וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים וערב הסעודית נערכות לפלוש לתימן: "עוד מדינות יצטרפו"

גורמים ביטחוניים בקהיר הבהירו כי לאחר שהתקיפות האוויריות יחלישו את אחיזתם של החות'ים במוקדים ברחבי המדינה, צפוי לצאת לדרכו מבצע יבשתי נרחב. הנשיא האדי הוברח לערב הסעודית, וצפוי לשאת דברים

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק

מצרים וערב הסעודית יובילו מבצע צבאי יבשתי נגד המורדים החות'ים בתימן – כך מסרו היום (חמישי) גורמים בכירים בקהיר. זאת, לאחר התקיפות האוויריות שביצעו צבאות הקואליציה הבינלאומית בהובלת ערב הסעודית, שסימנו את תחילתו של מבצע "סופה נחרצת" להשבת ממשלתו של הנשיא עבד רבו מנסור האדי לשלטון בצנעא. לדברי המקורות המצריים, המבצע היבשתי יחל רק לאחר שכוחן של מיליציות המורדים ייחלש בעקבות התקיפות האוויריות.

מלבד מצרים וערב הסעודית, "מדינות נוספות" ישתתפו במבצע שיתחיל בכניסה לתימן דרך ערב הסעודית ודרך הים הערבי וים סוף. עם זאת, טרם התברר באילו מדינות מדובר. לטענת הגורמים המצריים, ובהתאם להצהרות שנשמעו בימים האחרונים מריאד ומבירות ערביות נוספות, מטרת התקיפות בתימן היא להביא את מנהיגי המורדים השיעים לשולחן המשא ומתן, ולהגיע להסכם בנוגע לחלוקת הכוח בצנעא.

עוד בוואלה חדשות:
הקשר בין מבצע "סופה נחרצת" בתימן לגרעין האיראני
ערב הסעודית פתחה במבצע צבאי נגד המורדים השיעים בתימן
האיום הסעודי: "נפעל צבאית אם לא יימצא פתרון למשבר"

בתוך כך, הטלוויזיה הממלכתית בערב הסעודית דיווחה כי הנשיא האדי הוברח מהעיר עדן לריאד, בירת ערב הסעודית, תחת אבטחה כבדה. הוא צפוי ככל הנראה להשתף בוועידת הליגה הערבית בשארם א-שייח, ולשאת דברים. על פי דיווחים שטרם זכו לאימות, האדי יוחזר לעדן בימים הקרובים.

מערכת נשק נגד מטוסים ליד העיר תעז, תימן, מרץ 2015. רויטרס
נשק נגד מטוסים בסמוך לעיר תעז, היום/רויטרס

על פי הדיווחים ברשת "אל-ערביה", ערב הסעודית הקצתה 100 מטוסים וכוח של כ-150 אלף חיילים לטובת מבצע "סופה נחרצת". לצדה, איחוד האמירויות הערביות פעלה עם 30 מטוסי קרב, מצרים עם 16 מטוסים, בחריין וכוויית עם 15 כל אחת, קטאר עם שמונה, ירדן עם שישה, וסודאן עם שלושה מטוסי קרב שהשתתפו בתקיפות עד כה. כמו כן, דווח כי פקיסטן ומרוקו השתתפו אף הן בתקיפות האוויריות.

ערב הסעודית, הסמוכה לתימן, מסתמנת ככוח המוביל של הצבאות השונים המשתתפים בלחימה. גורם ביטחוני סעודי טען היום כי "מתקפה יבשתית עשויה להיות נחוצה על מנת להשיב את הסדר על כנו". ארצות הברית, צרפת וטורקיה, בין היתר, הביעו תמיכה בפעולות של מדינות המפרץ הפרסי. הנשיא רג'פ טייפ ארדואן אמר: "טורקיה תשקול העברת סיוע לוגיסטי, בהתאם להתפתחות המצב".

מנגד, בכירים בטהראן ובדמשק הביעו התנגדות חריפה להתערבות התוקפנית, לטענתם, בתימן. הצהרות דומות נשמעו גם מצד ארגון חיזבאללה, בן החסות של איראן, ומצד עיראק, אשר נסמכת לאחרונה רבות על כוחות איראניים במאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). תת-שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, אמר כי "אנו מגנים את ההתערבות הזרה בענייניה של תימן מצד כל מדינה שהיא, כולל איראן, ערב הסעודית או ארצות הברית".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שר החוץ של תימן ריאד יאסין בוועידת הליגה הערבית, שארם א-שייח', מצרים, מרץ 2015. רויטרס
האדי יצטרף אליהם? שר החוץ התימני ריאד יאסין עם מקבילו הסעודי סעוד אל-פייסל/רויטרס

עם זאת, טהראן נחשבת לתומכת המרכזית במורדים החות'ים. שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, אנואר מוחמד גרגש, מסר: "השינוי האסטרטגי באזור מיטיב עם איראן, ואנחנו לא יכולים לשתוק בנוגע לעובדה שהחות'ים נושאים את דגלם". עם זאת, עבדוללהיאן התעקש: "אנחנו לא מנהלים מלחמה בשלט רחוק עם ערב הסעודית בתימן". שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, שהגיע לשווייץ לסבב נוסף של שיחות הגרעין עם המעצמות, הוסיף: "זה מצב מסוכן, ואנחנו מתנגדים לכל הסלמה". לדבריו, "כל התערבות בתימן תוביל רק לשפיכות דמים ולטבח של אנשי תימן".

בהצהרה רשמית מטעם ארגון חיזבאללה השיעי, נמסר כי "המתקפה הזאת נועדה להבטיח אינטרסים אמריקניים, ומיטיבה עם האויב הציוני". עוד טענו בחיזבאללה כי "אין לכך הצדקה". גם בבגדאד הביעו דאגה מפני "ההתערבות הצבאית בענייני פנים, שרק תסבך את המצב". ממשלתו של בשאר אסד בדמשק קראה למדינות המפרץ "לכבד את ריבונותה של תימן ואת עצמאותה".

מפגינים שיעים בצנעא, תימן, מרץ 2015. רויטרס
מפגינים שיעים בצנעא, במחאה נגד התקיפות האוויריות, היום/רויטרס
מפגינים שיעים בצנעא, תימן, מרץ 2015. רויטרס
מפגינים שיעים בצנעא, תימן, מרץ 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully