וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישת הבית היהודי מהליכוד: קידום חקיקה שתגביל כוחו של בג"ץ

6.4.2015 / 19:53

צוותי המשא ומתן הקואליציוני של הבית היהודי ושל הליכוד נפגשו והציגו את דרישותיהם. הבית היהודי דורש קידום חקיקה שתאפשר לכנסת לפעול נגד החלטות בג"ץ, הצבת חבר מטעם הסיעה בוועדה למינוי שופטים והפחתה של שופטי העליון בה

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בכנס ראשי המפלגות באוניברסיטת תל אביב. פברואר 2015. יותם רונן
דורש להכניס חבר סיעה לוועדה למינוי שופטים. בנט/יותם רונן

צוותי המשא ומתן של הליכוד ושל הבית היהודי נפגשו היום (שני) בכנסת, על מנת לדון בדרישות הצדדים. מרבית דרישות הבית היהודי נגעו בנושאים משפטיים ובקידום חקיקה, בעוד נציגי הליכוד הציגו דרישות מטעם הסיעות החרדיות והתייחסו לקצבאות הילדים, הסנקציות במסגרת חוק הגיוס וחוק הגיור. מחר ייפגשו נציגי הליכוד עם נציגי ישראל ביתנו.

בבית היהודי עלתה הדרישה לקדם מחדש חקיקה של פסקת ההתגברות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. משמעות התיקון היא כי הכנסת תוכל לחוקק תיקון לחוק היסוד גם אם הוא נפסל על ידי בג"ץ, בהוראת שעה לארבע שנים וברוב מיוחד של יותר מ-60 חברי כנסת. הנושא עלה לדיון בעקבות פסילת התיקון לחוק למניעת הסתננות על ידי בג"ץ בשנה שעברה, אז נפסל התיקון, שקידמה חברת הכנסת איילת שקד בכנסת הקודמת. הוא אושר בוועדת השרים לחקיקה, אולם שרת המשפטים דאז, ציפי לבני, הגישה כנגדו ערר והביאה להקפאתו.

דבר נוסף שהצדדים שוקלים להכליל בקווי היסוד, ועליה מסכימות כל הסיעות העתידיות בקואליציה למעט "כולנו", הוא קידום "חוק יסוד: החקיקה", אשר ניסה לקדם בעבר שר המשפטים יעקב נאמן. לפי החוק, תינתן לבג"ץ האפשרות לפסול חוקים של הכנסת בהרכב של תשעה שופטים, אולם הכנסת תוכל לחוקק את אותו החוק שייפסל בהוראת שעה לארבע שנים.

בנוסף, ביקשו בבית היהודי כי נציג מטעם סיעה יהיה חבר בוועדה למינוי שופטים, וכי תקודם הצעת החוק של איילת שקד ויריב לוין מהכנסת ה-19, לפיה ישונה הרכב הוועדה למינוי שופטים. לפי הצעתם, הוועדה תורכב משופט עליון אחד, נציג אקדמיה אחד ושופט מחוזי בדימוס, במקום המצב הנוכחי שבו ישנם שלושה שופטי עליון מתוך תשעה נציגים.

הצהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר פגישה עם יו"ר בית הנבחרים האמריקאי גון ביינר, מרץ 2015. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
יסכים להתחייב שלא להקפיא בנייה בשטחים? נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

כמו כן, נציגי שתי הסיעות דנו בקידום חוק הלאום ובדרישת הבית היהודי, לפיה בקווי היסוד תהיה התחייבות כי לא תהיה שוב הקפאת בניה ביהודה ושומרון. סיעתו של בנט גם דרשה בשיחה היום לקדם העלאה משמעותית של שכר החיילים הקרביים בשנה השלישית לשירותם.

נציגי הליכוד: יש להשיב את קצבאות החרדים לרמה הקודמת

נציגי הליכוד הציגו בפגישה את דרישת הסיעות החרדיות "להחזיר את הסטטוס קוו למצב בו היה בשנת 2012". הסיעות החרדיות דורשות כי בנוסף להחזרת קצבאות הילדים לרמתן הקודמת וביטול הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס, גם ישונה חוק הגיור שנחקק בכנסת הקודמת. בין היתר, היו אלה חברי הבית היהודי שיזמו אותו, ובו נקבע כי רבני הערים יוכלו גם הם להעביר את תהליך הגיור. ש"ס ויהדות התורה דרשו כי רבני הערים שיורשו להעביר את ההליך יתמנו בהסכמת הרבנות הראשית, דבר אשר חבר הכנסת לשעבר שיזם את החוק, אלעזר שטרן, התנגד לו. נציגי הבית היהודי לא החזירו תשובה לדרישה, אך גורמים במפלגה הזכירו שהסיעה הייתה חלק מגיבוש החוק, ואין לה עניין לשנות אותו.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully