וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנוכח המשברים באזור: מדינות ערב יקימו כוח צבאי משותף

הליגה הערבית הודיעה על הקמת הכוח בצל הלחימה בתימן והתפשטות דאעש בעיראק, בסוריה ובלוב. ההחלטה לא מחייבת את 22 המדינות החברות. הצבא המאוחד צפוי לכלול 40 אלף חיילי עלית, מטוסי קרב ושריון

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

ראשי הליגה הערבית סיכמו היום (ראשון) על הקמת כוח ערבי צבאי משותף – זאת, על רקע המשבר בתימן והשתלטות ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) על חלקים נרחבים מסוריה, עיראק ולוב. עם זאת, יישום ההחלטה, שהתקבלה בפסגת הליגה בשארם א-שייח שבמצרים, עלול לקחת כמה חודשים. כמו כן, מדובר בכוח התנדבותי, שלא יחייב את כל 22 המדינות החברות.

"מנהיגי ערב סיכמו על הקמת כוח ערבי משותף", הצהיר הנשיא המארח עבד אל-פתאח א-סיסי. הליגה הערבית תעבוד יחד עם נציגי הצבא של המדינות החברות כדי לארגן את מבנה הכוח המשותף. גורמים מצריים רשמים צוטטו בסוכנות הידיעות אי-פי באומרם שהכוח יורכב מכ-40 אלף חיילי עלית, בתמיכת מטוסי קרב, כלי שיט וכוחות שריון.

הרעיון להקים צבא ערבי עלה פעמים רבות בין מדינות הליגה הערבית, אך מעולם הוא לא תורגם למעשים. הכוח לא צפוי להשתתף במבצע הסעודי בתימן. עם זאת, מזכ"ל הליגה הערבית נביל אל-ערבי הצהיר כי המבצע נגד החות'ים יימשך "עד שהמיליציה תיסוג ותניח את נשקה". הוא הוסיף כי "תימן נמצאת על סף קריסה ויש צורך במהלכים בינלאומיים וערביים יעילים, לאחר שכל הניסיונות להשיג פתרון למצב נכשלו".

לקריאה נוספת:
איראן: על המעצמות להחליט - לחץ וסנקציות או הסכם
צפו: המורדים השתלטו על מעוז אסד - וניפצו את פסל אביו
חשש בישראל: דאעש צובר כוח בקרוב לערבה, עשרות ק"מ מהגבול

צבא מצרים סמוך לאל-עריש. סיני, יולי 2013. AP
כוחות צבא מצריים בחצי האי סיני/AP

בתוך כך, אירעה היום תקרית דיפלומטית בין רוסיה ובין ערב הסעודית. בצעד חריג, הקריא א-סיסי בפסגה איגרת ששלח הנשיא ולדימיר פוטין ובה הביע את תמיכתו במדינות המזרח התיכון. "אנחנו תומכים בשאיפותיהם של הערבים לעתיד משגשג ולפתרון כל הבעיות בעולם הערבי בדרכי שלום, ללא התערבות של גורמים חיצוניים", כתב פוטין.

בתגובה חריפה, טען שר החוץ של ערב הסעודית, הנסיך סעוד אל-פייסל, כי פוטין נוהג בצביעות, מאחר שהוא תומך במשטרו של בשאר אסד. "הוא מדבר על הבעיות במזרח התיכון כאילו שלרוסיה אין השפעה עליהן", הבהיר אל-פייסל. "הוא דיבר על הטרגדיה בסוריה, בזמן שיש לו חלק נכבד בכך, מאחר שהוא מחמש את המשטר הסורי ומסייע לו כדי להילחם בעמו". הוא הוסיף כי שהוא מקווה ש"נשיא רוסיה יתקן זאת, כדי שיחסי העולם הערבי עם רוסיה יוכלו להיות בשיאם".

היחסים בין ריאד למוסקבה התערערו בעקבות התמיכה הבלתי-מתפרשת של פוטין באסד במהלך מלחמת האזרחים העקובה מדם במדינה, שגבתה עד כה את חייהם של יותר מ-215 אלף בני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully