וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "המשא ומתן בין איראן והמעצמות לא יתפוצץ"

1.4.2015 / 16:36

בשיחה עם כתבים צבאיים הביע שר הביטחון דאגה מההסכם המתגבש בין איראן והמעצמות בלוזאן שבשוויץ וציין כי הפערים בין הצדדים מוכיחים שאיראן מעוניינת בגרעין לצרכים צבאיים. כמו כן, חשף יעלון כי צה"ל ירכוש יותר מ-200 נגמ"שים חדשים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מתייחס להסכם הגרעין המתהווה בין איראן והמעצמות, היום)

שר הביטחון, משה יעלון, התייחס היום (רביעי) בשיחה עם כתבים צבאיים למשא ומתן בין איראן ושש המעצמות, המתנהל בלוזאן שבשוויץ ונמצא בישרות האחרונה לקראת הסכם מסגרת. יעלון העריך כי "לא יהיה פיצוץ בין הצדדים", ואמר כי איראן מעוניינת להסיר מעליה את הסנקציות של המערב באופן מיידי. עם זאת, יעלון הדגיש כי האיראנים עדיין מתקשים לגשר על הפערים מול האמריקנים.

"נציגי המדינות נשארו בשוויץ כי הם לא רוצים לגמור בפיצוץ", אמר יעלון. לדבריו, ההתעקשות של איראן להמשיך במחקר ובפיתוח וכן להמשיך בהפעלת מתקנים גרעיניים מסויימים מוכיח כי כוונתה האמיתית של איראן היא לייצר פצצה גרעינית. "האיראנים לא צריכים מחקר ופיתוח לצנטריפוגות, גם לא מתקן תת קרקעי, אם הם לא מתכוונים ללכת למסלול צבאי. היעד הוא לשמור את איראן במרחק של שנה מייצור חומר בקיע ובפועל זה הופך להיות יעד מצומצם של פחות משנה".

עוד בנושא שיחות הגרעין:
מרקל על שיחות הגרעין: "מקווה שתושג היום פשרה בין הצדדים"
נתניהו: "זה הזמן של העולם להתעקש על הסכם גרעין טוב יותר"
בריטניה מאשרת: חלה התקדמות משמעותית בשיחות הגרעין

שר הביטחון משה בוגי יעלון בכנס של המכון למדיניות נגד טרור של המרכז הבינתחומי הרצליה. כפיר בולוטין,
"לא יהיה פיצוץ בין הצדדים". משה יעלון/כפיר בולוטין

שר הביטחון פירט ואמר כי להערכתו הפערים הקיימים בין איראן והמעצמות כוללים מספר סעיפים עיקריים, הכוללים בין היתר את שאלת משך הזמן שבמהלכו ייושם ההסכם, אשר נע בין 15-10 שנים, שאלת היקף המחקר והפיתוח של הצנטריפוגות שיתאפשר לאיראנים, שאלת היקף מלאי האורניום המועשר שתוכל להחזיק איראן ואם הוא יישאר על אדמת איראן או יועבר אל מחוץ למדינה, וחשיפת הפעילות באתר פורדו.

יעלון הדגיש כי המערב חייב להתעקש ולחייב את איראן לחשוף את הפעילות במתקן שבפרצ'ין, שם, לדבריו, בוצעו ניסויים הקשורים לפיתוח פצצות גרעין. הוא אף התייחס לאופציה הצבאית של צה"ל לתקיפה באיראן ואמר: "אנחנו ממשיכים לפעול באשר היינו. מעדיפים שמלאכתם של צדיקים תעשה בידי אחרים, אבל גם ערוכים להיות 'אם אין אני לי מי לי' ולא ארחיב".

כמו כן, שר הביטחון חשף כי לאחרונה אישר רכש של 267 נגמ"שים מסוג נמר, במסגרת מסע הצטיידות של זרוע היבשה, וציין כי בחלקם תהיה מערכת הגנה אקטיבית מסוג מעיל רוח. לדבריו, אחרי הרכש יהיו בצה"ל למעלה מ-500 נגמ"שים מסוג זה, שיחליפו דור ישן של הנגמ"שים מסוג M-113. נוסף על כך אמר יעלון כי אישר להקים אוגדות קלות עם נגמ"שים שינועו על גבי גלגלים ולא על גבי זחל. זאת, על מנת לבצע תמרונים מהירים בשטח אויב. עם זאת, טרם נבחר סוג הדגם של הנגמ"ש החדש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פגישת שרי החוץ של שש המעצמות, האיחוד האירופי ונציגי איראן – לוזאן, 30 במרץ 2015. רויטרס
"התקדמות משמעותית בשיחות". נציגי איראן והמעצמות בלוזאן שבשוויץ/רויטרס

בתוך כך, הצדדים ממשיכים בדיונים על מנת להגיע להסכם מסגרת, יום אחרי שתאריך היעד המקורי להגעה להבנות חלף. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הביעה היום תקווה לכך שתושג פשרה במשא ומתן. "אני מקווה ומאחלת לכך שתושג היום פשרה, שתהיה תואמת לתנאים שהצבנו – בעיקר מניעת האפשרות שאיראן תוכל להשיג נשק גרעיני", הבהירה מרקל במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא קירגיזסטן אלמאזבק אטמבייב. "הצדדים רשמו התקדמות ניכרת, אך משא ומתן מסוג זה מגיע לסופו רק אם יש הסכמה על כל הנושאים", הוסיפה קנצלרית גרמניה.

מוקדם יותר היום אמר ראש צוות המשא ומתן של איראן לשיחות הגרעין, עבאס עראקצ'י, כי הוא מעריך שהשיחות "יסתיימו כבר היום" ושר החוץ הבריטי, פיליפ האמונד, אישר כי "חלה התקדמות משמעותית" בשיחות. כמו כן, שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי איראן ושש המעצמות הצליחו להגיע להסכמות "ברוב הנושאים". לדבריו, הוא מקווה שהצדדים ינסחו הסכם ביממות הקרובות.

הצדדים שואפים לנסח הסכם עקרוני, שיוביל, עד ה-1 ביולי, לחתימה על הסכם גרעין קבוע. שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, יצא לשוחח לפנות בוקר עם כתבים בבית המלון בלוזאן, ואמר: "זה היה יום מאוד ארוך עבור כל המשלחות. השגנו די הרבה, אך כעת הנציגים זקוקים למנוחה. נמשיך שוב מוקדם בבוקר". זריף אמר כי הוא מקווה "שנוכל לסיים את העבודה ביום רביעי, ובתקווה, להתחיל בניסוחים".

נתניהו: "ההסכם רע לישראל ולעולם כולו"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס מוקדם יותר היום לשיחות בלוזאן, ואמר כי "השיחות עם איראן יובילו להסכם רע, שיהיה מסוכן לישראל, לאזור ולעולם כולו". נתניהו הוסיך ואמר כי על הקהילה הבינלאומית להתעקש על הסכם טוב יותר, אשר לא יאפשר לאיראן להגיע לפצצת גרעין, ושיאלץ אותה לשנות את התנהגותה.

נתניהו אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ג'ון ביינר, בלשכת ראש הממשלה בירושלים, והוסיף: "אני מסכים עם מי שאומר שטענותיה של איראן על תכנית גרעין למטרות שלום לא מסתדרות עם התעקשותה להסתיר מתקנים גרעינים מתחת לקרקע, כור מים כבדים וצנטריפוגות מתקדמות, ועם סירובה להפגין שקיפות כלפי סבא"א". לדבריו, "בו בזמן, איראן מסלימה את מבצע הטרור וההשתלטות שלה באזור, ובפרט בתימן. איראן חייבת להפסיק את האגרסיביות שלה, ולהפסיק לאיים בהשמדת ישראל. זה צריך להיות הדבר שאינו נתון למשא ומתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully