וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן: "ישראל לא העבירה את כל כספי המסים - נפנה להאג"

6.4.2015 / 0:56

יו"ר הרשות הצהיר כי ההנהגה הפלסטינית "שוקלת להציג לבית הדין הבינלאומי" את סירובה של ישראל, לטענתו, להעביר את מלוא כספי המסים שהופשרו. "לא ניקח את הכסף עד שלא נקבל את כולו". גורם מדיני: "טענות חסרות בסיס"

צילום: רויטרס, עריכה: אביתר חלימי

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן איים אתמול (ראשון) לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי, בשל סירובה של ישראל, לטענתו, להעביר במלואם את כספי המיסים של הרשות, שהוקפאו במשך שלושה חודשים – כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. לדבריו, בנאום שנשא ברמאללה, רק שני שלישים מהסכום הועבר.

מאות מיליוני הדולרים שאמורה ישראל להעביר לפלסטינים הוקפאו בתחילת חודש ינואר, בתגובה לכוונת הפלסטינים להצטרף לבית הדין הבינלאומי בהאג. לפני כשבוע וחצי, ישראל הסכימה להפשיר את כספי המסים, בקיזוז תשלומים עבור שירותים שניתנו לאוכלוסייה הפלסטינית, ובהם חשמל, מים ושירותי רפואה.

עוד בוואלה חדשות:
במערכת הביטחון לחצו להפשיר את כספי המסים - נתניהו נענה
אבו מאזן: "ישראל הפנתה עורף לתהליך השלום ופנתה לקיצוניות"
אחרי כמעט שלושה חודשים: ישראל תעביר את כספי המסים לפלסטינים

אבו מאזן בפסגת הליגה הערבית בשארם א-שייח, מרץ 2015. AP
יו"ר הרשות אבו מאזן בפסגת הליגה הערבית בשארם א-שייח/AP
"אבו מאזן חושב שהוא נמצא במשא ומתן קואליציוני, ובכל רגע הוא מגביר את הדרישות שלו, ובניגוד להסכמים הוא פונה לגופים הבינלאומיים"

"הם אמרו שהם ישלחו את הכסף, ובסוף הם עשו את זה, אבל שליש ממנו נוכה – מדוע?", אמר אבו מאזן. "יש לנו עכשיו תיק נוסף לקחת לבית הדין הבינלאומי. בהתחלה, הייתה המלחמה בעזה, אז ההתנחלויות, וכעת ההנהגה הפלסטינית שוקלת להציג את הסוגיה הזו בבית הדין בעיתוי המתאים".

אבו מאזן הדגיש כי הפלסטינים לא יסכימו לקבל אלא את הסכום המלא. "לא ניקח את הכסף עד שלא נקבל את כולו", הצהיר, "או שתתנו את הסכום המלא, או שנלך לבית הדין הבינלאומי". בעקבות הקפאת כספי המסים, החליט אבו מאזן לקצץ 40% ממשכורתם של עשרות אלפי עובדים ברשות הפלסטינית. במערכת הביטחון חששו כי הלחץ הכלכלי ישפיע לאורך זמן על היציבות הביטחונית.

גורם ביטחוני מסר: "הכסף עוד לא הועבר. טרם הוחלט כמה ינכו, אבל מסתמן שינכו קרוב לשליש". חבר הכנסת ניסן סלומינסקי, יו"ר ועדת הכספים, טען כי "החלטתו של אבו מאזן להחזיר את כספי החובות שקיבל היא איננה רק חוצפה שאין כדוגמתה, אלא מגוחכת, מדאיגה, ומרמזת סמל לבאות".

"אבו מאזן חושב שהוא נמצא במשא ומתן קואליציוני, ובכל רגע הוא מגביר את הדרישות שלו, ובניגוד להסכמים הוא פונה לגופים הבינלאומיים להצטרף אליהם, כולל בית הדין בהאג, אשר על מעשים שכאלו החליטה ממשלת ישראל בעבר להענישו בהקפאת הכספים", הוסיף. "לצערי, לאחר הבחירות החליט ראש הממשלה להחזיר את כספי הרשות הפלסטינית, וזאת על אף שהיא ממשיכה להפר את ההסכמים מדי יום ביומו".

בהודעה על העברת כספי המסים, נמסר כי ההחלטה התקבלה בהמלצת שר הביטחון משה יעלון, צה"ל והשב"כ. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי ההחלטה התקבלה בין השאר מתוך שיקולים הומניטריים ובראייה כוללת של האינטרסים של ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר אז כי "במצבו המידרדר של המזרח התיכון, נדרש לפעול באחריות ובשיקול דעת, לצד מאבק נחוש בגורמים הקיצוניים".

גורמים במשרד ראש הממשלה טענו כי לרשות הפלסטינית יש חוב של כשני מיליארד שקלים לישראל. "ישראל העבירה את הכספים המגיעים לרשות הפלסטינית בהתאם להסכמים, בקיזוז חלק מחובות הרשות הפלסטינית לחברת החשמל, ולרשויות המים והבריאות בישראל", נמסר. לגבי הטענות שהעלו הפלסטינים נטען: "מדובר בטענות שחלקן חדשות וחסרות בסיס, והשאר ממוחזרות שכבר נדחו בעבר. כולן מועלות עכשיו מסיבות פוליטיות ומתוך רצון לייצר משבר. ישראל עדכנה את ארצות הברית שהיא מוכנה להעביר לרשות הפלסטינית את הסכום שהוחזר לה בכל עת שהרשות הפלסטינית תחפוץ בכך".

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

בהכנת הכתבה השתתף אמיר בוחבוט

(עדכון ראשון: 18:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully