וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים באולפן וואלה: "כשטייס משתגע, גם אלוהים לא יעזור"

מומחי תעופה שהתראיינו במשדר וואלה חדשות טענו כי אין מקום לספק שטייס המשנה במטוס חברת "ג'רמנווינגס" שהתרסק באלפים איבד גובה במכוון. להערכתם, לא מדובר בפעולת טרור. "קרה פה משהו יוצא דופן בצורה דרסטית"

צילום מסך

לאחר שהתביעה בצרפת הודיעה כי טייס המשנה במטוס הנוסעים של חברת "ג'רמנווינגס", אנדראס לוביץ, איבד גובה בכוונה, מומחי תעופה מעריכים שהיה קשה מאוד למנוע את ההתרסקות. בשיחה עם וואלה חדשות, הסבירו היום (חמישי) המומחים כי מרגע שהטייס מחליט להתרסק, הוא יכול לעשות זאת בכמה שניות – ואז לא תהיה דרך חזרה. כמו כן, להערכתם, במקרה זה לא מדובר בפעולת טרור אלא בתוצאה של ויכוח בין-אישי או בטייס מעורער בנפשו.

התרסקות מטוס "ג'רמנווינגס" - סיקור מיוחד:
התביעה בצרפת: טייס המשנה ריסק בכוונה את המטוס
דיווח: "אחד הטייסים ננעל מחוץ לתא הטייס"
אחותו של אייל שנהרג באלפים: "כל כך חיכה לחגוג איתנו את הסדר"

אנדראס לוביץ, טייס המשנה של טיסת ג'רמנווינגס. פייסבוק, אתר רשמי
"צלל בטירוף אל הקרקע". טייס המשנה, אנדראס לוביץ/אתר רשמי, פייסבוק

אלוף-משנה (במיל') אליעזר (צ'יטה) כהן, טייס קרב וטייס מסוקים לשעבר, הסביר כי על הנמכת חירום מחליטים טייסים רק במקרה של תקלה קיצונית. "הנמכת חירום היא מאוד מסוכנת ולא רגילה, קורית אחת לאלפי טיסות", ציין כהן, לשעבר מפקד בסיס בחיל האוויר. לדבריו, בהנמכת חירום המטוס עובר מגובה של כ-30 אלף רגל (כתשעה קילומטרים) לגובה של 10 אלף רגל (כשלושה קילומטרים). "זה מאוד מסוכן ולא שגרתי, ודורש מהטייס לצעוק ברדיו 'חירום, חירום, חירום'. אבל פה קרה משהו יוצא דופן בצורה דרסטית. הבחור המשיך לצלול בטירוף אל הקרקע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"ברור שהוא רצה להכניס את המטוס לקרקע"

אל"מ (במיל') כהן טען כי עבור הטייס, מדובר בפעולה פשוטה ביותר. "תתפלא כמה זה פשוט – כמו הגלגלת בעכבר של המחשב, יש גלגלת כזו בטייס האוטומטי. אתה מגלגל אותו, והמטוס צולל", אמר והתייחס לטענות לפיהן טייס המשנה נעל את עצמו בתא הטייס. "מהרגע שהקברניט יוצא מהתא, לוקח עשר עד 15 שניות לנעול את התא ולצלול עם המטוס למטה".

הוא הוסיף כי כפי העובדות אינן משאירות מקום לספק. עצם זה שהוא היה ב-500 קשר בפגיעה בקרקע זה מדהים, זו מהירות גבוהה מאוד", הסביר. "זה סימן בולט וברור שהוא רצה להכניס את המטוס לקרקע". לדבריו, "גם נהג רכבת או אוטובוס שמחליט להכניס את כל הנוסעים שלו לתוך קיר - גם אלוהים לא יעזור. טייס שמשתגע, אף אחד לא יכול לעזור".

שרידי המטוס הגרמני שהתרסק באלפים בצרפת. מרץ 2015. רויטרס
שברי המטוס באזור ההתרסקות/רויטרס

להערכתו, אין מדובר בפעולת טרור. "אני חשוב שבסופו של דבר נגיע לכיוון של אדם מול אדם, משהו הרגיז את הטייס. לא טרור", אמר והוסיף: "מפעילים כאלה של כלי רכב גדולים צריכים להיבדק שהם לא מטורפים".

הוא סיפר כי, תיאורטית, ניתן להטיס מטוסים מסוגו של המטוס שהתרסק גם ללא טייסים. "זה אפשרי, אבל אילו נוסעים יעלו למטוס ללא טייס?", תהה והוסיף: "חוץ מזה, תמיד יהיה גורם מפקח מאחור, גם אם לא על המטוס. עדיין יהיה בן אדם שיוכל לסובב את אותו הכפתור ולהכניס את המטוס לקרקע".

"שכחו להגן על הנוסעים מפני הטייסים"

סגן עורך העיתון "ישראל היום", לשעבר עורך ביטאון חיל האוויר, הזכיר כי מאז פיגועי התאומים, חוקקו בארצות הברית חוקים שאוסרים על מצב שבו יהיה טייס בודד בתא הטייס. "אם אחד הטייסים יוצא למשל לשירותים, אחד הדיילים צריך להיות עם הטייס", הסביר. "בינתיים, רק האמריקנים קבעו את זה כחוק, סביר שעכשיו יחוקקו את זה גם בעולם". בלופטהאנזה הבהירו היום כי בגרמניה אין חוק דומה ואמרו כי אינם מכירים חוק כזה באיזו ממדינות אירופה.

לדבריו, "זו לא הפעם הראשונה שדבר כזה קורה, ב'איג'פט אייר' היה בדיוק אותו דבר – חיכה שהטייס השני יצא, אמר 'אללה אכבר' - וצלל לים. יש שיגידו שגם היעלמות המטוס המלזי מזכירה דבר כזה".

הוא התייחס לדרכים באמצעותן ניתן יהיה לעלות על מקרים דומים בשלב מוקדם יותר. "מרוב הלהיטות להגן על הטייסים מפני נוסעים טרוריסטים, שכחו להגן על הנוסעים מפני הטייסים", אמר. "אפשר גם להתקין בכל מטוס היום קופסא שחורה שמשדרת בזמן אמת את המידע לחברת התעופה, שלא יהיה צריך לבזבז מיליונים וחודשים של חיפושים אחרי הקופסא השחורה, שלעיתים גם לא מוצאים אותה".

"זה משליך על תאונות עבר"

גם מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (במיל') איתן בן אליהו, קישר בין ההתרסקות למקרים קודמים. "הנקודה המעניינת היא שזה משליך אור על תאונות בעבר, שהיו השערות שהן נעשו בכוונה על ידי הטייסים. הפעם זה מאומת", אמר. "בעתיד, כשלא יהיה הסבר אחר, אי אפשר יהיה להוציא את ההסברים האלה מכלל אפשרות".

הוא שותף להערכתו של אל"מ כהן לפיה לא מדובר בטרור. "אני גם חושב שאם הייתה כוונה טרוריסטית מישהו היה מזדהה. כנראה שמדובר בבעיה פסיכולוגית אישית", סיכם. "הלקח החשוב ביותר הוא שחברות התעופה צריכות לנהל מעקב אחר מצבו הפסיכולוגי-נפשי של איש צוות אוויר שלוקח תחת אחריותו מאות נוסעים. חייבת להיות גם אפשרות לקברניט לפתוח את הדלת מבחוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully