וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנשקי המזוזות" זועמים, פעילים בעבודה מודים: "כולנו גרבוזים"

פעילים מרכזיים במפלגה תלו את האכזבה בבחירות בעיקר בניכור מהפריפריה. "עד שלא נפסיק לגרבז את עצמנו לדעת, לא נדע טעמו של ניצחון", כתב אחד מהם. בעיירות הפיתוח ממשיכים להאשים: "אבירי הדמוקרטיה לא מקבלים את הכרעת העם"

צילום: סאטלינק תקשורת - שרון שדה, עריכה: מתן חדד

(צפו בנאומו של יאיר גרבוז בעצרת להחלפת השלטון)

ביום שאחרי ההפסד הצורב, במפלגת העבודה עושים חשבון נפש נוקב על הסיבות לכישלון. אמנם איש אינו קורא בשלב זה באופן מפורש ליו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג להסיק מסקנות, ורוב הסיעה אף התייצבה מאחוריו, אבל האכזבה בתוך המפלגה עצומה. בכירים בדרג השטח של העבודה תולים את האשמה גם בניהול הקמפיין, אבל בעיקר בניכור של המפלגה מהפריפריה.

חבר מועצת קריית אתא, יורם צברי, הפעיל במפלגה מזה 20 שנה, היטיב לנסח בעמוד הפייסבוק שלו את הטענות שעלו נגד המחנה הציוני. "הפסדנו בבחירות כי כולנו גרבוזים", כתב צברי בהתייחסו לנאומו של הצייר והפובליציסט, יאיר גרבוז, על "מנשקי מזוזות ועובדי אלילים". "כולנו גרבוזים, כי תמיד ידענו מה טוב לעם, אבל אף פעם לא היינו חלק ממנו. כולנו גרבוזים, כי התקרבנו למרצ והתרחקנו מיצחק רבין. כולנו גרבוזים, כי אנחנו מייצגים את מדינת תל אביב והבוחרים שלנו הם ממדינת ישראל. כולנו גרבוזים, כי אנחנו תקועים עמוק בבועה עם מסרים חסרי הבעה. כולנו גרבוזים, כי אנחנו תמיד צודקים, אבל מאוד מתנשאים. ועד שלא נפסיק לגרבז את עצמנו לדעת, לא נדע טעמו של ניצחון".

עוד על בחירות 2015:
נקמת "מנשקי המזוזות והקמעות": הדרום המליך את נתניהו
שבטי ישראל - גם בקלפי: מדוע ברגע האמת אנו "חוזרים הביתה"?
מתחילים לחלק את עוגת הקואליציה: מה ידרשו השותפות מנתניהו?

מזכיר סניף ירושלים של המפלגה, עזי נגר, דרש ממנכ"ל המפלגה, שמעון בטאט, להתפטר בעקבות תוצאות הבחירות. "את הפריפריה נטשו, על הערבים פסחו, את נוער עבודה החליפו בנוער מנותק ובתשלום כספים מיותר", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "על כל צעד ובכל פרמטר הכישלון בשטח היה צורב ומהדהד. לכן, מי שלקח אחריות והיו לו את כל הסמכויות, שיהיה אמיץ דיו גם לקחת אחריות על החלטות שגויות וטיפשיות, והוא חייב, אבל חייב, ללכת הביתה". עוד כתב נגר: "אם מורידים מ-24 מנדטים שמונה מנדטים ששוריינו לציפי לבני, יוצא שקיבלנו 16 מנדטים. בשביל מנדט אחד נטרלו את כל פעילי המפלגה? ביזיון".

פעילים בולטים אחרים קשרו גם הם בין ההתבטאות של גרבוז ובין כישלון המפלגה. אחד מהם, חבר ועידת המפלגה, כתב בקבוצת פייסבוק סגורה של חברי המפלגה: "תודה לך מר יאיר גרבוז, אני מקווה שאתה שמח בכישלון של המחנה הציוני. לידיעתך, אני חצי ספרדי וחצי אשכנזי, אז מה אני לדעתך?".

הרצוג עצמו התייחס הערב לתגובות בשמאל להפסד ולקמפיין "לא לתת", שבמסגרתו קוראים ברשת לא לתמוך בשכבות החלשות שבחרו שוב בנתניהו. "התגובות הדוחות שרצות ברשת מאתמול ומנסות לתאר את בוחרי הליכוד בצבעים מכוערים וגזעניים הן מסוכנות בדיוק כמו קריאותיו של ביבי נגד הערבים בישראל", אמר הרצוג. "ניסיונות לפלג, להשמיץ ולהפיץ שנאה בחברה הישראלית מעוררים בי שאט נפש, ולא משנה אם הם באים מימין או משמאל. ממשלת הימין הקיצוני שנתניהו ינהיג לא תדאג לאזרחיות ואזרחי ישראל. היא רק תמשיך להפחיד ולשסות אותם זה בזה. לעומתה, המחנה שאני מנהיג יילחם בקריאות האלה וייאבק בכל מקום ודרך, כדי שהחיים של כל האזרחים, ולא משנה למי הם הצביעו או איפה הם גרים, יהיו בטוחים וטובים יותר".

בפריפריה תוקפים: "לא יגידו לנו מה טוב בשבילנו"

בפריפריה המשיכו גם אתמול לתקוף את "האליטה השמאלנית" בעקבות הטענות לפיהן דווקא השכבות החלשות הצביעו לנתניהו. "הם לא יכולים להגיד לנו מה טוב בשבילנו", אמר בזעם יוסי, תושב אופקים. "הם פשוט ממשיכים עם היהירות, להגיד לנו בעיירות הפיתוח למי להצביע. האליטה הישנה רואה אותנו, אנשי הפריפריה, תומכים במישהו שהם לא רוצים אז אסור לנו לבוא בביקורת על המצב".

לדבריו של יוסי, "פתאום אבירי הדמוקרטיה לא מקבלים את הכרעת העם. תארו לכם שהמתנחלים, החרדים או תושבי הפריפריה היו אומרים את הדברים האלה. היו מסתכלים עלינו בבוז. די עם ההתנשאות הזאת. התסכול של האליטה הישנה כבר מוגזם".

נאווה בוקר ותומכי הליכוד בגני התערוכה בהכרזה על התוצאות, 17 במרץ 2015. ראובן קסטרו
חגיגות במטה הליכוד לאחר הניצחון/ראובן קסטרו

נמי טיוטו, בעל מקומון בנתיבות, שהודה ביום רביעי בשיחה עם וואלה חדשות כי נתן את קולו לליכוד, קיבל היום טלפונים זועמים. "התקשרו אליי ואמרו לי 'בגלל אנשים בדרום, ביבי ניצח הוא דופק אתכם ואתם מצביעים לו'", סיפר. "הייתי המום ואז עניתי לבחור: 'זאת הסיבה שלא תזכו בקולנו. אתם לא תכתיבו לנו מה להצביע. אתם תקטרו בפייסבוק ותעזבו את הארץ. אנחנו כבר מזמן לא כאלה שתגידו לנו מה לחשוב ומה להצביע".

"יש מה לשפר, אבל אנחנו מעריכים את מה שנעשה"

ראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג', ניסה להסביר את תמיכת הדרום בנתניהו. "אנשים מגזימים בתגובות שלהם וחייבים לזכור שאנחנו עם אחד", ציין. "צריך ליצור שיח מכבד, המקבל דעות שונות, גם של מי שחושב אחרת, ולהפסיק את השיח המתנשא והיהיר. חשוב להזכיר שאחוז האבטלה במדינת ישראל ירד בשנים האחרונות, אחוזים נמוכים, שאפילו מדינות ה-OECD לא מכירות. תושבי הדרום הלכו עם האמת שלהם. הניצחון כאן לא מפתיע בכלל. אנחנו הרגשנו את הלך הרוחות בדרום. ממשלת הליכוד הייתה ממשלה חברתית שהשקיעה מיליארדים בשיפור דרכי התחבורה והתשתיות. אין מעשה יותר חברתי מאשר קירוב הפריפריה למרכז הגיאוגרפי ולמרכז תשומת הלב. ודאי שיש עוד מה לשפר, אבל אנחנו יודעים להעריך את מה שנעשה".

שלט בחירות של נתניהו בשטחים. AP
"צריך להקשיב לבם ברצינות במקום ללעוג להם". שלט בחירות של נתניהו/AP

ענת פרץ מהתנועה לנגב המערבי, תושבת עוטף עזה ומצביעת מרצ, קראה לחבריה להקשיב לתושבי עיירות הפיתוח. "בימים האחרונים אחרי הבחירות אני נתקלת בפוסטים מלאי זעם קדוש וזלזול עמוק כלפי תושבי ערי הדרום", כתבה בעמוד הפייסבוק שלה. היא התייחסה לדבריו של טיוטו אתמול וכתבה: "בנתיבות הסביר אחד מבעלי המקומונים לכתב וואלה על תחושת השייכות. צריך להקשיב להם ברצינות במקום ללעוג להם". היא הסבירה כי על המחנה שלה להחליף את השיח בהתבוננות אמיתית פנימה. "האנשים שלמרות שהם 'תמיד צודקים' לא מצליחים לגרום לרוב העם להבין את זה. בואו ניתן קרדיט למי שלא מצביע כמונו ונצא מנקודת הנחה שגם ההצבעה שלהם היא מתוך אידיאולוגיה".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 23:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully