וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כניעה, ערעור או עסקה כוללת: האפשרויות של אולמרט ביום שאחרי

31.3.2015 / 0:19

השופטים שהרשיעו את ראש הממשלה לשעבר בפרשת "מעטפות הכסף" ריסקו את כל טענות ההגנה. אם פרקליטיו יחליטו לערער, הם יוכלו לנסות לחזור על האסטרטגיה שנקטו בתיק הולילנד. אלא שסיכוייהם להצליח אינם גבוהים

מערכת וואלה!

מצבו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט אינו מזהיר, בלשון המעטה. שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים שהרשיעו אותו אתמול (שני) בפרשת "מעטפות הכסף" ריסקו את כל טענות ההגנה שהציגו פרקליטיו. מעבר לעבירה של מרמה והפרת אמונים, שהעונש עליה עד שלוש שנות מאסר, הם גם הרשיעו אותו בעבירה חמורה יותר – קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות – שבגינה יכול אולמרט להיכלא לתקופה של עד חמש שנים.

כעת, נשאלת השאלה איך יפעל צוות ההגנה של אולמרט. דקות ספורות לאחר הכרעת הדין, שהפכה את זיכויו של ראש הממשלה לשעבר בפרשה, אמרו עורכי דינו: "אנו מצטערים ומאוכזבים מפסק הדין. בכוונתנו לערער על החלטה שגויה זו של בית המשפט". אלא שזמן קצר לאחר מכן, בהצהרה שנתנו מול המצלמות, נשמעו עורכי דינו אלי זהר ואייל רוזובסקי זהירים יותר. "אנו שוקלים את עניין הערעור", אמרו כמי שאולי שוקלים להרים ידיים.

עוד על הרשעת אולמרט:
השקר הבולט והשתיקה המוחלטת: נימוקי הכרעת הדין נגד אולמרט
הדיכאון אחרי הולילנד וה"בגידה" של זקן: השנה הקשה של אולמרט
משפטנים לוואלה: "השופטים לא יכלו להגיע למסקנה אחרת"

אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים, מרץ 2015. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
אולמרט ועו"ד אלי זהר בבית המשפט, היום/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

אם עורכי דינו של אולמרט יחליטו לערער על הכרעת הדין לבית המשפט העליון, הם ככל הנראה ינסו להיתלות בדבריי השופטים, ממש כפי שניסו לעשות בתיק הולילנד עם אמירותיו של השופט דוד רוזן שכינה את אולמרט "בוגד". כבר היום נשמעו קולות שביקרו את דבריה של השופטת רבקה פלדמן-פרידמן, שכתבה באומץ כי לדידה, היה מקום להרשיע את אולמרט כבר בסבב הראשון, על סמך הראיות שהוצגו בפני בית המשפט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הרכב השופטים הדן בתיק אהוד אולמרט: השופטים יעקב צבן, משה סובל ורבקה פרידמן- פלדמן, מחוזי ירושלים, מרץ 2015. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
השופטים רבקה פלדמן-פרידמן, יעקב צבן ומשה סובל, היום/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

פלדמן-פרידמן לא חששה לבקר את עמיתיה ואף לומר כי הייתה מרשיעה את אולמרט בסעיף נוסף של הפרת אמונים בסבב הנוכחי של התיק. מבקריה טענו כי מדובר בשופטת שנראה כי כבר חרצה בדעתה להרשיע את אולמרט עוד בטרם שמעה טענה אחת. תפקידה, אמרו המבקרים, היה לשפוט על פי הראיות החדשות ולא לבוא כשהיא כבר סגורה בדעתה.

אלא שספק אם מדובר בטענה רצינית שפרקליטי אולמרט יוכלו לרתום לטובתם. זאת, משום שניתן לומר שדבריה של פלדמן-פרידמן לגיטימיים לחלוטין ואינם יוצרים כל בעיה. מעבר לזאת, פלדמן-פרידמן היא בסך הכול צלע אחת מתוך הרכב של שלושה.

המנדט מהעליון

ובכל זאת, אם פרקליטי אולמרט יחליטו לחפש ממש טוב, הם יוכלו למצוא ספק-סיבה לערעור גם בדבריו של השופט משה סובל, שדווקא כן ישב בהרכב המקורי. בפסק דינו, התייחס סובל לסמכויות שהיו לבית המשפט המחוזי בסיבוב השני. "אין לקבל בהקשר זה את טענת הנאשם בסיכומיו, שלפיה השאלה היחידה שהוחזרה לדיון בפנינו על פי החלטת בית המשפט העליון הייתה אם נעשה בכספי הקופה שימוש פרטי או פוליטי", כתב.

סובל ציין כי כשבית המשפט העליון החזיר את התיק למחוזי, הוא עשה זאת "לשם שמיעת עדותה של זקן בקשר להגשת הקלטות... ובקשר להגשת היומנים בלבד... כן תוכל זקן להישאל בחקירה ראשית לגבי תוכן היומנים וקטעים אלו בקלטות". לדבריו, "בהחלטה נוספת של בית המשפט העליון הובהר כי היומנים יוגשו 'אך ככל שמדובר בכספים הנזכרים בהם'".

שולה זקן משתחררת מכלא נווה תרצה. ראובן קסטרו
שולה זקן עם צאתה מכלא נווה תרצה, ינואר 2015/ראובן קסטרו

הוא דחה את טענת ההגנה והסביר: "נמצא כי מכוח החלטות בית המשפט העליון, עלינו לקבוע ממצאים לגבי כל עובדה הנכללת בקלטות ובסכומים שביומנים. לכן, הכרעת הדין המשלימה אינה מוגבלת לשאלת סיווג השימוש בכספי הקופה. עליה לעסוק גם בשאלת גובה הסכומים שהתקבלו מטלנסקי במהלך תקופת התמ"ת והועברו לקופה, שהרי סכומים אלו מפורטים ביומנים שבית המשפט העליון הורה על הגשתם. כמו כן, ככל שיש בקלטות אמירות של הנאשם מהן ניתן להסיק על הלך רוחו וטיב ידיעותיו, באופן המשליך על התקיימות היסוד הנפשי אצלו, כי אז שומה על הכרעת הדין המשלימה לעסוק גם בכך, שהרי בית המשפט העליון הורה על הגשת הקלטות לצורך כל נתון רלוונטי הנכלל בהן".

אם פרקליטי אולמרט יחפש על מה לערער, הם יוכלו לטעון כי סובל קיבל מנדט מוגבל מבית המשפט העליון שבחר לצמצם את גביית העדויות המשלימה, אולם בחר לעשות דין לעצמו. עם זאת, גם אם יחליטו פרקליטי אולמרט ללכת בקו זה, מדובר בטענות קשות לשכנוע מול בית המשפט העליון.

אולמרט נחוש להמשיך להיאבק

אפשרות נוספת שעומדת לפרקליטים היא לנסות להגיע עם הפרקליטות לעסקה כוללת לגבי כל הפרשיות שבהן היה מעורב ראש הממשלה לשעבר. אלא שכרגע לא ברור אם בכלל יש היתכנות לדבר כזה - אולמרט, כך לפחות נראה היום, נחוש להמשיך להיאבק על חפותו. מעבר לכך, לאחר הכרעת הדין בהולילנד, לא בטוח שיש לכך עוד טעם מבחינתו. הפרקליטות גם לא תפחית בעונשו לאחר שכבר נידון לשש שנות מאסר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפרשייה האחרונה של אולמר,ט שטרם הגיעה לבית המשפט, היא תיק השיבוש - גם הוא יליד הקלטותיה של זקן. אולמרט ועו"ד נבות תל צור חשודים כי ניסו לשבש את משפט הולילנד. ההקלטות שכבר פורסמו חושפות כי לפרקליטות יש עם מה לעבוד, וגם המשטרה קבעה שיש תשתית ראייתית, אבל התיק שוכב כבר זמן רב בפרקליטות וטרם התקבלה בו החלטה. כפי שזה נראה כרגע, הוא ייבחן בהמשך במכלול עם שאר פרשיותיו של ראש הממשלה לשעבר.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

(עדכון ראשון: 22:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully