וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "אין לנו מושג מה יקרה אם לא נשיג הסכם"

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית הודתה כי יממה לפני פקיעת תאריך היעד להשגת הסכם מסגרת בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית, הסיכויים עומדים על 50%. הנציג האיראני: "אנחנו עלולים לגלות שבלתי-אפשרי להגיע לפתרון"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

יום אחד בלבד נותר עד לתאריך היעד שנקבע להשגת הסכם מסגרת בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית, ועל פי הדיווחים שיוצאים מהעיר השווייצרית לוזאן, פריצת הדרך שכל הצדדים המעורבים מצפים לה עוד לא הגיעה. דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, מארי הארף, הודתה אמש (שני) כי "אין לנו מושג מה יקרה אם לא נצליח לעשות את זה עד ה-31 (במרץ)".

הארף נמצאת בלוזאן, על מנת ללוות מקרוב את המאמצים האחרונים להגיע להסכמה בין הנציגים האיראניים לנציגי המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין. "זה ממש כמו להזיז חלקים של פאזל, ונצטרך לראות אם ניתן למצוא את השילוב הנכון", תיארה הארף את האווירה הלחוצה בחדר המשא ומתן. לדבריה, למרות המאמצים האינטנסיביים, "אנחנו עוד לא יודעים מה תהיה התוצאה".

עוד בוואלה חדשות:
איראן הודיעה במפתיע: לא נוותר על האורניום המועשר
איראן אופטימית: ההסכם בר ביצוע, נותרו כמה סוגיות בודדות
חשש במערכת הביטחון: "איראן תצא מבידוד ותזכה בנשק גרעיני"

שחות הגרעין בלוזן, שווייץ, מרץ 2015. רויטרס
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, היום/רויטרס

לטענתה של הארף, הסיכויים להשגת הסכם מסגרת עומדים על 50%, ולפי שעה הצדדים ממשיכים "לעבוד קשה". "אנחנו עוד לא שם", הבהירה הארף, והוסיפה: "אנחנו צריכים לראות עוד החלטות מצד איראן. האפשרויות האחרות שלנו לא מעולות. מבחינת מדיניות, נצטרך להסתכל היטב על המקום שבו אנחנו נמצאים, ולהחליט לאן להמשיך".

מוקדם יותר היום, גורם דיפלומטי מערבי המעורה בפרטי שיחות הגרעין אמר כי שלוש סוגיות עיקריות הן אלה שמעכבות חתימת הסכם מסגרת ראשוני, וחייבות להיפתר בטרם יגיע תאריך היעד להסכם. "לא יכול להיות הסכם אם לא יהיו לנו את התשובות לשאלות האלה", אמר הגורם. "התחושה היא שאם צריך עומדים לקרות, צריך להתאים את החלקים זה לזה עכשיו. יש רגע שבו אתה חייב להגיד - כן או לא".

הגורם סירב לפרט מהן אותן סוגיות, אולם במהלך היום דווח כי אחת מהסוגיות המרכזיות שטרם הגיעו לגביהן להסכמה היא גורלו של מאגר האורניום המועשר שבידי טהראן. אתמול טען הנציג האיראני לשיחות, עבאס עראקצ'י, כי טהראן תסרב להסכם הכולל הוצאת מאגרי האורניום מהמדינה. עם זאת, בכירים אמריקנים המעורים בפרטי השיחות מסרו כי "הנושא טרם הוחלט במשא ומתן. קיימות כמה אפשרויות שהיו על שולחן הדיונים בחודשים האחרונים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שחות הגרעין בלוזן, שווייץ, מרץ 2015. רויטרס
"אנחנו צריכים לראות עוד החלטות מצד איראן". הנציגים בשיחות, היום/רויטרס

הגורמים האמריקנים הוסיפו כי הם עדיין מקיימים משא ומתן עם איראן בנוגע לאפשרות של שינוע מאגרי האורניום המועשר הקיימים באיראן אל מחוץ למדינה. עם זאת, הארף הבהירה בדבריה כי "לא חייבים להוציא את האורניום מהמדינה כדי להשיג זמן פריצה של שנה. ניתן למצוא פתרונות אחרים שיביאו אותנו ליעד שלנו בסופו של דבר". מטרתם של האמריקנים היא להגיע להסכם שיבטיח כי האיראנים נמצאים במרחק של שנה מהשגת פצצת אטום.

סגן שר החוץ של איראן, עראקצ'י, אמר כי בטהראן מקווים כי שיחות הגרעין יניבו "את התוצאה הרצויה מחר או מחרתיים". על פי הדיווח בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", ערקאצ'י הוסיף: "הדיונים של שרי החוץ היום היו מאוד מפורטים, ואילו בעבר הם היו מאוד כלליים. יש לנו פתרונות לרוב הסוגיות, אולם יש כמה עניינים שדורשים דיון נוסף". עראקצ'י עוד טען כי "לא נעשתה התקדמות משמעות בסבב הנוכחי", ואמר: "אנחנו עלולים לגלות מחר שבלתי-אפשרי להגיע לפתרון, והשיחות ימשיכו באופן אחר".

ברק אובמה בראיון לרויטרס, וושינגטון, מרץ 2015. רויטרס
"אמרנו שנטיל וטו, ואנחנו עומדים מאחורי זה". אובמה/רויטרס

בתוך כך, בבית הלבן נערכים לפעול נגד כל התנגדות להסכם המסתמן. סגן דובר הבית הלבן, אריק שולץ, הבהיר כי הממשל האמריקני מתנגד להצעת החוק של הסנאטורים בוב קורקר ורוברט מננדז, לפיה כל הסכם עם איראן בנוגע לתכנית הגרעין ידרוש אישור של בית הנבחרים האמריקני. "אמרנו שנטיל על כך וטו, ואנחנו עומדים מאחורי זה", אמר שולץ. כמו כן, הארף הוסיפה כי שר החוץ ג'ון קרי שוחח במהלך השבוע האחרון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו פעמיים, כמו גם עם גורמים במשרד החוץ של ערב הסעודית, הנחשבים המתנגדים החריפים ביותר בקהילה הבינלאומית להסכם גרעין עם איראן.

(עדכון ראשון: 21:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully