וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל האבטחה הענקי בנתב"ג נחשף: אדם דקר חובשת, המאבטח קפא במקום

31.3.2015 / 10:26

פרסום ראשון: אדם מעורער בנפשו חדר חמוש בסכין לאחד המקומות המאובטחים במדינה ודקר חובשת וחובש. מתחקיר האירוע הפנימי, שהגיע לידי וואלה חדשות, עולה כי מאבטח שהוזעק לזירה לא נטרל את התוקף. רשות שדות התעופה: "ביצענו תחקיר מקצועי". דיווח מאולפן וואלה

צלמים זמניים מורשים
"אחרי האירוע, בנתב"ג ביקשו לעשות הכול כדי להסתיר מהציבור את מה שהתרחש שם", סיפר גורם המעורה בפרטים

"נתב"ג הוא מקום מאובטח ובטוח" - במלים אלו השתמש שר התחבורה ישראל כץ בתגובה למשבר התעופה שפקד את ישראל במהלך מבצע "צוק איתן". אלא שיממה אחת בלבד לאחר מכן התרחש אחד ממחדלי האבטחה הקשים שאירעו בשנים האחרונות. לוואלה חדשות נודע כי בחודש יולי האחרון הצליח אדם מעורער בנפשו, חמוש בסכין, להיכנס לטרמינל. במשך שעות הוא הסתובב באזור הסמוך לדלפקי הצ'ק אין באולם הטיסות היוצאות, ואף העלה את חשדם של גורמי האבטחה במקום, עד שלפתע לקח חובשת כבת ערובה ודקר אותה בגרונה.

למרבה המזל, האיש נוטרל על ידי יהודה טהר, חובש שהיה במקרה בזירת האירוע. במהלך ההשתלטות עליו, החובש נדקר שמונה פעמים בעורפו ובגבו. מתחקיר האירוע עולה כי מאבטח שהוזעק למקום מיאן לפעול. "עובדי המרפאה מתבקשים לשמור את הנושא בתוך המחלקה ולא להעביר לאף גורם", ניתנה ההנחיה הדקדקנית, על מנת שהמחדל לא ידלוף.

תחקיר המחדלים שהגיע לידי וואלה חדשות, מגלה באופן חד משמעי כי מדובר באחד האירועים הקשים שבו נתקלו אנשי שדה התעופה במשך שנים ארוכות. מהתחקיר עולה תמונה קודרת: מערך הביטחון בטרמינל לוקה בשורה של מחדלים שהביאו לאירוע שרק בעזרת תושייתו של טהר נגמר בפציעות בלבד. "אחרי האירוע, בנתב"ג ביקשו לעשות הכול כדי להסתיר מהציבור את מה שהתרחש שם", סיפר גורם המעורה בפרטים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האירוע סווג כפלילי משום שהתוקף הוא יהודי. התוקף לאחר שנאזק/מערכת וואלה!, צילום מסך
"המאבטח קפא על מקומו. אם טהר לא היה פועל, הוא היה הורג את החובשת. במזל הוא רק פצע אותה בגרונה"

לפי הכתוב בתחקיר, המאבטח שהגיע למקום והיה אמור לטפל באירוע לא חתר למגע, לא נטרל את התוקף, ואף איבד עמו קשר עין. "היה צריך לסיים עם כדור בראש, כיוון שיש כאן סכנת חיים", נכתב. עם זאת, התחקיר קבע כי בשל העובדה שהיה מדובר באירוע פלילי ולא בפעילות חבלנית עוינת, "המאבטח פעל נכון", והוא לא היה צריך לשלוף את נשקו ולירות מידית בתוקף, על אף שנשקפה סכנה ברורה ומידית לחובשים.

למרות הקביעה השנויה במחלוקת אמר גורם המעורה בפרטים כי "היה שם פשוט מחדל שבזכות החובש לא הסתיים במוות". לדבריו, "המאבטח קפא על מקומו. אם טהר לא היה פועל, הוא היה הורג את החובשת. במזל הוא רק פצע אותה בגרונה, עוד כמה סנטימטרים והיה מגיע לעורק הראשי ומשם אין דרך חזרה. אם הוא לא היה שם, כל המדינה הייתה עכשיו בהלם מאירוע של בן ערובה בשדה התעופה".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אירוע דקירה בנתב"ג. מד"א
פצעי הדקירה על גופו של החובש/מד"א

למרות הסכנה: המשטרה והמאבטחים לא ראו צורך לפעול

האירוע התרחש בין 24 ו-25 ביולי. לפי התחקיר, כבר בשעה 1:30 בלילה הודיעה סורקת של האבטחה לסגן אחראי המשמרת של סורקים, על נוסע המעשן במסעדת בורגר ראנץ' שבאולם שחקים. "סגן אחראי המשמרת קרא למשטרה להגיע למקום, אך אלה לא הגיעו", נכתב בתחקיר. בשלב זה, העביר הסגן את המשמרת ליורשו במשמרת הבאה ועל פי התחקיר, בשעה 1:50 הוא עוד ראה את הנוסע בטרמינל.

הרמזים המקדימים לעתיד לקרות לא הסתיימו עם תום המשמרת של הסגן. לפי התחקיר, בשעה 3:30 סורק דיווח בקשר כי נוסע בעט בדלת שער מספר 25. "הסורק עדכן שוטרת שהייתה במקום בפרטי האירוע והשניים חיפשו ביחד את הנוסע, אך ללא הצלחה", נכתב. "השוטרת עדכנה כי היא לוקחת אחריות על המשך הטיפול בנושא". למרות זאת, גם במקרה זה המשטרה ואנשי האבטחה לא ראו צורך לפעול על מנת לעצור את החשוד.

כשעתיים אחר כך, בשעה 5:40, קרא אחד הסורקים למשטרה לאחר שראה אדם שבעט בשער ועישן באולמות. גם במקרה זה, על פי תחקיר האירוע, לא הייתה כל התערבות אבטחתית בנושא. חצי שעה מאוחר יותר אף הועבר דיווח דומה. "לאחר תדריך, דיווחו הסורקים כי ראו את האדם המדובר באזור מועדון הבודקים", קבע התחקיר. "בוצעו המשך סריקות לאיתורו, אך ללא הצלחה". בשלב זה מסווג הנוסע כ"אדם בלתי יציב המטריד את הציבור", אך גם זה לא מביא למעצרו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסכין שבאמצעותה דקר התוקף את החובשים/מערכת וואלה!, צילום מסך

שרשרת המחדלים מביאה לאירוע הקשה. בשעה 6:35, חמש שעות לאחר שזוהה האדם לראשונה, התקשרה החובשת ממרפאת נתיב התעופה לחדר הפיקוד (חפ"ק) ודיווחה:

חפ"ק: "היי מרפאה".

החובשת: "יש בחור בשם עוזי שמסרב לעזוב את המרפאה, הוא עכשיו גם מצלם בטלפון ומסתובב לי במרפאה ואין לו שום עניין להיות כאן".

לתדהמתה של החובשת, במקום לשלוח מיד צוות אבטחה על מנת לטפל באירוע, החפ"ק הפנה אצבע מאשימה כלפי המשטרה:

החפ"ק: "הבנתי, הזמנתם משטרה?"

החובשת: "הוא גם מעשן בטרמינל. ביקשתי יפה שהוא ייצא והוא לא יצא, אני אשמח לעזרתכם".

חפ"ק: בגדול, אנחנו לא אמורים להתערב בזה, אנחנו נזמין משטרה לשם".

החובשת: "בסדר, אז משטרה, תודה".

לאחר השיחה, עדכנה אחראית המשמרת בחפ"ק את אנשי האבטחה, שנמצאים בשלב זה ללא מפקד תורן, וביקשה מהמשטרה להגיע למקום. כאשר המאבטח הגיע יחד עם השוטר למרפאה, היה כבר מאוחר מדי. "השניים נכנסו למרפאה, ראו את הבחור חובק את החובשת, היושבת מאחורי הדלפק, כאשר הוא מנסה לחנוק אותה בעודה קפואה במקום. המאבטח והשוטר רצו להיכנס, אך התוקף תפס את צווארה של החובשת הזיז אותו הצידה והצמיד סכין לעורפה, תוך שהוא אומר 'אם אתם זזים עוד צעד אחד, אני חותך לה את העורק, עופו החוצה'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נדקר שמונה פעמים בגבו ובעורפו. החובש יהודה טהר אחרי התקיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"התוקף הצמיד סכין לעורפה, תוך שהוא אומר 'אם אתם זזים עוד צעד אחד, אני חותך לה את העורק, עופו החוצה'"

למרבה ההפתעה, במקום לטפל באירוע, המאבטח קיבל רגליים קרות. הוא נענה לדרישותיו של החוטף, יצא מהחדר והעביר דיווח בקשר לחפ"ק שבו הוא עדכן על האירוע וביקש כי אנשי אבטחה לא יפרצו פנימה מחשש להחמרה במצב. "ראש האולם איבד קשר עין עם הסיטואציה, לשבריר שנייה", נכתב בתחקיר.

באותה עת, כאמור, טהר שהה במרפאה כחובש תורן. הוא התעורר למשמע הצעקות, הגיע מהצד, הפתיע את התוקף והדף אותו בשתי ידיו על מנת למנוע את דקירתה. רק אז מצא המאבטח לנכון להוציא את אקדחו ודורך את נשקו.

בשלב זה, התפתח בין השוטר לבין התוקף מאבק. "השוטר ניסה להכניע את התוקף עם אגרופים ולהפריד ממנו את הסכין", נכתב בתחקיר. "המאבטח הכניס את נשקו חזרה לנרתיק ועזר להכניע את התוקף תוך שימוש בקרב מגע. בהמשך, שוטר נוסף הגיע וסייע באיזוקו של התוקף". במהלך החיפוש על בגדיו של התוקף, נמצאו סכין ופטיש פלסטיק לשבירת חלונות באוטובוס.

"רוב האימונים לא מכשירים לאירוע כזה. היו לי את העקרונות שנלמדים, אבל ידעתי שאני נמצא באירוע פלילי"

בתחקיר ניתנה עדותו של המאבטח שסיפר על האירוע מנקודת מבטו. "היו כל מיני הפרות סדר עם אותו אדם. יש לציין כי לא ראיתי אותו פיזית ולא ידעתי איך הוא נראה. בהמשך קיבלתי טלפון מהחפ"ק על אדם שמצלם את עובדי המרפאה ומטריד. פגשתי שוטר ועלינו יחד לכיוון המרפאה". המאבטח סיפר כי נכנס ראשון למקום, לפני השוטר, וראה את החובשת יושבת מאחורי הדלפק ואת התוקף חונק אותה מאחור. לדבריו, כשזיהה התוקף את השניים, הוא הסיט את ראשה הצידה, הצמיד סכין לצווארה ואיים כי אם לא יצאו החוצה הוא יחתוך את צווארה.

"לא היה זמן, התרשמתי שהאיום רציני והוא אכן מסוגל לחתוך אותה", סיפר המאבטח. "לפי התיאור של הנוסע, הערכתי שמדובר באותו אדם. סיווגתי את האירוע כפלילי. בשלב הראשון לא שלפתי נשק כדי לא לדרדר את המצב. מטרתי הייתה להרגיע את התוקף כדי שלא יבצע את זממו. בשום שלב השוטר לא שלף את הנשק". המאבטח ביקש לציין כי במידה והיה מבצע דקירה היה שולף ויורה מאחר והדבר היה מוגדר כתקיפה. הוא הוסיף ואמר כי "אני הייתי ללא קשר עין והוצאתי דיווח ל-100: 'הנוסע מאיים עם סכין על העובדת מרפאה. כרגע השוטרים נמצאים במקום. יש פה קצת בלגן שאף אחד לא ישתולל, מתרחקים, אני אעדכן עוד מעט".

במקום להודות כי טעה בשיקול הדעת וכי טהר הוא זה שהציל את המצב, המאבטח הפנה אצבע מאשימה כלפי טהר ואמר כי הוא זה שגרם להחמרת המצב. "בזמן הדיווח ראיתי את השוטר רץ פנימה ומיד רצתי אחריו. ראיתי שהחובש שישן בחדר בצד שמאל ושמע צעקות מתגושש על הרצפה עם התוקף. למעשה הוא גרם להחמרת המצב והעברת התקיפה אליו, על כן מיד שלפתי ודרכתי את הנשק".

לבסוף סיפר המאבטח כיצד נטרל את התוקף ואמר: "הבחור נפל על הגב. שמתי את הרגל על היד עם הסכין כיוונתי את הנשק לראשו ואיימתי: 'עוד צעד אחד, אני יורה בך, זרוק את הסכין'. ראיתי שהחובש מדמם מדקירות. התוקף שחרר את הסכין וכשהבנתי שאני מוגבל, הכנסתי את הנשק לנרתיק ועברתי לקרב מגע תוך שימוש באגרופים המכוונים לפניו של התוקף".

המאבטח: לא הוכשרתי כראוי לטיפול באירוע

"צריך לזכור שמישהו מסתובב לנו בטרמינל ואנחנו מבינים שהוא בלתי יציב, ולא הולכים עם זה עד הסוף, לטיפול"

במהלך התחקיר, הקשו חוקריו של המאבטח ואמרו לו כי הוא לא פעל כראוי. לדבריהם, הוא היה צריך להמשיך לנסות להשתלט על התוקף, מבלי לצאת ולהזעיק עזרה. נוסף לכך, הם גילו שורה של סתירות בדיווח שלו.

החוקר: "אתה מרגיש שהוכשרת טוב לסיטואציה?"

המאבטח: "רק ב-50%. רוב האימונים לא מכשירים לאירוע כזה. היו לי את העקרונות שנלמדים, אבל ידעתי שאני נמצא באירוע פלילי. אירוע משטרתי שונה בהוראות הפתיחה באש. אם הוא היה דוקר, היה לי יותר פשוט, אבל ברגע שהוא מאיים ופסיבי, אין לי סכנה מידית. רק כשהתקיפה הפכה לאפקטיבית על החובש פעלתי כדי לנטרלו".

החוקר: "האירוע יכול היה להילקח למקומות אחרים. נוהל ידיד מאוים ונוהל בני ערובה"

המאבטח: "האירוע בעייתי, שיקול הדעת והעובדה שאני פה הרבה שנים ויצא לי להיתקל בהרבה מצבים עזר לי. עניין נוהל בני ערובה עבר לי בראש, כמו גם עקרונות העבודה כשיש ידיד מאוים. וכמובן אזרח שגורם להחמרה ותקיפה אפקטיבית".

החוקר: "מדוע לא הכרזת בני ערובה?"

המאבטח: כי ידעתי שזה אירוע פלילי. המחשבה שלי הייתה להרגיע את המצב. אם הוא היה עושה פעולה כלשהי, הייתי שולף את הנשק ויורה"

החוקר סיכם את החקירה והודה כי העובדה שאיש לא בחר לעצור את החשוד בטרם הגיע למרפאה, בעודו משתולל ברחבי הטרמינלים, היא תקלה: "צריך לזכור שמישהו מסתובב לנו בטרמינל ואנחנו מבינים שהוא בלתי יציב, ולא הולכים עם זה עד הסוף, לטיפול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"היה נכון לנטרל את התוקף באמצעות האקדח". התוקף אזוק בתום האירוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחקור של החובש עלה כי הוא שמע את הצעקות בעודו ישן וכאשר ראה את התוקף חונק את החובשת, הוא הסתובב לכיוונו של החובש כשלצווארה מוצמד סכין. "המרחק בין החובש לבין התוקף היה כמטר וחצי", נכתב בתחקיר. מהחקירה עולה כי טהר לא נרתע - הוא קפץ על התוקף באגרופים בשתי ידיו והרחיק את החובשת ממנו. כמו כן, עלה כי טהר הספיק לתת בעיטה לאשכיו של החשוד והפיל אותו לרצפה.

את שלב הסיכומים ביצע ראש מחלקת האבטחה של רשות שדות התעופה, אלי מור יוסף. "בשלב המקדים, לא בוצע טיפול אפקטיבי מול מצבור אירועים החריגים שהיו בהקשר לתוקף: עישון, בעיטה בדלת, הסתובבות ליד המועדון הבודקים וכולי", קבע מור יוסף. "אירועים חריגים כאלו שמדווחים בקשר או בטלפון, הם אירוע לכל דבר. ייתכן שאפשר היה למנוע את האירוע במיצוי הטיפול אחרי כל כך הרבה אינדיקציות מקדימות של חריגות". באשר להתנהלות המאבטח, ציין מור יוסף כי אחת הטעויות המרכזיות שלו הייתה כי איבד קשר עין עם התוקף, עם זאת, בניגוד לשרשרת המחדלים, ציין שטוב עשה כי לא שלף מידית את נשקו.

אחראי אחר במערך האבטחה ציין כי "סיווג האירוע הוא שלב קריטי, וזה הוביל לנתיב סיווג נכון שהוא פלילי ולא חבלני עוין ולכן לא היה מצב בני ערובה. זאת, בהסתמך על העובדה כי התוקף הוא יהודי". עוד ציין כי היה נכון לנטרל את התוקף באמצעות האקדח ולשלוף אותו, בניגוד לטענותיו של המאבטח כי לא הייתה סכנה. "אני חושב שכשיש סכנה לי ולזולת, מותר להגיע לירי קטלני, לפי החוק מותר", אמר. "שמחתי לשמוע שהאפקטיביות בקרב מגע הייתה טובה. אני רואה שמדובר בבחור בריא וחזק, כך צריך להיראות מאבטח".

"היה אפשר לסיים את האירוע עם כדור בראש"

מהתחקיר עולה כי רשות שדות התעופה לוקחת על עצמה את הקרדיט לטיפול באירוע, על אף שמי שהשתלט על התוקף הוא החובש

בסיכומי האירוע כתבו החוקרים כי "בתחום האפור, יש סכנה לחיי אדם. ניתן היה לעשות מספר פעולות כולל לירות בו מאחר ואיים על עובדת בנשק או ללכת אחורה ולנהל קרב מגע". עם זאת, החוקרים הצדיקו את פועלו של המאבטח וטענו כי: "במקרה זה, פעל המאבטח נכון ומקצועי. יחד עם זאת, היה על ראש האולם לשמור על קשר עין רציף עם החשוד עד לסיום האירוע. ברור לגמרי שזה לא אירוע רגיל שלומדים ומכשירים בקורסים - לא אירוע פעילות חבלנית עוינת, אבל יחד עם זאת, יש סכנת חיים".

לטענת החוקרים, "היה אפשר לסיים את האירוע הזה עם כדור בראש ועל כן יש לשקול בחיוב להציב לחצן מצוקה במרפאה. מספיק שהמאבטח היה לוקח צעד אחד אחורה וסוגר את הדלת, היינו באירוע אחר של הקפצת ימ"מ ועם נפגעים בצורה חמורה".

מדברי החוקרים עולה כי ברשות שדות התעופה לוקחת על עצמה את הקרדיט לטיפול באירוע, על אף שמי שהשתלט על התוקף הוא למעשה החובש: "הפעלת הכוח במינון נמוך והשתלטות עליו בצורה נכונה שוב מראה שתרגול טקטי ואימונים מקצועיים מובילים לפעולה טובה", ציינו החוקרים.

כעבור מספר חודשים, בנובמבר 2014, התרחש אירוע נוסף במסגרתו נראה שוב הטיפול הכושל של מאבטחי שדה התעופה באירוע ביטחוני. לפי הסרטון שהגיע לידי וואלה חדשות, במקום לנסות ולהרגיע מאיים בהתאבדות, שלפו מאבטחי שדה התעופה את נשקיהם, החלו לזרוק לכיוונו תיקים, לבעוט בו ואף לאיים עליו בירי באמצעות אקדח. לבסוף הצליח אחד המאבטחים להשתלט עליו, לא לפני שהאיש חטף מכות נמרצות מן המאבטחים.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "ביצענו תחקיר מקצועי. האירוע והחקירה נמצאים במשטרת ישראל".

לפניות לכתב יוסי אלי: yossieli1982@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully