וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בעיריית ת"א על מות ילדי הזרים: "כתם על החברה הישראלית"

דב גיל הר

30.3.2015 / 18:49

חמישה ילדים מתו ב"מחסני הילדים" בדרום העיר תוך חודש וחצי. מנהל אגף שירותים חברתיים באזור קובע: "שום מדיניות ממשלה לא יכולה לבוא על חשבון חיי ילדים". לדבריו, "ב-20 מיליון שקל אפשר לפתור את הבעיה". צפו בראיון באולפן וואלה חדשות

מערכת וואלה!

אחרי סדרת מקרי המוות של תינוקות בגני ילדים של עובדים זרים בדרום תל אביב בתקופה האחרונה, בעירייה מאשימים את הממשלה. "אות הקלון הוא על פניה של ישראל כולה", אמר היום (שני) יחיאל מחדון, בכיר בעירייה, בראיון לדב גיל הר באולפן וואלה חדשות. "האחריות לגבי משמורת של ילדים בגילי לידה עד 3 היא על המדינה, ולרשות המקומית אין שום סמכות בנושא. במשך שנים הבאנו אותו לפתחם של כל הגורמים הממשלתיים: משרד הכלכלה, משרד הרווחה, משרד ראש הממשלה. התרענו על העניין וביקשנו מהם להביא לידי לקיחת אחריות עליו. המצב הזה בלתי נסבל, מהבחינה הפרקטית והמוסרית".

עוד באותו נושא:
"מחסני הילדים" שבהם תינוקות מתים בדרום תל אביב
בפעם ה-5 בחודש וחצי: תינוק מת ב"מחסן ילדים" בתל אביב

במהלך החודש וחצי האחרונים נמצאו חמישה תינוקות מתים בגני הילדים של הקהילה הזרה בדרום העיר. אתמול נמצא אחרון הקורבנות, תינוק בן ארבעה חודשים, בן להורים ממוצא אריתריאי, ללא רוח חיים בגן ילדים בשכונת התקווה בעיר. הסיבה למות התינוקות היא הצפיפות והיעדר ההשגחה בגני הילדים המאולתרים, הנקראים גם "בייביסיטרים" ו"מחסני ילדים". ביום חמישי שעבר מתה באותו המקום תינוקת כתוצאה מחנק.

מבקשי מקלט בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
אזרחים זרים בדרום תל אביב/ראובן קסטרו

מחדון, מנהל אגף שירותים חברתיים-דרום בעירייה, מסביר בראיון לדב גיל-הר באולפן וואלה חדשות כי "ילד ישראלי רגיל יכול ללכת למעונות של ויצ"ו או נעמ"ת. לעובדים הזרים אין אלטרנטיבה אחרת, אלא לשלוח את ילדיהם ל'מחסני התינוקות' האלה, זו הגדרה מדויקת".

הוא העביר ביקורת נוקבת על המצב. "שהממשלה תבחר איזה מדיניות שהיא רוצה", אמר. "שום מדיניות לא יכולה להיות על חשבון רווחתם וחייהם של ילדים. מדובר בכתם על החברה הישראלית". עם זאת, הוא הודה: "אני חייב להגיד שבשנה האחרונה אנחנו רואים התעוררות במשרד ראש הממשלה והבנה שיש פה בעיה שדורשת פתרון. אפשר לפתור את הבעיה הזו בסכום של 20 מיליון שקל שהממשלה תעביר לעיריית תל אביב, ואני מאמין ומקווה שזה יקרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

משרד הכלכלה: "איננו אחראים על תינוקות בגיל זה"

בהתייחס לבעיית הצפיפות במסגרות הפעוטות לילדים הזרים נמסר ממשרד הכלכלה: "מדינת ישראל, מאז ומעולם, אינה אחראית על תינוקות ופעוטות בגיל לידה עד שלוש. חוק חינוך חובה חינם חל על ילדים בני גיל שלוש ומעלה בלבד. ניסיונות משרד הכלכלה בעשור האחרון לקדם חוק פיקוח על כלל המסגרות בישראל, לא צלח עקב התנגדויות שונות. משרד הכלכלה אמנם מפקח על מעונות יום מוכרים, אך במקרים של דיווח על מסגרות מסכנות חיים שהתקבלה לגביהן תלונה, מתבצע פיקוח במסגרות אלו בסדר עדיפות ראשון ובמקרים של אי שיתוף פעולה לתיקון הליקויים המסכנים, מוציא המשרד צו סגירה למסגרת המסכנת. עד היום הוצאו כ-18 צווי סגירה.

גן ילדים ברחוב יאיר בדרום תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
אחד מגני הילדים של הזרים בדרום תל אביב/ראובן קסטרו

"במקרה של מות התינוקת ביום שישי האחרון, מדובר על מסגרת שלא דווחה למשרדנו כמסכנת ואינה מוכרת למשרדנו כלל. מארגון מסיל"ה (מרכז סיוע ומידע לקהילה הזרה) דווח כי מסגרת זו הייתה מודרכת על ידי מדריכה פדגוגית מטעמו. נכון להיום, הוצא צו מנהלי מטעם המשטרה לסגירת המסגרת ל-15 יום ועד לסיום החקירה בנושא.

"במקביל לפיקוח על מסגרות מסכנות שמבצע האגף, במהלך השנה האחרונה, מתקיימת עבודת מטה בינמשרדית, בשיתוף עם משרד ראש הממשלה וגורמים רלוונטיים אחרים, בהם נציגי עיריית תל אביב, רשות ההגירה, משרד הרווחה וגורמים נוספים, לבחינת המענים האפשריים בראייה רחבה של אחריות משותפת. כחלק מעבודה זו משרד הכלכלה עמד בראש צוות משנה ואף הגיש המלצותיו לשיפור הטיפול בנושא למשרד ראש הממשלה ולמשרד הרווחה המובילים את הנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully