וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סירחון וצריבות בעיניים": מהיכן הגיע הריח החריף במפרץ חיפה?

30.3.2015 / 13:20

לאחר שבערב יום חמישי אפפה צחנה כבדה את האזור שמדרום-מזרח למפרץ, לא הצליחו באיגוד ערים חיפה להתחקות אחר מקור הריח ומסרו כי לא נרשמו חריגות בזיהום האוויר. את התושבים זה לא מספק: "הרשויות מסתירות מידע מהציבור"

בתי הזיקוק חיפה. שרון בוקוב
כיוון הרוח הצביע על אזור בז"ן כמקור לריח, אך לא נרשמה חריגה מהתקן. מתחם בתי הזיקוק במפרץ חיפה/שרון בוקוב

צחנה כבדה אפפה בערב יום חמישי האחרון את האזור שמדרום-מזרח למפרץ חיפה. תושבי קריית אתא, כפר מכבי, קיבוץ יגור, רכסים ויישובים נוספים בסביבה דיווחו לרשויות על הסירחון המעיק. חלק מהמתלוננים העידו על ריח גז ובאיגוד הערים חיפה דיווחו כי כיוון הרוח הצביע על אזור בז"ן ומכון טיהור השפכים.

מהאיגוד דווח בעת האירוע כי בעקבות פניות ותלונות של תושבים, יצאו צוותי כבאות והצלה וכן צוותים של איגוד ערים חיפה לאיכות הסביבה לנסות לאתר את מקור הריח וביצעו סריקות במפעלים. צוות נוסף בדק כיווני רוחות ונתונים ממכשירי המדידה. כעבור שעות אחדות הריח החל להתפוגג, ומבדיקות של בז"ן ותחנת הניטור של איגוד הערים חיפה עולה כי לא נרשמה חריגה מהתקן. כבאים שהיו במקום אמרו גם כן כי לא נמצאו עדויות למשהו חריג, וכי לא היה מדובר בגז.

לקריאה נוספת:
בחיפה מתים יותר: "נדאג שהזיהום במפרץ לא יגיע יותר לקו האדום"
דוח: כשלים בהליך ניטור זיהום האוויר באזור חיפה

מפרץ חיפה, ינואר 2013. ערן גילווארג
"האירוע ביום חמישי היה חריג ומטריד". מפרץ חיפה, ינואר 2013/ערן גילווארג

לדברי ראש המועצה המקומית רכסים, יצחק רייך, הריחות החזקים אינם דבר חדש, אולם הפעם מדובר במקרה יוצא דופן. "תושבים התקשרו אליי והתלוננו על ריח כבד שלא ניתן לאפיין אותו בוודאות, וחלק אף התלוננו על צריבות בעיניים. באותה שעה לא הייתי ביישוב ומיד חזרתי לרכסים. במקום היו עובדי איגוד ערים וכבאים, וסיירתי עם מנכ"ל האיגוד, עופר דרסלר. מדי פעם יש ריחות לא נעימים באזור, אבל לא משהו בסדר גודל כפי שהיה ביום חמישי. זה היה אירוע חריג. הוא בהחלט מטריד ואני מצפה לעדכון על מקור הריח".

נכון לעתה טרם אותר מקור הריח. באיגוד ערים חיפה אמרו כי מדובר בבדיקה מעמיקה שמשלבת כמה גורמים, ולכן היא עלולה לארוך זמן. באיגוד מקווים להשיג תשובה עוד היום, אולם גם אם מקור הצחנה לא היה במפעלים או בבתי הזיקוק, המקרה מעורר שוב את חוסר האמון שחשים פעילי הסביבה באזור כלפי הרשויות האמונות על איתור המפגעים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"מפגעי הריח הם שגרה"

לדברי ליאורה אמיתי מהקואליציה לבריאות הציבור, תושבי האזור משלמים את מחיר ההזנחה של הרשויות. "לעולם לא נדע בזמן אמת על מקורות של מפגעי ריח וזיהום אוויר", היא אמרה. "תמיד נדע על חריגות רק אחרי זמן ממושך ובאופן כללי. הרשויות מסתירות מידע מהציבור, הן מתנערות מאחריותן לשלום הציבור. לא ברור מדוע הן אינן פועלות בכל דרך אפשרית כדי שיהיה ברשותן את מיטב הציוד המאפשר ניטור אמין של רמות זיהום של חומרים מסוכנים בזמן אמת".

שמואל גלבהרט, לשעבר סגן ראש עיריית חיפה ומי שכיהן כממלא מקום יו"ר איגוד הערים חיפה לאיכות הסביבה, הצטרף לדברי רייך ואמיתי. "מה חדש? זו שגרה אצלנו. נכון שלא בכל יום מפנים ילדים מבית ספר בגלל סירחון וצריבות בעיניים, אבל מפגעי הריח הם שגרה. לא יאמרו לנו את מקור הריח. מי יודע, אולי יאמרו שזה הגיע הנה מהרי מואב", אמר בציניות.

זו אינה הפעם הראשונה שתושבי הסביבה מתלוננים על ריחות חריפים מאזור מפרץ חיפה. ב-28 במאי 2014 התפשטה בקריית חיים עננת חומר שזוהה כמימן גופריתי, וגרמה למטרד קשה עד כדי סגירת כמה בתי ספר מוקדם מהרגיל. תושבי המקום דיווחו באותו יום על ריח לא נעים והגדירו אותו "ריח חזק הדומה לריחות ביוב, ביצים מקולקלות וגופרית". דיווחים נוספים העלו תלונות על תחושת צריבה בעיניים ועל סחרחורות. עד היום לא ידוע מה היה מקור הריח.

זיהום אוויר, ערב ועידת האקלים בקופנהגן. רויטרס
"אף פעם לא נדע בזמן אמת על מקורות של מפגעי ריח וזיהום אוויר"/רויטרס

"פעמים רבות מדי טוענים כי לא הצליחו לאתר את מקור הריח", הוסיף אמיתי. "הניטור באזור לא מספיק, יש עשרות מתקנים שפועלים במפרץ חיפה ולא כולם מנוטרים בזמן אמת. אנחנו מבקשים לקבל מידע בסמוך לזמן המקרה".

לפני כשנה, כשגלבהרט היה ממלא מקום יו"ר איגוד הערים לאיכות סביבה באזור חיפה, הוא אמר כי האיגוד הציע למשרד להגנת הסביבה לצייד את איגודי הסביבה במיכלים שלוקחים דגימות מהאוויר בזמן שיש ריח (קניסטרים), וניתוח הדגימות לאחר מכן במעבדה. הכוונה הייתה לפזר כעשר ערכות כאלה לתושבים באזור מפרץ חיפה כדי שיפעילו את המכשירים בזמן אירוע ולאחר מכן יאספו מכשירי הדיגום בידי עובדי האיגוד, ואלה יעבירו אותם למעבדה.

איגוד ערים חיפה: "נמשכת הבדיקה על מנת לאתר את מקור הריח"

באיגוד התייחסו למקרה הנוכחי ואמרו כי הם בחנו ולמדו את נושא הקניסטרים. "התייעצות עם גורמים מקצועיים רלוונטיים בעולם העלתה שיעילותם של המכשירים לדיגום ריח נמוכה", נמסר. "טרם הוחלט באופן סופי בנושא".

באיגוד ערים חיפה לאיכות הסביבה הגיבו לטענות ואמרו כי "בעת קבלת דיווח על אירוע ריח או כל חשש אחר, כגון להבה גבוהה בלפיד, איגוד ערים בודק באופן מידי את נתוני הניטור בתחנות הרלוונטיות על מנת לבחון השפעה על איכות האוויר, יוצר קשר עם המפעלים הרלוונטיים על מנת לאתר פעילות מיוחדת, אם התקיימה, ושולח לשטח המדווח כונן חירום - איכות אוויר או חומרים מסוכנים (חומ"ס), בהתאם לצורך. גם לאחר תום האירוע, מבחינת תלונות בשטח, נמשכת בדיקה מעמיקה של צוות האיגוד על מנת לאתר את המקור. במקרים רבים אין זיהוי ודאי של מקור הריח, אך אין זה מעיד על היעדר מוטיבציה ועל פעולות שננקטו לאיתור המקור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully