וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיכטר לאולפן וואלה: "ישראל צריכה לחדש היכולת ההתקפית נגד איראן"

ראש השב"כ לשעבר מזהיר בריאיון לדב גיל-הר מפני השלכות הסכם הביניים המתגבש בשוויץ בין טהראן והמעצמות וטוען כי לישראל יש "סיבות טובות להיות מודאגת מאוד". לדבריו, "נצטרך להיערך מחדש מבחינה מודיעינית וצבאית"

מערכת וואלה!

ראש שירות הביטחון הכללי (שב"כ) לשעבר, הח"כ החוזר לכנסת אבי דיכטר, התייחס בריאיון לאולפן וואלה חדשות למשא ומתן בין איראן והמעצמות, על רקע פתיחת יום הדיונים האחרון לשיחות בלוזאן, שוויץ. "יש לנו סיבות טובות מאוד להיות מודאגים, ואפילו מודאגים מאוד", הוא אומר.

האם הקשיים של הרגע האחרון בהשגת ההסכם יכולים להרגיע אותנו? הנה, המערב עושה הכול כדי שההסכם יהיה כמה שיותר טוב לביטחון העולם וביטחון ישראל.

"קשיים של הרגע האחרון הם קשיים אופייניים למשא ומתן, ובוודאי למשא ומתן מהסוג הזה. כששרי החוץ של המעצמות זורמים ללוזאן החל מסוף השבוע, זו אכן סיבה לדאגה. וגם אם יש קשיים של הרגע האחרון, מסתמן שהם לקראת חתימת הסכם מסגרת. ברגע שהמסגרת קיימת, הפרטים הופכים להיות אפילו יותר בעייתיים בהמשך".

האם ישנו הסכם שישראל יכולה לחיות אתו בשלום, או שמא ישראל אומרת "לא" לכל הסכם?

"ישראל איננה מדינה שיכולה לשלול כל הסכם שהוא, אבל בוודאי באופן שבו ההסכם הזה התגבש כפי שזה נראה כרגע, וגם כשרואים מי הם הקולות שמדברים נגד ההסכם או שמערימים עליו קשיים - אלה לא המדינות המובילות וזו סיבה לדאגה.

"כשמסתכלים על המזרח התיכון בארבע-חמש השנים האחרונות, מאז שהחל האביב הערבי, רואים שחלקה של איראן באירועים אלה הם בהחלט סיבה לדאגה. כיצד מעצמה אזורית כמו איראן עברה ממצב של בדידות, של אובדן הציר הצפוני שלה – עיראק, סוריה ולבנון – פתאום הופכת להיות 'הבן יקיר לי אפרים' של המערב בכלל ושל ארצות הברית בפרט, מתחזקת בסוריה ובלבנון, ועושה את מה שעושה בתימן בכוונת מכוון. הירדנים מחזקים אתם את הקשר. מבינים שהמדינה הזו צוברת כוח, הרבה מעבר למה שישראל יכולה לספוג או לסבול".

אבי דיכטר בריאיון לוואלה על הסכם הגרעין, מרץ 2015. דוד קורן,
"איראן תצליח לעבור את סף הגרעין בתוך כמה חודשים". דיכטר/דוד קורן

מה הוא התנאים שלדעתך צריך לכפות על איראן, שבלעדיו זה אינו הסכם?

"ההצהרות של נשיא ארצות הברית, של ראש הממשלה נתניהו ושל מנהיגים אחרים אומרות בצורה חד משמעית: איראן לא יכולה להחזיק נשק גרעיני. היא גם לא תהיה מדינת סף גרעינית, וכשמסתכלים על ההסכם רואים שהוא למעשה בונה את איראן כמדינת סף גרעינית שלא תתקשה לעבור את השלב הזה. בתוך כמה חודשים (היא) תצליח לעבור את הסף הזה.

כל הסכם שמאפשר עובדה זו הוא הסכם רע מאוד. ולא רק לישראל, אלא גם לסעודיה, למצרים ולשאר המדינות הערביות. איראן מייצרת איום גם עליהן".

אם אכן יהיה הסכם, מה ישראל מחויבת לעשות? האם למשל חשיפת הצוללת אח"י תנין קשורה לנושא הזה?

"אם יקרה הגרוע מכל ואיראן תחתום על ההסכם ותהפוך למדינת סף גרעינית, עם יכולות מוכחות ובעלת נשק גרעיני לו תרצה בכך, והמערב ימנע מלבלום אותה, הדבר החכם ביותר שניתן לעשות היא לערוך היערכות מחדש מבחינה מודיעינית וכיצד נמנע, אם צריך, את איראן מלהפוך למדינה בעלת נשק גרעיני".

כלומר, האופציה הצבאית עדיין נמצאת על השולחן, גם במקרה של הסכם?

"אני סבור שראש הממשלה, שר הביטחון וצה"ל חייבים להיות מסוגלים להתמודד עם האיום הקיומי הזה לראשונה מאז קיומה של מדינת ישראל. (אם ההסכם) חס וחלילה יקרום עור וגידים, ישראל תהיה חייבת, עוד באותו יום, להיות עם יכולות התקפיות בנוסף למערך הגנתי".

  • עוד באותו נושא:
  • אבי דיכטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully