וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בונים מגדלים בשטח ירוק בתל אביב: "בצפון העיר זה לא היה קורה"

1.4.2015 / 9:02

עיריית תל אביב מקדמת בניית 3 מגדלים בפארק החורשות שנחנך מחדש רק לפני שנתיים. ההסבר הרשמי: חלופה לתושבי קריית שלום, שאמורים להיות מפונים מבתיהם הרעועים. עם זאת, אחרים טענו שזה ניסיון לגרוף רווחים מהפרויקט. "ניצול ציני של תושבים כדי לפתח נדל"ן יוקרתי"

פארק החורשות בקרית שלום, דרום תל אביב מרץ 2015. ראובן קסטרו
השטח המיועד לבנייה/ראובן קסטרו

פיתרון לתושבים מפונים או פרויקט לגריפת רווחים? עיריית תל אביב דנה באפשרות להקים שלושה מגדלי יוקרה בלב "פארק החורשות" שנחנך רק לפני שנתיים בסמוך לשכונת קריית שלום שבדרום העיר. אף שמדובר באיזור שמוגדר "מכלול טבע עירוני", בעירייה מתרצים את קידום הפרויקט ביצירת חלופת שיכון לתושבי השכונה שבתיהם נמצאים בסכנת קריסה.

כדי להבין מה הוביל לרעיון הנדל"ני השאפתני באזור הירוק, צריך ללכת כמה שנים אחורה: ב-2006 קרס חלק של בניין ברחוב יוסף אופטושו הצמוד לנתיבי איילון, בעקבות עבודות שהיו במקום. כמה תושבים נפגעו אולם לא היו אבדות בנפש. התושבים, שהבינו את הסכנה, פנו לעירייה בבקשה למצוא פיתרון, ובמקביל התאגדו ופנו ליזם שיוביל תכנית לפינוי-בינוי.

בחודש ינואר האחרון נידונה תכנית חלופית שבמסגרתה הציעה העירייה לתושבים להתפנות מהמבנים הקיימים, ולהשתכן בשלושה מגדלים חדשים שיקומו בתוך "גן ההסתדרות", חלק מ"פארק החורשות" בפינת הרחובות יצחק לבון ויצחק בן צבי.

עוד ידיעות בוואלה חדשות
ביקורת על מאבטח נתב"ג שלא נטרל את התוקף: "היה צריך להתפטר מיד"
תרחיש האימים בצה"ל למלחמה עם חיזבאללה: כאלף טילים ביום
צמרת הרבנות הצבאית בנופש: "כמו שהרמטכ"ל יבלה בעת מלחמה"

"במסווה של מציאת פתרון לתושבים שנמצאים בסכנה החליטו בעירייה שהם רוצים לבנות מגדלים", אמר עידן עמית מהחברה להגנת הטבע, שמוביל יחד עם קבוצת תושבים את המאבק נגד הבנייה שתפגע בטבע ובפארק, שבו אתרי מורשת, כנסייה רוסית, חורשת עצים ופרחי בר. לדבריו, בתכנית המתאר העירונית הוגדר הפארק "מכלול טבע עירוני" והוחלט שלא יהיה פיתוח משני הצדדים של רחוב לבון.

פארק החורשות בקרית שלום, דרום תל אביב מרץ 2015. ראובן קסטרו
פארק החורשות בדרום תל אביב/ראובן קסטרו

אחרי שנים של הזנחה אומרים פתאום שיש 'צורך' דחוף למצוא לתושבים פיתרון. עם זאת, אנחנו מבינים שיש איזה יזם ששם עינו על השטח הזה. זה מתחם יוקרתי שישב על הרכבת הקלה וזה לא ייגמר בשלושה בניינים", טענה פנינה חלפון-לנג, תושבת קריית שלום שהתאגדה יחד עם עוד עשרות תושבים למנוע את הפרויקט. "יש פה טבע עירוני ואנחנו לא מסכימים שיורידו אותו כדי לבנות כאן מגדלים. אם הם כל כך רוצים לעזור לתושבים שכבר שנים נמצאים תחת סכנה יש אפשרות למצוא חלופות בתוך השכונה – במקום להוריד פארק וחורשה, ולבנות מגדלים, שלא תואמים את צביון השכונה". לדבריה, "זה ניצול ציני של התושבים שדבר לא נעשה עבורם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"מגדלים? זה לא יביא פיתרון מהיר"

בחברה להגנת הטבע, שם כאמור מתנגדים לתכנית, אמרו בציניות כי בתל אביב הכל אפשרי. "גם מגדלים בתוך מה שאמור להיות פארק". לטענת איש החברה עידן עמית, הפרויקט יוצר תקדים מסוכן, שלפיו העירייה למעשה יכולה לקחת כל שטח ציבורי פתוח ולבנות עליו. "אנחנו מבינים את מצבם של התושבים ברחוב אופטושו ויודעים שצריך לתת להם פיתרון, אבל לא כך". לדבריו, קידום התכנית בפארק תצריך שינוי תכנית מתאר עירונית – דבר שיכול לקחת לפחות שמונה שנים, ולפיכך "זה לא מה שיביא את הפיתרון המהיר".

"בצפון תל אביב בחיים דבר כזה לא היה עובר, וזה לא היה עולה כרעיון בעירייה", האשימה מאירה תדמור, תושבת קריית שלום, "בחיים לא היו מעזים לעלות על השולחן תכנית בנייה באמצע פארק הירקון". לטענתה, "העירייה מגיעה לתושבים ואומרת להם 'מצאנו לכם חלופה לבנייה בפארק', והם משתגעים משמחה. יוצא שאנחנו (המתנגדים לבנייה, ד"י) מטרפדים להם את הפיתרון הזה ושולחים אותם להמתנה של שנים. אבל זה לא נכון, כי לבנות בשטח בפארק זה סיפור ארוך ומורכב, ולא אומרים לתושבים את כל האמת. פשוט נוח לעירייה להוריד אותם מהגב שלה, ולהשאיר אותם בבניינים כמה זמן שייקח, גם במחיר שהדירות שלהם יקרסו עד אז". גם לפי תדמור, לא חסרים פתרונות חלופיים לשיכון. "העירייה יודעת טוב מאוד למצוא זכויות בנייה במקומות אחרים ולתמרץ יזמים כשהיא רוצה למצוא פתרונות".

רחוב יוסף אופטושו בקרית שלום, דרום תל אביב מרץ 2015. ראובן קסטרו
הבניינים ברחוב אפוטושו שנמצאים בסכנה/ראובן קסטרו

מיטל להבי, סגנית ראש העיר, שהתגייסה למאבק התושבים, אמרה לוואלה חדשות שהפרויקט הזה נידון בדיונים פנימיים, ושהוא עדיין לא הגיע לדיון בוועדה המקומית. "מה שלנו ידוע זה שישנה כוונה לבנות על החורשה שהוגדרה כעתודת שטח ירוק, ולהקים מבנים לטובת הבניינים שקיימים ברחוב אפטושו - שהם בניינים במצב רעוע, כמובן עם מכפלות שהופכות את הפרויקט הזה למאוד כלכלי".

בנוגע להחרבת השטח הפתוח אמרה: "הבנייה בפארק לא נתפסת בעיניי". לדבריה, "אם אכן תתאפשר בנייה שם, אז צריכה להישאל השאלה לטובת מי? לטובת המפונים או לטובת פרויקטים נוספים רצויים של פינוי בינוי בדרום העיר".

תגובת העירייה

"מטרת העירייה היא לבחון אפשרויות לסיוע לתושבים המתגוררים בסמיכות לנתיבי איילון וחווים מצוקה יומיומית. לא מדובר בתכנית מאושרת אלא ברעיון הנמצא בשלבי בדיקות היתכנות ראשוניים בלבד. רעיון זה נבחן לצד אפשרויות נוספות תוך התחשבות במורכבות התכנון בתוך רקמה בנויה קיימת. בכל מקרה, כל תכנית שתקודם תשמור על מאזן השטחים הציבוריים בשכונה, לא תגרע מהם, ותיעשה בשקיפות מלאה. יודגש כי מדובר באזור שנמצא מזרחית ל'פארק החורשות', ומופרד ממנו על ידי דרך לבון, ועל כן מנותק מלב הפארק. חשוב לציין כי שכונת קריית שלום בנויה בחלקה המזרחי בצפיפות ומאופיינת ברשת רחובות קטנים ומפותלים. לכן, לא יהיה זה נכון לבנות במקום יחידות דיור נוספות, אשר עלולות ליצור עומס על תשתיות התנועה ובכך ליצור סביבת מגורים באיכות נמוכה".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully