וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנסטי: הפלסטינים הפרו את החוק הבינלאומי ב"צוק איתן"

26.3.2015 / 5:30

דוח של ארגון זכויות האדם הבינלאומי קובע כי הארגונים הפלסטיניים הפגינו "זלזול מחריד בחיי אזרחים". מחברי הדוח קראו לארגונים החמושים להפסיק את השימוש בטילים בלתי-מונחים, ולהימנע ממיקום לוחמים בקרבת ריכוזי אוכלוסייה

אנשי חמאס באזכרה להרוגי מבצע צוק איתן בעזה, ספטמבר 2104. רויטרס
"לשים קץ למתקפות ישירות על אזרחים". אנשי חמאס באזכרה לזכר הרוגי הלחימה/רויטרס

דוח של ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" שפורסם היום (חמישי) קובע כי קבוצות פלסטיניות חמושות הפגינו "זלזול מחריד בחיי אזרחים" במהלך הלחימה בחודשים יולי ואוגוסט במסגרת מבצע "צוק איתן". במסגרת הדוח, השלישי שמפרסם הארגון בנוגע ללחימה ברצועת עזה, נקבע כי הארגונים הפלסטיניים ירו באופן חסר הבחנה לעבר אוכלוסייה אזרחית בישראל.

הדוח סוקר את התקריות שבהן נהרגו אזרחים בשטח ישראל כתוצאה מירי פלסטיני, כמו גם תקרית קטלנית שבה נהרגו 13 פלסטינים, בהם 11 ילדים, מטיל שנורה משטח הרצועה ונפל במחנה הפליטים שאטי שבצפונה, ב-28 ביולי. לטענת מחברי הדוח, הראיות שאספו בנוגע לפעילותם של הארגונים הפלסטיניים במהלך 50 ימי הלחימה מצביעות על כמה מקרים המהווים פשעי מלחמה.

עוד בוואלה חדשות:
המועצה לזכויות אדם דנה בישראל: למה ארה"ב לא משתתפת?
ועדת החקירה לפשעי "צוק איתן" דחתה את פרסום מסקנותיה
תחקיר: 90% מההרוגים בהפצצות בתים ב"צוק איתן" - אזרחים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"על ישראל לדאוג למיגון גם לכפרים הבלתי-מוכרים". זירת הנפילה בקסר א-סיר, יולי 2014/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הנתונים המובאים בדוח, הקבוצות החמושות ירו אלפי טילים בלתי-מונחים ופצצות מרגמה מאזור רצועת עזה לעבר מטרות אזרחיות בישראל, בניגוד לחוק הבינלאומי. כמו כן, צוין כי חלק מירי זה בוצע מאזורי מגורים ברצועת עזה, באופן שסיכן גם את חייהם של פלסטינים חפים מפשע. מחברי הדוח הבהירו כי השימוש בטילים לא מדויקים לעבר ריכוזים אזרחיים, וכן לעבר כוחות צבאיים הסמוכים לריכוזים אזרחיים, מנוגד לחוק ההומניטרי ומהווה הפרה של החוק הבינלאומי.

בין השאר, בדקו מחברי הדוח אירוע של נפילת טיל ב-19 ביולי בכפר הבלתי-מוכר קסר א-סיר שבנגב, שגרם למותו של עודה אל-וואג' ולפציעתם של שני ילדיו, רעייתו וקרובת משפחה נוספת. הדוח מתייחס לכך שברוב האזורים בדרום הארץ היו התרעות, מיגונים והגנה של מערכת "כיפת ברזל", אולם בכפרים הבלתי-מוכרים בנגב לא היו קיימים המיגונים הדרושים כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע.

הדוח קובע כי הכוחות הפלסטיניים הפרו את החוק הבינלאומי בירי לאזור זה. בנוסף, מצוין כי על הרשויות בישראל היה לדאוג למיגון גם לכפרים הבלתי-מוכרים. כמו כן, מחברי הדוח קוראים לארגונים הפלסטיניים להפסיק את השימוש בטילים בלתי-מונחים, האסורים לשימוש לפי החוק הבינלאומי.

"להעמיד את האחראים לדין ולקבוע פיצויים לנפגעים"

סוגיה נוספת העולה בדוח היא חקירת תפקוד הכוחות במהלך הלחימה. לפי מחברי הדוח, חקירת תפקוד צה"ל הוטלה על רשויות הצבא, אולם לא ידוע על חקירה מקבילה שנפתחה על ידי הרשות הפלסטינית בנוגע לתפקוד הארגונים החמושים ברצועת עזה. "חקירות עצמאיות וללא משוא פנים, והעמדת האחראים לדין וקביעת פיצוי לנפגעים משני הצדדים, היא הדרך היחידה להרתיע את הצדדים לבל יפרו שוב את החוק", נכתב בדוח.

עוד מדגיש הדוח כי חובת העמידה בדין ההומניטרי הבינלאומי אינה קשורה בשום אופן להתנהלותו של הצד השני. מחברי הדוח קוראים למדינת ישראל לאפשר לחוקרי זכויות אדם בינלאומיים גישה חופשית לשטחי המדינה ולשטחים הפלסטיניים, ובפרט לרצועה עזה.

פיליפ לות'ר, מנהל אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל, מסר: "על הקבוצות הפלסטיניות החמושות לשים קץ למתקפות ישירות על אזרחים ולירי ללא הבחנה. עליהן אף לנקוט באמצעי זהירות ישימים על מנת להגן על האזרחים ברצועת עזה מתוצאות התקפות אלה, ובתוך כך נקיטת כל האמצעים האפשריים להימנע ממיקום לוחמים חמושים בתוך או בקרבת אזורי אוכלוסייה".

שלושה בני אדם נפצעו קל מפגיעת רקטה בבית כנסת באשדוד. 22 באוגוסט 2014. רויטרס
בית כנסת באשדוד שנפגע מרקטה, אוגוסט 2014/רויטרס

לות'ר הוסיף כי "על הרשויות הישראליות והפלסטיניות לשתף פעולה עם חקירת האו"ם ועם בית הדין הבינלאומי, ולסיים עשרות שנים של אי-מיצוי הדין, שהביאו למעגל הפרות, שבו שילמו אזרחים משני הצדדים מחיר כבד".

לפניות לכתב: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully