וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לערבים נמאס, והם החליטו לעצור את טהראן - גם במחיר מלחמה

31.3.2015 / 0:30

תימן היא סוג של קו פרשת מים עבור מדינות ערב. מבצע "סופה נחרצת" מסמן כי מעתה המדינות הסוניות יפעילו כוח משלהן במקומות שונים במזרח התיכון - גם במחיר של עימות צבאי עם איראן. הכול כשר לצורך השלמת המטרה: מניעת האפשרות של הקמת אימפריה שיעית

מערכת וואלה!

(וואלה, הבנתי: כך משכה איראן את כל העולם עד הדד-ליין)

גם הבוקר (שני) נמשכו הקרבות באזור עדן שבדרום תימן, המאחז האחרון של מה שנותר מהשלטון הפרו-אמריקני בראשות הנשיא הנמלט, עבד רבו מנסור האדי. על פי דיווחים שונים, הצבא החות'י הצליח הבוקר להיכנס לתוך שטח עדן מצפון וממזרח. מנגד, הלילה שבו ותקפו מטוסי חיל האוויר הסעודי מטרות שונות, ששייכות למורדים החות'ים הזוכים לסיוע איראני צמוד בכיבוש המדינה. בין היתר, הופצצו מחסני נשק של אנשי עבד אל-מלכ אל-חות'י וטילים נגד מטוסים.

קשה לאמוד אם ועד מתי יצליח הצבא שנותר בעדן למנוע את נפילתה לידי החות'ים. הסעודים פרסו אמנם כוחות לאורך הגבול עם תימן בצפון המדינה, אך נראה שאם ברצונן של ריאד ומדינות ערב אחרות לעצור את כיבוש עיר הנמל הדרומית, הרי שעליהם להנחית כוחות קרקעיים בעדן ולא ברור אם בשלה שם החלטה שכזו ואם יש היתכנות מבצעית לפעולה שכזו כעת.

מבצע "סופה נחרצת" בתימן - עוד כותרות:
לנוכח המשברים באזור: מדינות ערב יקימו כוח צבאי משותף
תימן: ייתכן מאוד שהמבצע נגד החות'ים יכלול כוחות קרקעיים
נשיא תימן: "החות'ים - בובות של איראן שהורסות את המדינה"

מורדים חות'ים בצנעא, בירת תימן, צרץ 2015. רויטרס
מורדים חות'ים בצנעא, בירת תימן, היום/רויטרס

ללא קשר לתוצאות הקרבות בימים הקרובים, נראה שמשהו בכל זאת השתנה בקרב מדינות ערב המתונות, הסוניות המלוכניות. נראה ששליטי מדינות אלה – ערב הסעודית ושאר מדינות המפרץ, מצרים וירדן מאסו במעצמות הגדולות מצד אחד ובהשתוללות האיראנית שמנגד. כלומר, המלכים הערבים הבינו שאסור להם להמתין עוד לממשל האמריקני. בעיניהם, הבית הלבן עסוק באובססיביות, מסיבות פוליטיות פנימיות של הנשיא ברק אובמה, בניסיונות להגיע להסכם עקרונות מול איראן ואולי בגלל זה זונח לידי טהראן את המזרח התיכון כולו. לדידם, האיראנים יכולים להשתולל בסוריה, תימן, עיראק, לבנון ואפגניסטן, אך הממשל לא ינקוף אצבע כל עוד טהראן תסכים לחתום על הסכם העקרונות הנוגע לפרויקט הגרעין שלה.

המיאוס הוא גם כלפי רוסיה, שמסייעת בכל דרך, כולל צבאית, ל"ציר השיעי". סעוד אל-פייסל, שר החוץ הסעודי, לעג לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בנאומו בפני כינוס הליגה הערבית בשארם א-שייח. "רוסיה מציעה לנו פתרון בדרכי שלום למשבר בסוריה אבל ממשיכה לחמש את המשטר שם", אמר.

"אם האמריקנים לא יעשו זאת, אנחנו נעשה זאת"

מכאן בעצם ההחלטה שעמדה במוקד כינוס הליגה הערבית להקים כוח צבאי משותף למדינות ערב תוך שלושה חודשים. או במילים אחרות, לפעול צבאית, באלימות, באופן מידי כדי לעצור את האיראנים. לערבים נמאס להמתין לממשל והם החליטו לעצור את טהראן גם במחיר של מלחמה. דובר בשם "כוחות הקואליציה הערבית לתמיכה במשטר הלגיטימי בתימן" (או במילים אחרות דובר הכוחות הסעודים) אמר כי הפעולה תימשך עד לשובו של הנשיא האדי לשלטון.

משמע, הסעודים אינם מתכוונים לעצור בקרוב ומבהירים: "אם האמריקנים לא יעשו זאת, אנחנו נעשה זאת". כשאלו הם פני הדברים, נראה שכמעט דבר לא השתנה במזרח התיכון מאז שנת 680 לספירה, אז סונים ושיעים נלחמו סביב זהות יורשו של הנביא מוחמד.

נושא: שר החוץ הסעודי סעוד אל-פייסל בפסגת הליגה הערבית בשארם א-שייח, מרץ 2015. רויטרס
שר החוץ הסעודי, סעוד אל-פייסל, השבוע/רויטרס

גם באשר להסכם הגרעין הנרקם בלוזאן כבר אין ציפיות גדולות. בבירות הערביות, כמו גם בישראל, מבינים שזו עובדה כמעט מוגמרת וכעת צריך להתמודד עם ההשלכות של הסכם זה. כלומר, איראן תמשיך להיות מדינת סף גרעינית, אולם לא תהיה בידיה לעת עתה פצצה, והיא תמשיך במסע הכיבושים שלה ברחבי האזור. אולם השינוי המרכזי כאן הוא בעצם ההחלטה לפעול באופן עצמאי נגד טהראן.

כלומר, בניגוד למדיניות שננקטה בסוריה, שבמסגרתה הפעילו הסעודים צבא של שליחים, הרי שתימן מסמלת סוג של קו פרשת מים עבור מדינות ערב. מעתה, המדינות הסוניות המלוכניות יפעילו כוח משלהן במקומות שונים במזרח התיכון - גם במחיר של עימות צבאי עם איראן כדי למנוע את האפשרות של הקמת אימפריה שיעית באזור (ואולי בעצם כדי להחלישה, מאחר שהאימפריה הזו כבר קיימת במובנים מסוימים).

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

(עדכון ראשון: 19:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully