וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: ירושלים בנקודת רתיחה כמו באינתיפאדה השנייה

בדוח, שהוגש על ידי ראשי נציגויות האיחוד בבירה, נטען כי "מעגל קסמים של אלימות מאיים על פתרון שתי המדינות". הדוח קורא לסנקציות על מתנחלים. היום קרא מזכ"ל האום לנתניהו להצהיר על מחויבותו לפיתרון שתי המדינות

צילום: רויטרס, עומר מירון; עריכה: שניר דבוש

(בסרטון: דוברת מחלקת המדינה אומרת כי ארצות הברית תבחן את מדיניותה לאור התנערות נתניהו מפיתרון שתי המדינות)

יומיים לאחר היוודע תוצאות הבחירות בישראל, ובעיתוי שכנראה אינו מקרי, מפרסם היום (שישי) עיתון "הגרדיאן" הבריטי דוח של האיחוד האירופי בנושא ירושלים, שבו נטען כי הקיטוב והאלימות בעיר הגיעו לנקודת רתיחה שכמותה לא נראתה מאז סוף האינתיפאדה השנייה. הדוח ממליץ על סנקציות של האיחוד נגד ישראל על רקע המשך הבנייה במזרח העיר - המהווה, לטענת מחבריו, גורם עיקרי שמלבה את המתיחות.

הדוח, שמוגש על ידי ראשי נציגויות האיחוד בירושלים, מפרט את עלייתו בשנה האחרונה של "מעגל קסמים של אלימות שמאיים על קיומו של פתרון שתי המדינות". אותו מעגל אלימות, נכתב, נגרם בין היתר על ידי בנייה "עקבית" של ישראל ב"מקומות רגישים" בירושלים. בנוסף, מצוינת גם המתיחות בהר הבית - שנגרמה עקב "הקצנה" בשני הצדדים. גם הריסות בתים ופעולות נוספות של כוחות הביטחון נגד מפגינים פלסטינים מצוינים כגורמים למצב הנפיץ.

בין היתר, מוגדרת ירושלים בדוח כ"אחד הנושאים הבעייתיים ביותר" במזרח התיכון. "המתח, אי-האמון והאלימות בשנה האחרונה הגיעה לרמה גבוהה במיוחד". בדוגמאות לאותו מצב נפיץ מצוינת חטיפתו ורציחתו של הנער מוחמד אבו חדיר, הפיגוע בבית הכנסת בעיר, פיגועי הדריסה השונים ויידויי אבנים.

עוד בנושא:
תיעוד: פיגוע הדריסה בירושלים שבו נפצעו 5 בני אדם
"פניי התמלאו דם": הערבי שטוען שהותקף בידי יהודים משחזר
תיעוד: מתחבאים, אורבים לרכבת הקלה בירושלים - ומיידים אבנים

שוטרים במהלך הפגנה בעיר העתיקה בירושלים. הר הבית, פברואר 2014. רויטרס
שוטרים במהלך הפגנה בהר הבית בירושלים, בפברואר האחרון/רויטרס

כותבי הדוח ממליצים, בין היתר, על הטלת הגבלות על "מתנחלים הידועים כאלימים או הקוראים לאלימות", על המשך סימון מוצרים מההתנחלויות ועל "מאמצים חדשים לעורר מודעות" בקרב בעלי עסקים או משרדי תיירות בדבר "הסיכון" שבלעבוד עם התנחלויות.

בממשלת ישראל הגיבו לדוח ואמרו כי הוא "כל כך חד-צדדי שהוא מעוות את המציאות מעבר להכרה".

פרסום הדיווח מגיע גם על רקע דברי הממשל האמריקני, שאמר כי בעקבות דבריו של בנימין נתניהו כי נאום בר אילן אינו תקף, היא שוקלת מחדש את יחסה לישראל ולסכסוך במזרח התיכון. על פי דיווחים שונים בעיתונים אמריקניים, ארצות הברית אף שוקלת שלא להטיל וטו על החלטה במועצת הביטחון של האו"ם שתקרא להקמת מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67'. בריאיונות שונים מאז הבחירות, בין היתר לרשת MSNBC האמריקנית, חזר בו נתניהו מהצהרותיו.

היום קרא מזכ"ל האו"ם, באן קי מון לראש הממשלה להצהיר מחדש על מחויבותה של ישראל לפתרון שתי המדינות. באן אמר את הדברים לנתניהו במהלך שיחות טלפון בין השניים, שבה בירך את ראש הממשלה על ניצחונו בבחירות. כמו כן, באן קרא לנתניהו לבטל את הקפאת העברת כספי המסים לרשות הפלסטינית.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully