וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורים נגד משרד החינוך: "אחריות מחוץ ללימודים? לילד יש הורים"

אנשי חינוך רבים ברחבי הארץ הופתעו לשמוע על הרחבת אחריותם לאירועי אלימות המתרחשים מחוץ לבתי הספר. "חשבתי שזו מתיחת 1 באפריל, בקרוב יבקשו שנטגן להם שניצלים בבית", זעמה אחת המורות. יו"ר ארגון המורים: "המשרד מנותק מהשטח"

צילום: רועי שרון; עריכה: שניר דבוש

(תיעוד ארכיון: תלמידים מתפרעים בבית ספר במרכז הארץ)

אחריות מורים לתלמידים מסביב לשעון? הצחקתם את אנשי החינוך. חוזר המנכ"ל החדש שפורסם אתמול (רביעי) מרחיב את אחריות המורים והמנהלים ודורש מהם להתערב ולדווח על מקרי אלימות המתקיימים מחוץ לכותלי בית הספר ומעבר לשעות הלימודים. אלא שהתקנות התקבלו בקרב מורים רבים בארץ בתדהמה מלווה בכעס רב ולטענתם, מדובר בניסיון מרחיק לכת של משרד החינוך לגלגל את אחריותו אליהם. "זו בטח מתיחת 1 באפריל, אולי גם ירצו שנכין להם את השניצלים בבית?", שאלה בציניות איילת, מורה בבית ספר יסודי במרכז הארץ. "אני צריכה כמה ימים בשביל לעכל את זה בכלל".

בשעתיים האחרונות קבוצות המורים ברשתות החברתיות גועשות. "אנחנו לא עובדים מספיק קשה? אין לנו משפחות משלנו להשקיע בהן?", כתבה אחת המורות בדף הפייסבוק שלה והוסיפה: "באמת שעבודתנו היא שליחות. לא משנה כמה יזכירו לי שלא אני ילדתי אותם, משרד החינוך כופה עליי עכשיו 'לאמץ' את התלמידים".

עוד בוואלה חדשות:
הדרישות החדשות של כחלון: משרדי הבינוי והגנת הסביבה
מערכת ההגנה מפני טילי חיזבאללה תיכנס לפעולה כבר ב-2016
פציעת החיילת במסיבה: בעלי "הפורום" שוחרר למעצר בית

אילוסטרציה. ShutterStock
"אם ילד עושה משהו אחר הצהריים, למה אני צריך להתעסק בזה בבוקר?". ילדים יוצאים מבית הספר/ShutterStock

מורים אחרים ששוחחו עם וואלה חדשות הדגישו גם הם את הבעייתיות שבחוזר. אורן בלום, מחנך כיתה ו' בבית הספר "הדרים" שבראשון לציון, אמר כי סירב להאמין למשמע אוזניו. "אם ילד עושה משהו אחר הצהריים, למה אני צריך להתעסק בזה בבוקר במקום ללמד? שההורים שלו יתעסקו בזה", אמר בלום וציין כי ההתעסקות באירועים מחוץ לכותלי בית הספר מכניסה את המורים לעימות מול הילדים וההורים. "הילדים הרי לא יפסיקו את ההתנהגות שלהם, אנחנו פשוט נהפוך לשקי חבטה. הרי אנחנו עוברים את 'טיסת השוקולד' כמעט כל יום, והם רוצים שנהיה אחראי משמעת אחרי הלימודים".

בלום ציין כי בכיתתו החלו הבנות לחגוג מסיבות בת מצווה ואמר: "אם ילד עושה שם ברדק, אז מה אני אחראי לזה? שבעל האולם יסגור את זה מול ההורים. למה ילד אמור להיות מושעה בכלל מלימודים בגלל אירוע אלימות שעשה מחוץ לשעות בית הספר?", תהה בכעס.

לאור היום: נערים השתכרו ותקפו שוטרים. מערכת וואלה! NEWS
"לא יכול להיות שילד הולך לקצין מבחן ואני לא יכול להתייחס לזה". המשטרה עוצרת בני נוער/מערכת וואלה! NEWS

מבין המורים הכועסים, היו גם כאלו שראו את שני צידי המטבע של ההנחיות החדשות. "אם כעת מותר לי להתייחס למקרי אלימות שאירעו מחוץ לבית הספר כמו אלימות, מין ואלכוהול, וההורה לא יוכל לבוא ולומר לי שההתערבות היא לא בסמכותי - זה נהדר מבחינתי", אמר אורי שובל, מחנך בתיכון "גוונים" שבמועצה האזורית מנשה. "לא יכול להיות שילד לומד אצלי רגיל ובארבע אחר הצהריים הוא הולך לקצין מבחן על הטרדה מינית או סחר בסמים ואני לא יודע או לא יכול להתייחס לזה. עכשיו אני אוכל לבנות תכנית אישית לילד ותכנית מניעה בתוך בית הספר".

עם זאת, שובל ציין כי למרות שהוא תומך בדיווח על המקרים, בית הספר חייב לקבוע את מידת המעורבות שלו. "אי אפשר לצפות שאהיה אחראי לאירוע או שאוביל את הטיפול בו", אמר שובל. "יכול להיות שתהיה מסיבת אלכוהול ביישוב ושיש לי בכיתה ארבעה ילדים מתוך מאה שהיו שם. אני לא רוצה לטפל בזה, אני לא רוצה לסגור את המסיבה, שהרשות המקומית תטפל בזה. זה להפיל על המורים עוד פעילות בזירה שהם בכלל לא נמצאים בה פיזית. זה בדיוק ההבדל בין לאפשר למורים להיות חלק מתהליך שקורה עם הילד, כולל טיפול משמעתי ובניית תכניות אישיות ושכבתיות, לבין לזרוק עליהם אחריות על זירה שהם בכלל לא נמצאים בה, ובסוף להיות גם חשופים לתביעות".

"משרד החינוך מנותק, ההחלטה פוגעת בזכויותינו"

כפי שהמורים לא מרוצים מהתקנות החדשות, גם בארגוני המורים לא הביעו אהדה למהלך. "משרד החינוך ממשיך להיות מנותק מהשטח ואינו מעריך את העשייה הגדולה של עובדי ההוראה במערכת", אמרה גילה קליין, יו"ר סיעת נח"ל בהסתדרות המורים "האצלת סמכות נוספת בשעות הערב והלילה מחזירה אותנו לדרישה של השר הקודם שהיה גם הוא מנותק. דרישת המשרד שכל עובד הוראה יעבוד שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה, היא הזויה וממשיכה לפגוע בזכויות ובמעמד עובד ההוראה".

בהודעה הרשמית של משרד החינוך נכתב כי החוזר חובר על ידי גופים שונים, ביניהם נציגי הסתדרות המורים וארגון המורים. עם זאת, משיחה עם יו"ר ארגון המורים, רן ארז, עולה כי הוא גילה על החוזר רק עם פרסומו אתמול בכלי התקשורת. "המנכ"לית לא חשבה שמורים בשטח יכולים להיות חלק מהדיון לפני כתיבת החוזר הזה, אבל זה לא מפליא אותי בכלל כי מרוב עצים לא רואים את היער - מרוב חוזרי מנכ"ל לא קוראים אותם. כל החוזרים שלו זה כמו החוזר הנוגע לבטיחות בטיולים. הכול זה שטויות במיץ עגבניות. זאת השיטה שלהם: לכתוב יפה, בשפה עשירה, לא לעשות כלום ולסמן וי".

באשר לתוכן החוזר הוסיף ארז כי "אם שני ילדים הולכים מכות ברחוב בחופשת הקיץ, אנחנו לא אשמים, צריך לטפל באלימות לפני שהיא קורית ולא אחרי, אבל הם רק רוצים למצוא כסת"ח ואנחנו חשופים לתביעות. זה בדיוק כמו הנהלים בטיולים שנתיים, כדי שלא יתבעו אותם הם כותבים לנו שאנו צריכים לקחת את זה על עצמנו. ברגע שאקבל אליי את חוזר המנכ"ל אתייק אותו בארכיב ואחכה לחוזר הבא. אי אפשר לתת למורה אחריות ועוד מעבר לשעות העבודה בלי לתת לו כלים, סמכויות. זה גובל בשערורייה".

"משמעות ההחלטה - חשיפה לתביעות"

החוזר החדש מרחיב בעיקר את אחריות מנהלי בתי הספר על התלמידים. גם הם היו מופתעים מאד לשמוע עליו אתמול מהתקשורת וכעסו על תוכנו. "עצוב לי שלא התייעצו עם מנהלי בתי ספר לפני שהנחיתו עלינו את כל המישורים הנוספים של האחריות בחוזר הזה", אמר מנשה לוי, מנהל תיכון "מעיין שחר" שבעמק חפר ויו"ר התאגדות מנהלי בתי ספר העל יסודיים בארץ. "אירועים שקורים מחוץ לכותלי בית הספר שלא בזמני בית הספר זו אחריות נוספת שמשמעותה גם חשיפה גדולה יותר לתביעות משפטיות".

לטענת לוי, הדבר החמור ביותר הוא שהחוזר מרחיב את האחריות מבלי שהרחיבו את סמכויותיהם של המנהלים. "הם בעצם הקשו עלינו", אמר לוי. "מסייגים את היכולת שלנו להשעות תלמידים באלף ואחת סייגים, צמצמו את היכולת שלנו להטיל עונשים, ומצד שני הרחיבו את האחריות ולא את הסמכויות".

(עדכון ראשון 22:00)

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully