וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי טובות מאובמה: ישראל מנסה לגייס את צרפת נגד איראן

22.3.2015 / 19:25

בניסיון להשפיע על הסכם הגרעין המתגבש עם טהראן, ייפגש השר שטייניץ בין היתר עם שר החוץ של צרפת, שמהווה את "הסמן הימני" בקרב המעצמות. זאת, על רקע דיווחים על חילוקי דעות בין פריז לוושינגטון על הוויתורים שמוצעים לאיראן

צילום: האפינגטון פוסט, עריכה: טל רזניק

ישראל מנסה לגייס את צרפת נגד ההסכם המתגבש עם איראן: השר לענייני מודיעין, יובל שטייניץ, יצא היום (ראשון) לסבב פגישות עם שרי חוץ באירופה, בניסיון להשפיע על הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן, ששלוש מדינות אירופאיות – בריטניה, צרפת וגרמניה – שותפות לגיבושו. עיקר המאמץ הישראלי בימים שנותרו עד לסוף חודש מרץ, הדד-ליין לגיבוש מסגרת להסכם, יופנה כלפי צרפת, שמהווה את "הסמן הימני" בקרב קבוצת המעצמות.

בשבועות האחרונים התפרסמו בתקשורת הבינלאומית כמה דיווחים על חילוקי דעות בין צרפת לארה"ב על הוויתורים שמוצעים לאיראן במסגרת ההסכם. שגריר צרפת בארה"ב, ז'ראר ארו, אף העלה ביקורת מרומזת על ההסכם לחשבון הטוויטר שלו. עיקר הביקורת הצרפתית נוגעת לפרק הזמן שיימשך עד לפקיעת ההסכם והסרת כל המגבלות מעל איראן, שמוערך כרגע בכ-10 עד 15 שנים. צרפת גם דורשת הסרה הדרגתית, איטית ומחושבת של הסנקציות מעל איראן, וזאת בשעה שהאיראנים עצמם דורשים להתחיל בהסרת הסנקציות מיד עם ההגעה להסכם מסגרת.

עוד בנושא ההסכם עם איראן:
שר החוץ של בריטניה: יש "התקדמות ניכרת" בשיחות הגרעין
אובמה במסר לאיראנים: "קיימת הזדמנות היסטורית לפתרון נושא הגרעין"
דיווח: "ארה"ב ואיראן יחתמו על הסכם מסגרת עד סוף החודש"

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בפגישה עם שר החוץ של צרפת לורן פביוס בפריז, 20 בנובמבר 2014. רויטרס
חילוקי דעות? שרי החוץ של צרפת וארה"ב, לורן פביוס וג'ון קרי/רויטרס

שטייניץ, יחד עם ראש המועצה לביטחון לאומי, יוסי כהן, ינסה לשכנע את הצרפתים להקשיח עמדות עוד יותר, גם במחיר של פיצוץ המגעים. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, אמר בסוף השבוע כי הדיווחים על חילוקי דעות עם צרפת מוגזמים, וכי קבוצת המעצמות איתנה בעמדתה המשותפת. גם אם דבריו של קרי אינם נכונים, יש לציין כי גם לפני חתימת הסכם הביניים בין איראן למעצמות, בנובמבר 2013, התגלעו חילוקי דעות בין צרפת לארה"ב, אולם בסופו של דבר שתי המדינות נקטו בקו אחיד וחתמו על ההסכם יחד עם שאר המעצמות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בזירה הפלסטינית המצב שונה

בסיבוב הקודם, המחלוקת העיקרית בין צרפת לארה"ב נגעה לכור המים הכבדים באראק, ועמדתה של צרפת הפכה לבסוף לעמדת שאר המעצמות. האמריקנים האשימו אז בשיחות רקע כי עמדת צרפת מושפעת מקשריה המסחריים עם מדינות ערב, שחוששות מהתגברות ההשפעה האיראנית לאחר החתימה על הסכם גרעין. שגריר צרפת בישראל, פטריק מיזונאב, אף הודה בשיחה עם כתבים ישראלים כי צרפת "גרמה לשאר המעצמות להקשיח את עמדתן".

התקווה הישראלית שצרפת תסייע בנושא האיראני מדגישה את המערבולת המדינית שישראל נקלעה אליה כעת בשתי זירות – האיראנית והפלסטינית. אותה צרפת שישראל נושאת אליה את עיניה כגורם האחרון שיכול לבלום הסכם רע עם איראן, היא גם המדינה התקיפה ביותר במערב בכל הנוגע למצב בשטחים. צרפת מתכננת להעלות להצבעה במועצת הביטחון הצעה שתקרא להקים מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967, שבירתה תהיה במזרח ירושלים. "הצרפתים הם החברים שלנו בנושא האיראני, והחברים של הפלסטינים בנושא הפלסטיני. זה מורכב", הודה גורם ישראלי שמעורב במגעים.

הפנייה לצרפת מגיעה על רקע החרפה בחילופי המהלומות המילוליות בין ירושלים לוושינגטון. אמש פורסם בוואלה חדשות כי גורמים מדיניים בישראל מאשימים את הנשיא אובמה שהוא יוזם עימות עם ישראל בנושא הפלסטיני, כדי להסיט את תשומת הלב מהנושא האיראני. אובמה עצמו התייחס לראש הממשלה נתניהו בראיון נרחב שהעניק לאתר האפינגטון פוסט, ואמר כי דבריו בנוגע ל"סכנה" הנשקפת מהשתתפות האזרחים הערבים בבחירות, פוגעים בתדמיתה של ישראל כמדינה דמוקרטית. דברים דומים כתב הבוקר גם דייויד רמניק, עורך המגזין "ניו יורקר", במאמר תחת הכותרת "נתניהו משחק על קלף הגזע". לעומת זאת, בעל הטור השמרני צ'רלס קראוטהאמר תקף את הביקורת כנגד נתניהו ואמר כי היא מוגזמת ומנותקת ממהות דבריו.

ברק אובמה בראיון לרויטרס, וושינגטון, מרץ 2015. רויטרס
אמר כי דבריו של נתניהו פוגעים בתדמיתה של ישראל כמדינה דמוקרטית. נשיא ארה"ב, ברק אובמה/רויטרס

בוושינגטון נפתחה היום גם הוועידה השנתית של ארגון השמאל היהודי-אמריקני "ג'יי סטריט", שהדובר המרכזי במהלכה יהיה ראש הסגל בבית הלבן, דניס מקדונו. ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) סיפר ביום הפתיחה של הוועידה כי גורמים בכירים במצרים אמרו לו לאחרונה כי מצרים מעוניינת לקדם מהלך מדיני אזורי בהשתתפות מדינות ערב המתונות. "אנחנו חולקים חולקים אינטרסים ביטחוניים ברצועת עזה, במאבק בטרור האיסלאמי הרדיקלי ובהיבטים נוספים", אמר פרי. הוא הוסיף כי בהיעדר מהלך כזה, "ישראל תמשיך להיתפס כסרבנית שלום וככובשת, והמאבקים שנצטרך לנהל במוסדות בינלאומיים כמו האו"ם, בית הדין הבינלאומי בהאג, ובפרלמנטים מערביים, ילכו ויחמירו".

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully