפנים משורת הדין, ניתן להימנע במקרה זה מפגיעה בדרגתו'. כי הלוא ברור שעם כל הכבוד לשלוש הנשים שהתלוננו על מרדכי, וגם עם כל הכבוד לאישה שביחס לתלונתה מצא בית המשפט את מרדכי אשם בביצוע מעשה מגונה, גבר שלחם בקרב וסיכן את חייו הוא גבר שעל צה"ל ועל אזרחיות ואזרחי מדינת ישראל לתת לו כבוד".

עוד כתבה מדר: "אי אפשר למחוק לו את עברו, 'רק' בגלל שתקף נשים והפך את חייהן ללא בטוחים. לפיכך, ספק אם ניתן לראות את ההחלטה האומללה של המרכז הבינתחומי בהרצליה להזמין את מרדכי לכנס, כמנותקת מההחלטה 'להימנע במקרה זה מפגיעה' בדרגותיו של מרדכי. הרי בסופו של יום, שתי ההחלטות הללו מבהירות את שכולנו יודעות: ביטחונן האישי של נשים, אינו עומד על סדר היום בשיח הישראלי. תמיד יש דברים חשובים יותר, אבל בעיקר תמיד יש את הסכסוך הפלסטיני ישראלי, זה שלאורו ישראל תופסת את עמדת הקרבן, עת היא משתמשת בטיעון הביטחוני חדשות לבקרים כדי להצדיק את כל פשעיה".

מרדכי עצמו טען כי כלל לא עודכן בהחלטה לדחות את הכנס. "מארגני הכנס ביקשו את השתתפותי ונתתי להם הסכמה עקרונית, אבל לא סופית", אמר היום לוואלה חדשות. באשר לדרישת הפעילים למנוע את השתתפותו, הוא השיב: "אני לא יודע מזה וזה לא מעניין אותי".

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully