וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשש מהטרור יכריע את הבחירות בדמוקרטיה הגדולה באפריקה

28.3.2015 / 9:43

70 מיליון אזרחים יצטרכו לבחור אם להעניק לנשיא המכהן גודלאק ג'ונתן קדנציה נוספת חרף הכישלון למגר את בוקו חראם. מולו יתמודד השליט הצבאי לשעבר מוחמדו בוהארי המוסלמי, שהבטיח למגר תוך זמן קצר את הארגון הקיצוני

צילום: רויטרס עריכה: ניב פוקס

(עשרות גופות מרקיבות נמצאו בעיירה בצפון-מזרח המדינה)

בצל המאבק המתמשך בארגון בוקו חראם, נפתחו הבוקר (שבת) הבחירות בניגריה. 70 מיליון בעלי זכות בחירה יצטרכו להכריע אם להעניק לנשיא המכהן גודלאק ג'ונתן כהונה נוספת, על אף כישלונו להכריע את הארגון שנשבע שרצח מתחילת השנה יותר מאלף בני אדם. מולו יתמודדו 14 מועמדים נוספים, אולם יריבו העיקרי הוא מוחמדו בוהארי המוסלמי, ששלט במדינה באמצע שנות ה-80 לאחר הפיכה צבאית. חרף העובדה שזאת הפעם השלישית שבה מנסה בוהארי להיבחר, חלק מכלי התקשורת במדינה מעריכים כי הפעם הוא יצליח במשימתו.

מועד הבחירות המקורי היה ה-14 בפברואר, אך בשל המצב הביטחוני החליטו הרשויות באבוג'ה לדחות אותן. באופוזיציה זעמו על המהלך וחששו מכך שהנשיא המכהן ישתמש בתירוץ המלחמה בבוקו חראם, שנשבע לאחרונה אמונים לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), כדי להישאר בשלטון. לאחרונה מנסה גודלאק לזקוף לעצמו את ההצלחה בהדיפת לוחמי הארגון האיסלאמיסטי, שהושגה הרבה בזכות סיועם של צבאות המדינות השכנות. צ'אד, ניז'ר וקמרון פתחו במבצע צבאי משותף במטרה למגר את בוקו חראם, יעד שאותו נכשל להשיג הנשיא הנוצרי – זאת על אף שצבא ניגריה הוא הצבא החזק והגדול ביותר במערב אפריקה.

לקריאה נוספת על ניגריה
ניגריה: בוקו חראם חטף 500 ילדים בצפון המדינה
ניגריה: עשרות גופות מרקיבות נמצאו בעיירה ששוחררה מבוקו חראם

נשיא ניגריה גודלאק ג'ונתן חותם על הסכם שלום עם יריבו בבחירות לנשיאות מוחמדו בוהארי, 27 במרץ 2015. רויטרס
הנשיא גודלאק ג'ונתן/רויטרס

רק אתמול התהדר הצבא בכך שהצליח לשחרר את העיר גווזה, "בירת החליפות" שעליה הכריז הארגון הסוני בקיץ שעבר. בהודעה שפרסם בטוויטר משרד ההגנה של ניגריה נכתב: "הכוחות כבשו הבוקר את גווזה והשמידו את המטות של החליפות הטרוריסטית. כמה טרוריסטים נהרגו ורבים אחרים נלכדו. טיהור האזור נמשך". לא פעם קרה שהנשיא והצבא מיהרו להכריז על הישגים בשדה הקרב, על אף שהמצב במציאות היה שונה לגמרי. לכן, יש מי שסבור שההודעה אתמול על הדיפת בוקו חראם מאחד ממעוזיו העיקריים היה מאמץ אחרון מצד ג'ונתן להשיג תמיכה.

הנשיא עלה לשלטון בשנת 2011, כשזכה לתמיכת ההמונים לאחר שצייר את עצמו כאדם פשוט. במהלך קמפיין הבחירות הוא סיפר על ילדות קשה, בה אפילו לא היו לא נעליים וזכה לאוזן קשבת מצד האזרח הממוצע. עם זאת, במהלך כהונתו הפופולריות שלו צנחה, משום שלטענת התושבים הוא לא מילא את הבטחותיו. כמו כן, בכירים במפלגת העם הדמוקרטית, שבראשה עומד ג'ונתן, ערקו לשורות המפלגה הפרוגרסיבית, שמריצה את בוהארי לתפקיד הנשיא. בעוד שבכור מחצבתו בדרום המדינה הנוצרית צפוי לזכות ג'ונתן בתמיכה נרחבת, בצפון המוסלמי הוא זוכה לביקורות נוקבות. זאת, בשל חוסר יכולתו למגר את ההתקוממות הרצחנית של בוקו חראם, שמאז שנת 2009 מנסה להחיל בכוח הנשק מדינת הלכה איסלאמית.

חיילים צ'אדים גילו קבר אחים בעיירה דמאסק שבצפון-מזרח ניגריה שהשאירו לוחמי בוקו חראם. רויטרס
חיילים צ'אדים ליד קבר אחים בעיירה ששוחררה מבוקו חראם בשבוע שעבר/רויטרס

בוהארי, לעומתו, צפוי לעשות חיל בצפון המדינה ובאזור הבירה המסחרית לאגוס. לדבריו, "16 השנים האחרונות שבהן שלטה המפלגה הדמוקרטית היו אסון לניגריה ולאזרחיה". הגנרל לשעבר, שכיהן כראש המדינה בין 1983 ו-1985, שם דגש על הנושא הביטחוני במהלך קמפיין הבחירות שלו. הוא הבטיח למחוץ את בוקו חראם, שאותם כינה "קנאים שמתחפשים למוסלמים", תוך חודשים ספורים אם ייבחר. רק בחודש יולי האחרון הוא ניצל מהתקפה של חמושים על שיירה שבה נסע.

פרט לאיום הטרור, השניים עסקו במהלך הקמפיין גם בנושא הכלכלי. ניגריה, יצרנית הנפט הגדולה ביותר באפריקה, סובלת קשות בשל הצניחה החדה במחירי הזהב השחור. ג'ונתן הבטיח להמשיך במדיניות הכלכלית שלו, שדוגלת בגיוון במשאבים, על מנת שלא להיות תלוי בתנודתיות של המחירים. בוהארי תקף את מדיניותו של הנשיא המכהן וטען כי היא הרעה עם חייהם של האזרחים. הוא נשבע להביא לפוליטיקה "ידיים מתאימות" כדי שינהלו את הכלכלה והצהיר כי הוא יילחם בעוני ויצמצם את הפערים באמצעות חלוקה צודקת יותר של המשאבים. השניים גם הצהירו כי יאבקו בשחיתות, אם כי גישתו של בוהארי בנושא תקיפה יותר וקוראת למלחמת חורמה.

שוטרים ניגריים שומרים על חומרים של הבחירות לנשיאות במשרד ועדת הבחירות בלאגוס, ניגריה. מרץ 2015. Sunday Alamba, AP
שוטרים מאבטחים את משרד ועדת הבחירות בלאגוס, השבוע/AP, Sunday Alamba

המועמד שיזכה בקולות הרבים ביותר יוכרז כמנצח בסיבוב הראשון, כל עוד הוא קיבל לפחות 25% תמיכה ב-24 מדינות מחוז מתוך 36 המרכיבות את ניגריה. אם לא יהיה מנצח ברור, אמור להתקיים על פי החוק סיבוב שני תוך שבוע. עם זאת, הגוף שאחראי על ארגון הבחירות הביע ספק כי יוכל להיערך תוך שבעה ימים בלבד לסיבוב נוסף. נוסף על הנשיא, יבחרו אזרחי ניגריה גם את חברי הפרלמנט. 739 מועמדים מתחרים על כניסה לסנאט בעל 109 המושבים ו-1,780 אחרים ינסו לזכות באחד מ-360 הכיסאות באסיפה הלאומית.

כמו כן, בבחירות השנה ישתמשו אזרחי ניגריה בפעם הראשונה בכרטיסים ביומטרי לצורך זיהויים. יהיה עליהם להגיע עד השעה 13:00 לקלפיות שבהן הם רשומים כדי שיוכלו לבחור, אך ההצבעה עצמה תסתיים כשהאדם האחרון בתור יממש את זכותו הדמוקרטית. 150 אלף תחנות הצבעה פוזרו ברחבי המדינה והרשויות הציבו 360 אלף שוטרים בנקודות אסטרטגיות כדי להבטיח את הסדר. על ההליך יפקחו משקיפים בינלאומיים ומקומיים, אולם האיחוד האירופי הבהיר כי אנשיו לא יישלחו לצפון-מזרח המדינה בשל החשש מפיגועים של בוקו חראם.

כרזות לבחירות לנשיאות ניגריה בעיר קאנו, 27 במרץ 2015. רויטרס
כרזות מועמדים לנשיאות ניגריה בעיר קאנו, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully