וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בירושלים מאשימים: ממשל אובמה יותר עוין מאירופה

25.3.2015 / 16:40

על רקע המשבר המתמשך עם הבית הלבן, בירושלים מציינים לטובה את התגובה המאופקת והזהירה של האיחוד האירופי לתוצאות הבחירות: "מחכים לראות איזו ממשלה נתניהו ירכיב"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(אובמה, אתמול: לא נוכל להמשיך להגן על ישראל)

בשעה שהעימות המילולי בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובמה הולך ומחריף, גורמים רשמיים בירושלים מציינים לחיוב דווקא את התגובה האירופית לבחירתו המחודשת של ראש הממשלה נתניהו. מאז ניצחונו של נתניהו בבחירות, ממשלות אירופה כמו גם האיחוד האירופי עצמו, הסתפקו בהודעות ברכה לקוניות שהועברו לנתניהו, בהן הודגשה חשיבותו של התהליך המדיני ופיתרון שתי המדינות. זאת, בניגוד למלחמת ההדלפות שפרצה מול וושינגטון.

עוד ידיעות מדיניות בוואלה חדשות
ההקפאה השקטה נמשכת: בוטל דיון בהרחבת שכונה בירושלים
חשיפה: קטאר מנסה להשיג הפסקת אש ל-5 שנים בין ישראל לחמאס
המשבר הבא: כספי הערבויות של ישראל יקוזזו?

הדוגמה הבולטת ביותר שגורמים בירושלים מציינים לחיוב היא תגובתה של שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ששוחחה עם נתניהו בטלפון וגם פרסמה הודעה רשמית לאחר מכן. מוגריני הפצירה בנתניהו לפעול לקידום פיתרון שתי המדינות והדגישה עד כמה הנושא חשוב לאירופה, אולם נמנעה מ"לנזוף" בנתניהו על אמירותיו השנויות במחלוקת בנושא ערב הבחירות. "התחושה היא שהאיחוד האירופי אומר לנתניהו - אנחנו נותנים לך הזדמנות, ואילו מבחינת הבית הלבן, אין אפילו חצי דקה של חסד", אמר לוואלה חדשות גורם רשמי המקורב לראש הממשלה.

בירושלים מודעים לכך שהאיחוד האירופי אינו מתכוון לוותר לישראל בנושא המדיני, וכי אם תקום ממשלת ימין צרה שתקדם בנייה בהתנחלויות, צפויות סנקציות נוספות נגד ההתנחלויות. תוך כדי מערכת הבחירות פורסם בוואלה חדשות כי באיחוד מעריכים שתוצאת הבחירות תהיה קדנציה נוספת לנתניהו, וכי הם נערכים לכך מראש. אלא שכל עוד נתניהו טרם הקים ממשלה, האירופאים אינם ממהרים להתעמת. "כולנו מחכים לראות מה יקרה", אמר לוואלה חדשות דיפלומט מאחת ממדינות האיחוד. "אם באמת תקום ממשלה עם קו מאוד ימני, בוודאי שיהיו לכך השלכות, אבל נתניהו כרגע מנהל משא ומתן ויש עוד אפשרות שהוא בכלל יקים ממשלת אחדות. לא צריך למהר לקבל החלטות".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

לא בהכרח סימן טוב

העובדה שבירושלים רואים את התגובה האירופאית באור חיובי יותר מאשר את תגובת ארה"ב לניצחונו של נתניהו בבחירות, מעידה בעיקר על עומק המשבר מול ארה"ב, שכן עמדתה של אירופה נגד ההתנחלויות נותרה עיקשת כשהייתה. בין הצעדים שהאיחוד מתכוון לקדם אם אכן תקום ממשלת ימין צרה: סימון קפדני יותר של מוצרים מההתנחלויות המיובאים לאירופה, הרחבת ההגבלות על יצוא מוצרי מזון מההתנחלויות, הגבלת כניסתם של "מתנחלים אלימים" (לא ברור מי בדיוק נכלל בקטגוריה) למדינות האיחוד, ועוד. במקביל, כמה מדינות אירופיות ובראשן צרפת, מתכוונות לקדם במועצת הביטחון של האו"ם הצעה להקמת מדינה פלסטינית. אולם כאמור, כל הצעדים הללו יחלו להתממש רק לאחר שיתברר הרכב הממשלה וקווי היסוד שלה.

במקביל, הבוקר יצאו קבוצה של שגרירים אירופים לביקור בעוטף עזה, ביוזמת משרד החוץ הישראלי. כ-20 שגרירים לקחו חלק בסיור, שבמהלכו הם סיירו ביישובי העוטף, ביקרו במנהרות טרור של חמאס שנחפרו לשטח ישראל ובנוסף קיבלו סקירה ממתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, על הסיוע הישראלי לשיקום עזה. סגן ראש אגף אירופה במשרד החוץ, סמי רבל, אמר כי "הסיור יתרום בצורה ישירה ובלתי אמצעית להבנת האתגרים והאיומים מהחמאס ברצועת עזה העומדים בפני ישראל. עם איומים אלה צריכים להתמודד יום-יום תושבי הדרום ואנחנו רוצים ששגרירי אירופה יחושו בכך. בנוסף, הסיורים שאנו מקיימים לשגרירים תורמים להידוק הדיאלוג עם המדינות האירופאיות וחיזוק שיתוף הפעולה הדרוש איתם למציאת פתרונות כלכליים והומניטריים לאתגרים השונים".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully