וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימה שיין: למרות ההתנגדות, לא אפרוש מטקס הדלקת המשואות

ראשת חטיבת המחקר לשעבר במוסד, שנבחרה כ"אישה פורצת דרך" להדלקת משואה בטקס הממלכתי ביום העצמאות, אמרה כי לא תיכנע לדרישת נשות הארגון המתנגדות לבחירתה בטענה שאינה ראויה למעמד. "אין לי מושג מה הן רוצות. הופתעתי מאוד"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הסיפור הזה כל כך ירוד שאין לי שום עניין להיכנס לזה". סימה שיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות הסערה שנוצרה סביב בחירתה של סימה שיין, ראש חטיבת המחקר לשעבר במוסד, להדליק משואה בטקס הממלכתי בערב יום העצמאות, הבהירה היום (שני) שיין כי לא תפרוש מהטקס וכי בכוונתה להילחם במתנגדיה. "הייתי ראשת המחקר הראשונה בקהילת המודיעין, באמ"ן, בשב"כ ובמוסד. לא הייתה שום אישה ראשת מחקר אף אחת חוץ ממני עד היום. כמובן, יש גם את הדברים האחרים שעשיתי מאז, שהם לא פחות חשובים", אמרה שיין.

היא הסבירה את הסיבה לבחירתה כ"אישה פורצת דרך" להדלקת משואה – היותה האישה הבכירה ביותר במערך הביון הישראלי, כפי שנכתב בנימוקים של הוועדה הציבורית שבחרה את מדליקי המשואות. שיין התייחסה להתנגדות הפומבית של עשרות גמלאיות מוסד לבחירתה, התנגדות שהגיעה לשיאה בשבוע שעבר כשהן שלחו מכתב לשרת התרבות ויו"ר ועדת הסמלים, לימור לבנת, בדרישה להסיר את תואר "נציגת המוסד" מתוארה של שיין בטענה שאין לה את הרקע המקצועי המתאים. "הן בכלל נשים מהתחום המבצעי. יש הבדל בין התחומים שלנו ואין השוואה ביננו", הסבירה שיין. "אין לי מושג מה הן רוצות, הן מסתתרות בעילום שם. אני הופתעתי מאוד מהסיפור הזה. כולם מופתעים מזה. הסיפור הזה כל כך ירוד שאין לי שום עניין להיכנס לזה".

שיין גם ביקשה להפריך את השמועות על השיקולים הזרים סביב הבחירה בה, כפי שפורסם אתמול באתר NRG, בטענה שהיא התקדמה בתפקידיה בתוך המוסד בשל קשריה הרומנטיים עם הממונה עליה, ראש אגף המחקר לשעבר, אורי נאמן, שלו נישאה מאוחר יותר לאחר פרישתו מהארגון. "בהתחלה הן טענו שאחרות עשו הרבה יותר ממני ולכן אני לא צריכה לקבל את המעמד, ועכשיו, כשזה מיצה את עצמו, הן היו צריכות להמציא דברים חדשים", אמרה שיין. "אני עובדת מדינה, ואם זה יימשך אני אפנה ליועץ המשפטי לממשלה ונראה מה נעשה. אני לא מתכוונת לפרוש מהטקס. יש הרבה אנשי מחקר שמחכים בכיליון עיניים שפעם אחת מישהו יגיד עליהם משהו טוב".

עוד על טקס הדלקת המשואות:
פסיפס ישראלי? מתוך 14 מדליקי משואות - רק 4 ממוצא מזרחי
מעוררי השראה: מי הם החוקרים שידליקו משואה השנה?
מפתח "כיפת ברזל" ואביהו מדינה: פורסמה רשימת מדליקי המשואות

ראש המוסד תמיר פרדו בהלווייתו  של בכיר המוסד לשעבר מיכאל (מייק) הררי, ספטמבר 2014. ניב אהרונסון
"מצפות לגיבוי מראש המוסד". ראש המוסד, תמיר פרדו/ניב אהרונסון

לפני כשבועיים פרסמה ועדת הסמלים את 14 המועמדים שנבחרו להדליק את המשואות בטקס יום העצמאות, ובהם בעל רשת השיווק רמי לוי, העיתונאית לוסי האריש, הזמר אביהו מדינה והטייסת אליס מילר. עם פרסום שמה של שיין, ששימשה גם ראש אגף איראן במשרד לנושאים אסטרטגיים, הביעו כמה מחברות המוסד לשעבר התנגדות, וטענו בין היתר כי הבחירה בה תמוהה לנוכח העובדה כי מעסיקיה הנוכחיים, המשרד לענייני מודיעין ואסטרטגיה והשר יובל שטייניץ העומד בראשו, המליצו עליה לוועדה ולא המוסד עצמו.

ענת (שם בדוי), מיוזמות קבוצת המחאה וממחברות המכתב שנשלח לשרת התרבות הסבירה מה עומד מאחורי המאבק שלהן: "אין לנו משהו אישי נגדה, והיא לא עשתה לנו שום דבר רע, אבל היא נבחרה בעצם להדליק משואה על ידי המשרד לעניינים אסטרטגיים ועל ידי השר שטייניץ, ומוצגת בתואר שלה כפורצת דרך בארגון שלנו, וזה פשוט לא נכון. בחרו בה ממשרד ממשלתי וזו בחירה פוליטית שהיה צריך לתת לה בשר כדי שזה יעמוד בקריטריונים לוועדה, אז לקחו רזומה מארגון שלנו, אבל לבוא ולומר שהיא מייצגת אותנו? היא לא מייצגת אותנו. אתם רוצים לתת לה? תנו לה, אבל לא כנציגת המוסד".

ענת מתחה ביקורת גם על הסיבה שבגינה נבחרה שיין למעמד וטענה כי נשים נוספות עמדו בראש חטיבות בארגון. "איש אינו מערער על עבודתה הספציפית, אם היא הייתה טובה יותר או פחות, אבל החטיבות המבצעיות משמעותיות יותר, וגם בראשן עומדות ועמדו נשים בעבר", ציינה ענת. "היא הגיעה מהמערכת הצבאית כזוטרה, פילסה את דרכה בארגון, אבל לעצם עניין חטיבת המחקר שמייחסים לה זאת קצת הטעיה, כי חטיבת המחקר אינה חשובה כמו אמ"ן. את המחקר אפשר לעשות גם באוניברסיטה או במכונים. אנחנו מדברות מהבטן, ממקום של יושרה, של הגינות, וזה כואב לנו. אנחנו מפרגנות להמון חברות שלנו ואין פה צרות עין. המעמד הזה משנה מאוד כי יש נשים רבות שלא יכולות להיחשף ולא רוצות להיחשף, שראויות לזה".

"אם היו בוחרים במישהי שהיא חוד החנית כמו עליזה מגן, שהייתה אשת מבצעים והגיעה לדרגת משנה לראש המוסד, אז היינו המאושרות באדם", המשיכה ענת, "אבל לבוא ולתת לה את הכבוד הזה שהיא מייצגת אותנו כי אחרות לא יכולות, היא לא מייצגת אותנו". לדבריה, גם בתוך המוסד יש מי שמצדד בהתנגדותן, אך רובם מנועים מלהשמיע את קולם בשל התפקידים הרגישים שהם ממלאים. "אנחנו מצפות לגיבוי מראש המוסד ומכל מי שיכול לתמוך במה שאנחנו אומרות, גם מהבכירים הנוכחים, וגם מהקודמים. אנחנו יכולים להבין גם שלא תמיד רוצים. ראש המוסד לא דיבר איתנו, אבל אנחנו נמשיך לפעול להסיר את הייצוגיות שלה מהארגון שלנו".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"הניסיון להלין בדיעבד על הבחירה תמוה ולא ראוי"

מהוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות נמסר בתגובה כי תרומתה העצומה של שיין לביטחון המדינה במגוון תפקידיה במערך הביון הישראלי אינה מוטלת בספק. "הבחירה בסימה שיין הייתה לגופה ולא בהשוואה לנשים אחרות ששירתו ומשרתות במערך הביטחון והמודיעין הישראלי, ושבוודאי ראויות אף הן להערכה והוקרה רבה על תרומתן האדירה לביטחון המדינה", נמסר בתגובה.

"כפי שנכתב בנימוקיה, הוועדה סברה כי בהדלקת המשואה שיין מייצגת אלפי עובדים ועובדות במערך המודיעין הישראלי הפועלים בחשאי וללא לאות להבטחת ביטחונה של ישראל. יודגש עוד כי גם השנה, כבכל שנה, פנה מרכז ההסברה לציבור בקריאה להציע מועמדים להדלקת המשואות בהתאם לנושא הנבחר. לידי הוועדה לא הועברה כל המלצה אחרת פרט לסימה שיין כ"פורצת דרך" בתחומי המודיעין והביטחון, לא מהמוסד ולא משום גורם אחר. לפיכך, הניסיון להלין בדיעבד על הבחירה בשיין ולא במועמדות אחרות הוא לא רק תמוה אלא גם לא הגון ולא ראוי".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully