וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורי התינוק שמת ב"מחסן ילדים": "אמרתי לגננת: הוא הלך מאיתנו"

הוריו של מראווי שנחנק אתמול למוות והוא בן ארבעה חודשים בלבד, נאלצו לארוז היום את הצעצועים המעטים של בנם הקטן ולהתחיל לעכל את המציאות החדשה. "התשובה של הגננת הייתה תמיד: 'לא ראיתי'. פחדתי, אבל לא חשבתי שדבר כזה יקרה"

עריכה: מתן חדד

הלול הקטן של מראווי מרהוויט, שנחנק אתמול למוות בפעוטון של קהילת מבקשי המקלט והוא בן ארבעה חודשים בלבד, קופל הבוקר (שלישי) והוכנס אל מתחת למיטת הוריו, בדירתם הקטנה שבשכונת התקווה בדרום תל אביב. הם כבר לא יזדקקו לו, או לצעצועים המעטים של מראווי, שנאספו לתוך שקית גדולה בשקט צורם. אמו, טוואדלה, מספרת בעברית שוטפת שבנה היה תינוק בריא, ושכלום לא הכין אותה לרגע שבו היא מגיעה לקחת אותו מהפעוטון, ומגלה אותו שוכב ללא רוח חיים.

"הוא היה ילד טוב ובריא, לא היו לו בעיות", היא מספרת בשקט. "הגעתי לקחת אותו והוא שכב שם, על הפנים, באגרופים סגורים. הוא היה מלא נוזלים והסדין היה רטוב. כששאלתי את האישה (האחראית על הפעוטות, דו"פ), היא אמרה שלא ראתה שום דבר", שחזרה. "הרמתי אותו ואמרתי לה, 'מראווי כבר לא איתנו. מיד לקחתי מונית לבית החולים, אבל שם כבר לא יכלו לעשות כלום".

הוריו של מארווי התינוק שנפטר בגן הילדים בדרום תל אביב. ראובן קסטרו
"זה היה הגן היחיד שאפשר לשים בו ילד, כי אנחנו צריכים לעבוד". הוריו של מראווי/ראובן קסטרו

טוואלדה, אזרחית אריתריאה, הגיעה לישראל לפני שלוש שנים, שנה לאחר שהגיע לכאן אולדברן, אביו של מראווי. השניים נישאו, והביאו את מראווי לעולם לפני פחות מחצי שנה. שני מבקשי המקלט עובדים מסביב לשעון ונאלצו להשאיר את בנם הקטן בפעוטון כבר כשהיה בן חודשיים, כדי שיוכלו להמשיך ולהתפרנס מעבודות ניקיון. לדברי טוואלדה, השניים לא היו מרוצים מהגן אך לא הייתה להם ברירה. "כבר כמה פעמים אמרתי לגננת על הסדין שלא מסודר במיטה של מראווי. התשובה שלה תמיד הייתה 'לא ראיתי', ובכל פעם שבאתי סידרתי את זה", סיפרה. "יש 17 תינוקות בגן הזה, ולפעמים היו יותר, אז קצת פחדתי, אבל לא חשבתי שיקרה דבר כזה. רק היה צריך לראות שהוא פולט החוצה ולנקות לו. זהו".

"מחסני הילדים" שבהם תינוקות מתים בדרום תל אביב

אולדברן היה זה שנוהג לקחת את מראווי לגן בכל בוקר, מעט לאחר שאשתו הייתה יוצאת לעבודות הניקיון בכפר סבא ב-05:30. "זה היה הגן היחיד שאפשר לשים בו ילד, כי אנחנו צריכים לעבוד משעות הבוקר המוקדמות. גן אחר לא היה מסכים שנביא אותו אליו", סיפר בעצב. "עכשיו כבר לא צריך גן", הוסיף בשקט, בוהה ברצפה כשלצדו תמונות של מראווי הקטן.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מארווי התינוק שנפטר בגן הילדים בדרום תל אביב. ראובן קסטרו
"רק היה צריך לראות שהוא פולט החוצה ולנקות לו. זהו". מראווי/ראובן קסטרו

בשבועות האחרונים מקיים משרד ראש הממשלה דיונים אינטנסיביים בראש מנכ"ל המשרד, כדי למצוא פתרונות למצב הקשה שנוצר בדרום תל אביב ומסכן אלפי ילדים. בשל האירועים בחודשיים האחרונים, שבהם חמישה פעוטות מצאו את מותם באותם "מחסני ילדים", תוגברו הדיונים ונכחו בהם נציגים מטעם משרד הכלכלה, משרד הרווחה וגורמים נוספים הנוגעים לסוגיה על מנת למצוא פתרונות מהירים ויעילים לבעיה, כמו גם תקציב עבורם.

גן ילדים ברחוב יאיר בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"אין מדובר בצדקה או בעשייה הומאניטרית, אלא בדרישת החוק"/ראובן קסטרו

בתוך כך, ארגון רופאים למען זכויות אדם פנה היום למנכ"לים של משרדי הממשלה הרלוונטיים, וקרא להם לפעול מידית לפיתרון מערכתי שימנע מקרי מוות נוספים ויעניק לתינוקות ולפעוטות סביבה התפתחותית ובריאותית הולמת. מכתב הפנייה כולל גם את חוות דעתם של רופאת ילדים ופסיכיאטרית ילדים, אשר מכירות היטב את הנזקים שנגרמים מהשהייה ב"מסגרות" מהסוג הזה, משום שהן מטפלות בהתנדבות במרפאה הפתוחה של הארגון.

"אין מדובר בצדקה או בעשייה הומאניטרית, אלא בתביעתנו כי תעמדו בדרישות החוק המקומי והבינלאומי ותמלאו אחריותכם כלפי תינוקות ופעוטות אלו", נכתב בפנייה. "חובה בסיסית זו אינה צריכה להיות תלויה או להמתין לשינויים במדיניות הכוללת כלפי מבקשי המקלט". דוקטור עדיה ברקאי, רופאת הילדים ומנהלת המרפאה הפתוחה של רופאים למען זכויות אדם, הפנתה במכתב אצבע מאשימה כלפי ממשלת ישראל במותם של התינוקות. "מדיניות הממשלה מובילה באופן ישיר לתוצאות הללו וללא שינוי דרסטי במדיניות זהו רק עניין של זמן עד שנראה מקרי מוות נוספים".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully