וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אוספים אוכל מהרחוב": הנזקקים שבאים להצטייד לפסח בשוק

28.3.2015 / 0:18

לקראת ליל הסדר, הרוכלים בדוכני הירקות מצפים בכיליון עיניים להמונים שיגיעו להוציא את כספם על הסחורה שלהם, אולם לצד זאת הם נערכים גם לעניים שיבואו לבקש עזרה. "קורע את הלב לראות סבא וסבתא מבקשים אוכל"

נזקקים לוקחים ירקות ופירות בשוק התקווה בתל אביב מתוך ארגזים שנזרקו, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"זורקים את הירקות שנשארים על הרצפה, ויש אנשים שזה האוכל שלהם". שוק התקווה/ראובן קסטרו

"קילו בשקל וחצי", צועק עזרא לוי, מסופר "האחים", המוכר פירות וירקות בשוק הכרמל בתל אביב. בשעה 17:00 הוא כבר מוריד את המחירים ביותר מחצי, במיוחד בשביל אלה שלא יכולים לעמוד במחיר הגבוה וגם כדי להיפטר מסחורת סוף השבוע. למי שממש קשה הוא מוציא ארגז ירקות לרחוב, הוא מסביר. זה סוף השבוע, וקשה לו לראות מבוגרים מרימים ירקות מהרצפה. "אנחנו משתדלים להוציא את מה שנשאר למדרכה ממול, הם מתביישים לאסוף מהרצפה, הרבה פעמים אני גם מכין שקיות בחינם ונותן", מספר לוי.

חג פסח בפתח, ולוי מסביר כי האנשים כבר החלו בניקיון המקררים, והשבוע הקרוב יהיה שבוע עמוס בשווקים ברחבי הארץ, באנשים שירצו להכין למשפחותיהם ליל סדר כהלכה. "בשבוע הבא תתחיל טרפת הקניות, השבוע היה קצת חלש. אנשים עסוקים עדיין בניקיונות", הוא אומר. לדבריו, עם הלקוחות המתכוננים לחג יגיעו גם האנשים הקבועים שפוקדים את השוק לקראת סוף היום. "מי שמגיע לקחת את השאריות כדי לשים אוכל על השולחן הם לא אנשים צעירים, הם יותר מבוגרים, בני 70", קובע עזרא. "אלו אנשים בלי הכנסה שחיים מביטוח לאומי. לראות ולא להאמין, פשוט כואב הלב, המדינה צריכה לעזור בדברים האלה".

עוד ידיעות חברה ורווחה:
לאן הולך רוב תקציב המזון לפסח של משרד הרווחה? לעמותות חרדיות
שישתקמו במקום אחר: מלחמת התושבים בהוסטל לנוער בשרון
ההסכמים, הלחצים והבזבוזים שמאחורי הארנונה המפלצתית

אסף אבישי העובד בדוכן כרמלה שמוכר ירקות אורגנים בשוק הכרמל. דנה ירקצי, מערכת וואלה!
"מאמין שיגיעו יותר נזקקים לקראת החג". רמי כרמל בדוכן הירקות בשוק הכרמל/מערכת וואלה!, דנה ירקצי
"מגיעים לפה צעירים שמבקשים מאתנו מזון ואומרים שהם מעדיפים לבקש מלגנוב. אנחנו גם צריכים לשרוד כל חודש וגם לעזור לאחרים"

לקראת סוף שוק הכרמל, לכיוון הים, מתרכזים אנשים קשי יום, וברחבה הצרה כל הרוכלים מרכזים את השאריות שנותרו להם מאותו יום. אם מבוגרת ושתי בנותיה התאומות מגיעות לברור סחורה ולקחת ירקות הביתה. הן מכניסות את ידיהן, לארגזים, בוחרות ירק-ירק ומכניסות אותן אל השקית. אישה מבוגרת מרימה מהרצפה תפוח אדמה. "זה פשוט קורע את הלב. הן גם באות לקנות מאתנו", מסביר אסף אבישי, בן 28, מדוכן "כרמלה" המוכר ירקות אורגנים, "אבל אנחנו לעולם לא לוקחים מהן כסף". לדבריו, המצב של האנשים הללו הפך לנורמה בישראל. "הפכנו למדינה של אנשים נזקקים. אני מאמין שיגיעו יותר נזקקים לקראת החג, אבל זהו ריטואל קבוע. כבר שנים שזה מה שקורה בשוק יום-יום, כל סוף שבוע, לא רק בחג. אנשים בני 60 ומעלה חיים על כלום". מבחינת אבישי, אותם אנשים יכלו באותה מידה להיות הוריו, ובשבילו המנהג של קמחא דפסחא לא מוגבל רק לחג.

גם על בעלי הדוכנים עבר חורף קשה. "היה חלש מאוד במכירות", מסביר רמי כרמל, בעל דוכן ירקות בשוק, ומביע תקווה שהחגים יפצו על ההפסדים. "אנחנו מתחילים להריח את החג. מגיעים יותר אנשים אל השוק, אבל בשבוע הבא יהיה ה'מאני טיים' של בעלי הדוכנים". עם זאת, לדבריו, זה גם הזמן שבו מגיעים נזקקים לבקש תרומות מזון. "מגיעים לפה צעירים שמבקשים מאתנו מזון ואומרים שהם מעדיפים לבקש מלגנוב. אנחנו גם צריכים לשרוד כל חודש וגם לעזור לאחרים". לדבריו, רבים מגיעים לבקש סיוע לאחר שהם לא מקבלים את הקצבה שלהם מהביטוח הלאומי. "קשה מאוד לחיות בארץ, המדינה חייבת לעשות משהו", מתלונן כרמל כשסטיקר הבחירות של נתניהו תלוי מאחוריו על דלת החנות. "נכון, אני בחרתי ביבי אבל זה רק בגלל הביטחון. עכשיו, אחרי הבחירות, ביבי צריך לעזור לאנשים במדינה ולקיים את כל ההבטחות שלו מלפני הבחירות. אני מקווה שהפעם הוא יעמוד במילה שלו, שמצב של אנשים שאוספים אוכל מהרחוב לא יחזור על עצמו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"בגיל כזה כבר לא צריך לחשוב מה לשים על השולחן"

גלעד אטדגי, בן 33, בעל חנות לתבשילים ביתיים הנקראת "סבתות מבשלות" מספר שזה חמש שנים מגיעים אל החנות שלו אותם אנשים לבקש עזרה. לדבריו, לפעמים מגיעות משפחות עם ילדים, אך הרוב הם מבוגרים בני 60 ומעלה. "לא ברור מהו המצב המשפחתי שלהם, אם הם עריריים, הרבה עולים חדשים. הייתה פה מישהי שכמעט הגיעה לגיל מאה, אבל היא נפטרה לא מזמן", הוא מספר. "בסוף היום אנחנו מוציאים את האוכל. בגיל כזה כבר לא צריך לחשוב מה לשים על השולחן. יש לאנשים האלה דאגות אחרות בחיים". לדברי אטדגי, בשנים האחרונות הצטרפו אל המבוגרים הנזקקים גם הפועלים הזרים. "הזרים לא מוצאים את עצמם בישראל, הם גם התווספו למי שמבקש ונזקק לאוכל. זה פשוט קורע אותך לראות סבא וסבתא מבקשים אוכל, ואנחנו פה מנסים לעזור כמה שאפשר".

נזקקים לוקחים ירקות ופירות בשוק התקווה בתל אביב מתוך ארגזים שנזרקו, מרץ 2015. ראובן קסטרו
בודדים מעזים לקחת מהרצפה ולמלא את המקרר שלהם באוכל/ראובן קסטרו
"אלו אנשים שהיו פעם נורמליים, קרה להם משהו והם פשוט מתביישים"

בשוק התקווה בדרום תל אביב התמונה לא שונה. "כל יום זהה", ככה מספרים אנשי השכונה. "השוק נסגר בשעות הערב, זורקים את הירקות שנשארים על הרצפה, ויש אנשים שזה פשוט האוכל שלהם", מסביר שלומי, אחד הרוכלים.

כשמגיעים אל שוק הבשר בתקווה, יש פח שנקרא "זבל רטוב", וגם אליו מגיעים אנשים לקחת את שאריות הבשר. בשבילם זהו גם אוכל, בייחוד בחג. סלסלות פטרוזיליה וסלרי זרוקות על הרצפה, ובודדים מגיעים ומעזים לקחת מהם ולמלא את המקרר שלהם באוכל. לקראת הלילה מגיעים יותר, בחסות החשיכה פחות מביך לאסוף מהרצפה. "אלו אנשים שהיו פעם נורמליים, קרה להם משהו והם פשוט מתביישים. שעות הלילה והחושך הן השעות שלהם", מסביר שלומי.

לפניות לכתב: danayark@walla.com

(עדכון ראשון: 21:47)

נזקקים לוקחים ירקות ופירות בשוק התקווה בתל אביב מתוך ארגזים שנזרקו, מרץ 2015. ראובן קסטרו
נזקקים לוקחים ירקות ופירות בשוק התקווה בתל אביב מתוך ארגזים שנזרקו, מרץ 2015/ראובן קסטרו
נזקקים לוקחים ירקות ופירות בשוק התקווה בתל אביב מתוך ארגזים שנזרקו, מרץ 2015. ראובן קסטרו
נזקקים לוקחים ירקות ופירות בשוק התקווה בתל אביב מתוך ארגזים שנזרקו, מרץ 2015/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully