וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרק שלם בפסיכומטרי נפסל עקב "הדלפת" השאלות למכון הכנה

אחד ממכוני ההכנה לבחינה השתמש במסגרת סימולציה בפרק שלם מהבחינה הפסיכומטרית שנערכה בשבוע שעבר. המכון התבסס על בחינה משנים קודמות, שבה הופיע הפרק. לפיכך, הוחלט להפוך את הפרק ל"פיילוט". "מקרים כאלה פוגעים בכל הנבחנים"

אילוסטרציה. ShutterStock
"אי הכללת הפרק בציון הנבחנים אינה פוגעת באיכות הפסיכומטרית של הבחינה"/ShutterStock

המרכז הארצי להערכה ומדידה פתח הבוקר (ראשון) בבדיקה יסודית ומקיפה, בעקבות דיווחים של תלמידים לפיהם פרק מבחינת פסיכומטרי שנערכה ב-1 באפריל, "הודלף" טרם הזמן, והחליט לפסול אותו. לפיכך, המרכז עדכן את כלל הנבחנים כי פרק החשיבה הכמותית עליו התלוננו, לא ייחשב בציון הסופי של בחינת הפסיכומטרי – אלא ייחשב כבדיקה סטטיסטית בלבד של תשובותיהם. כך, ציוני התלמידים לא ייפגעו משום שרק שישה מתוך שמונה פרקים נחשבים בכל בחינת פסיכומטרי בשקלול הציון, בעוד השניים הנותרים נחשבים כ"פיילוט" ותכליתם היא הסטטיסטיקה המדוברת.

על פי תלונות התלמידים, פרק החשיבה הכמותית הופיע בשלמותו באחד ממכוני ההכנה של הבחינה. "בעקבות הבדיקות שבוצעו, התברר כי השאלות שמדובר בהן הופיעו בחומרי הכנה של אחד ממכוני ההכנה, ונלקחו מבחינה פסיכומטרית שהועברה לפני כמה שנים", נמסר. "כפי שהמרכז הארצי להערכה ומדידה מפרסם, בכל בחינה יכולות להופיע שאלות שבהן נעשה שימוש בבחינות קודמות. עם זאת, כדי להבטיח שכל הנבחנים שנבחנו בנוסח הבחינה הנידון יזכו לציון הוגן, החליט המרכז לבטל את הפרק שבו הופיעו שאלות אלו. פסילת שאלות בדיעבד היא הליך מקובל המופעל בנסיבות שונות. חשוב להדגיש שאי הכללת הפרק בציון של הנבחנים אינה פוגעת באופן משמעותי באיכות הפסיכומטרית של הבחינה כולה".

אילוסטרציה. ShutterStock
"לאחר כל העבודה סיימתי את הבחינה, אך התברר לי שפרק שלם מהבחינה האמיתית הופיע בסימולציה"/ShutterStock

על פי דיווחי הנבחנים, מי שלמדו את הפרק המדובר במסגרת קורס ההכנה יצאו מהבחינה כחצי שעה לפני שהסתיים הזמן. "נרשמתי לקורס מצויין, הרגשתי שהקורס הצליח להביא אותי לידע ולהישגים בסימולציות שאליהם שאפתי", כתבה הנבחנת ניר שקד בדף הפייסבוק שלה. "לאחר פתירת הבחינה יצאתי בהרגשה טובה שלאחר כל העבודה סיימתי את הבחינה. אלא שבניגוד למה שחשבתי, התברר שפרק כמותי שלם שהופיע בבחינה האמיתית הופיע לתלמידי מכון מסוים באחת הסימולציות שפתרו בעבר. מי שפתר את המבחן במועד הזה בוודאי יזהה בתמונות שצרפתי את השאלות, הממוספרות באופן מושלם כפי שמוספרו במבחן ושאלות זהות בדיוק".

לדבריה של שקד, ההכנה שקיבלו שאר התלמידים פוגמת במהות המבחן הפסיכומטרי. "מבחן הפסיכומטרי הוא מבחן יחסי וסטטיסטי. מהות המבחן מבוססת על יחס בין ציונים והציון של הפרט תלוי בהצלחה/במפלה של הנבחנים עמו", כתבה. "איני מתיימרת לדעת מאיפה הגיע העתק מושלם של פרק כמותי שלם לסימולציות של המכון המסוים, אך בסופו של דבר, מצב כזה עלול להוביל למבחן לא הוגן ולהורדת הציונים של תלמידים שלמדו במשך שלושה חודשים ושילמו ממיטב כספם על הקורס ועל מועד הבחינה".

במרכז הסבירו כי אם יתברר שאחד ממכוני ההכנה עבר על החוק והשתמש בחומרים המוגנים בזכויות יוצרים, הם ינקטו צעדים על מנת למנוע תופעה כזאת בעתיד. "מלבד הפגיעה בזכויות יוצרים, מקרים מסוג זה פוגעים בסופו של דבר בכל הנבחנים - הן בתלמידי המכון האמור והן בשאר הנבחנים. רוב מכוני ההכנה עושים מלאכתם נאמנה, אך אלה שמפרים את החוק מזיקים גם למכונים האחרים", נכתב מטעם המרכז. "המרכז סמוך ובטוח כי ההחלטות שהתקבלו והצעדים שננקטו מבטיחים שנבחני הנוסח יזכו לציון הוגן".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully