וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 חודשים אחרי דליפת הנפט: שמורת עברונה תיפתח למטיילים

דיגומי אוויר שנעשו בשמורה שמצפון לאילת לקראת חול המועד הראו כי הנפט לא משחרר עוד חומרים רעילים. עקב כך החליט סגן השר להגנת הסביבה אופיר אקוניס על פתיחתה. עם זאת, המאמצים לניקוי הקרקע משאריות הנפט עדיין נמשכים

צילום: המשרד להגנת הסביבה, עריכה: יאיר דניאל

(תיעוד: כך נראית דליפת הנפט ממעוף הציפור)

בשבוע הבא, חול המועד פסח, כארבעה חודשים אחרי דליפת הנפט החמורה באזור היישוב באר אורה, כ-20 קילומטרים מצפון לאילת, צפויה שמורת עברונה, שנפגעה בצורה קשה מהדליפה, להיפתח לראשונה למטיילים - כך החליט היום (חמישי) המשרד להגנת הסביבה. ההחלטה התקבלה על סמך דיגומי אוויר שנעשו שלשום במקום, אשר הראו כי הנפט לא משחרר עוד חומרים רעילים לאוויר, ולכן אין סכנה לבריאותם של המטיילים. עם זאת, המאמצים לניקוי הקרקע משאריות הנפט עדיין נמשכים. עם פרסום ההחלטה אמר סגן השר אקוניס: "טיפול מהיר ומקצועי שהענקנו לשמורה, מיד לאחר דליפת הנפט מצינור קצא"א, הביא לתוצאות חיוביות כך שהשמורה נקייה ובטוחה. כעת הציבור מוזמן בהמוניו לטייל ולהנות. במקביל יימשכו פעולות הניטור ושיקום השמורה".

האסון הסביבתי התרחש בתחילת חודש דצמבר האחרון כשאלפי קובים (מטרים מעוקבים) של נפט גולמי דלפו מצינור של קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) באזור באר אורה. זמן קצר לאחר שהתגלתה הדליפה, השיגו עליה שליטה כוחות כיבוי והצלה שהגיעו למקום ביחד עם נציגי קצא"א, והחלו לפעול בכמה זירות על מנת לשאוב את החומר המסוכן. עם זאת, כמה מזרמי הנפט הגיעו לשמורת עברונה, מהשמורות החשובות בערבה, שם נמצאים דקלי הדום הצפוניים ביותר בעולם ובעלת אוכלוסיית צבאים גדולה. עבודות השאיבה מהקרקע נמשכות עד היום וטרם ברור מתי יסתיימו.

דליפת הענק - עוד כותרות:
אסון דליפת הנפט: המדינה וקצא"א יממנו את שיקום השמורה
דליפת הנפט: תושבי אילת והערבה תובעים גם את נתניהו
המשטרה הירוקה החרימה את החלק שדלף בצינור הנפט

דליפת הנפט בעברונה, דצמבר 2014. רשות הטבע והגנים
שלוליות נפט באמצע השמורה/רשות הטבע והגנים

כבר בשעות הראשונות שאחרי הדליפה,הגדירו במשרד להגנת הסביבה את הדליפה בתור "אחד האירועים הסביבתיים הגדולים בתולדות המדינה". "מדובר במיליוני ליטרים של דלק גולמי שהוא מסוכן גם לבעלי החיים וגם לשמורה עצמה", אמר אז מנהל מחוז הדרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט. הוא הסביר כי כשלושה מיליון ליטרים של נפט גולמי נשפכו לכיוון שמורת עברונה והגיעו למרחק של כשבעה קילומטרים ממקור הדליפה.

דליפת הנפט בעברונה 10.12.2024. רשות הטבע והגנים
קרקע ספוגה בנפט בעברונה/רשות הטבע והגנים

כמה שבועות אחרי הדליפה אישרה הממשלה תכנית מיוחדת לשיקום השמורה מנזקי הדליפה. על פי התכנית, שאותה יזם סגן השר להגנת הסביבה, אופיר אקוניס, הועברו 17 מיליון שקלים לשיקום האזור, השמורה תורחב ויחוזק מערך הטיפול באירועי חירום של המשרד להגנת הסביבה. כמו כן, נוסף על הכספים שהקצה המשרד, נקבע כי חברת קצא"א תשלם סכומים נוספים מעבר למה שכבר שילמה לצורך השיקום.

עוד נקבע במסגרת התכנית, כי יוקם צוות מיוחד שיבדוק את ההשפעה של פעילות קצא"א על הסביבה. בין היתר, נכתב בתכנית, יבחן הצוות את שחרור החוף הסגור של קצא"א באילת לטובת הציבור הרחב ותושבי אילת. במשך עשרות שנים נותר קטע החוף שצמוד לריף הדולפינים סגור על ידי החברה, על אף שלא מתבצעת בה כל פעילות מקצועית. התכנית תכלול סקרים סביבתיים לבדיקת השפעות סביבתיות בערבה ובמפרץ אילת, טיפול בטכנולוגיות מתקדמות לשיקום הקרקע, טיפול בבעלי חיים בסכנת הכחדה שהושפעו מהדליפה ובניית גשרי מעבר לבעלי חיים מעל כביש הערבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully