וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הניצחון הגדול, החלה המלחמה על חלוקת השלל בליכוד

19.3.2015 / 18:45

במפלגת השלטון לא מבזבזים זמן וכבר קראו לראש הממשלה לבטל את ההחלטה לצמצם את מספר השרים. יעלון צפוי להמשיך בתפקידו, ארדן רוצה את תיק החוץ ואיזה תפקיד תקבל האישה החזקה בליכוד מירי רגב?

צילום: עומר מירון, אבי כהן; עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו לאחר הבחירות: מעריך את הבחירה בי)

בליכוד סיימו הבוקר (חמישי) את חגיגות הניצחון, ועברו לתכנן את חלוקת התיקים בממשלה הבאה. אמנם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מנסה לתכנן בימים אלה את קווי היסוד וחלוקת התיקים ליתר החברות הצפויות בקואליציה, אבל בתוך מפלגת השלטון לא מבזבזים זמן. חברים בסיעה קוראים לבטל את ההחלטה מהכנסת הקודמת שלפיה בממשלה יכהנו רק 18 שרים, ולהרחיב את המספר ל-22, בדומה למספר השרים שכיהנו בסוף הכנסת היוצאת.

אם אכן כך יהיה, נתניהו צפוי להשאיר בידיו 11 תפקידי שרים בנוסף אליו. זאת, במטרה להבטיח שלליכוד יהיה רוב בממשלה כדי להעביר כל החלטה שראש הממשלה יהיה מעוניין בה. כבר עתה מסתמן כי יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, המוערך מאוד על ידי נתניהו, ואשר הגיע למקום השני בבחירות המקדימות ברשימת הליכוד לכנסת, ימשיך בתפקידו. למעשה, זו המשבצת היחידה שכבר עתה איושה כמעט שאינו מוטל בספק.

בחירות 2015 - כותרות נוספות:
מתחילים לחלק את עוגת הקואליציה: מה ידרשו השותפות מנתניהו?
אבו מאזן: "ישראל איננה רצינית בנוגע לפתרון שתי המדינות"
החיילים העניקו למרצ מנדט חמישי - גלאון לא תתפטר

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מצביע בפריימריז בליכוד, גני התערוכה. נועם מושקוביץ
צפוי להישאר יו"ר הכנסת. יולי אדלשטיין/נועם מושקוביץ

על יתר התיקים צפויה להתחולל מלחמה בין חברי הליכוד, כאשר חמשת השרים המכהנים - משה (בוגי) יעלון, גלעד ארדן, ישראל כץ, סילבן שלום ויובל שטייניץ - צפויים בכל מקרה לקבל הצעה מנתניהו לכהן בממשלה. על ששת התיקים הנותרים יתמודדו שאר חברי הכנסת - וזה לא הולך להיות פשוט.

תיק הביטחון - תמימות דעים

שר הביטחון יעלון היה רוצה, מן הסתם, להמשיך בתפקידו, והסיכויים לכך נראים בהחלט לא רעים לאור מספר המנדטים הנמוך שקיבל אביגדור ליברמן, אשר הצהיר כי גם הוא מעוניין בתפקיד. יעלון הוא גם היחיד בסיעה שאיש מהשרים האחרים אינו מנסה להתחרות איתו על אותה המשבצת, ובליכוד שוררת תמימות דעים כי אם התיק יישאר בידי המפלגה, הוא יגיע אליו.

משה (בוגי) יעלון, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחטיבת החרמון. פברואר 2015. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
סיכוייו להמשיך בתפקיד אינם רעים. משה יעלון/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

שר הפנים ארדן, אשר סיים את הבחירות המקדימות לכנסת במקום הראשון, אחרי שנבחר שלוש פעמים ברצף במקום השני, הוא למעשה הדמות הבכירה ביותר מבחינה פוליטית בליכוד אחרי נתניהו. ככזה, הוא מצפה גם כן לשדרוג במעמדו. הוא היה מעוניין להתמנות לשר האוצר, אולם לאור ההצהרה של נתניהו, שלפיה הוא מייעד את התפקיד למשה כחלון, הוא צפוי לדרוש את תיק החוץ. ארדן גם היה מועמד להתמנות בעבר לכהן כשגריר ישראל באו"ם וכשגריר ישראל בוושינגטון, אולם עם פרישתו של השר גדעון סער, פנה נתניהו לארדן וביקש ממנו להישאר בתפקידו כשר, על מנת שנסיעתו לא תצטייר כמגמה של עזיבת שרים בכירים בליכוד.

גלעד ארדן בגני התערוכה בהכרזה על התוצאות, 17 במרץ 2015. ראובן קסטרו
הדמות הפוליטית הבחירה בליכוד אחרי נתניהו. ארדן במטה הליכוד בערב הבחירות/ראובן קסטרו

גם שר האנרגיה שלום מצפה לשדרוג. מי שכבר כיהן בעבר כשר החוץ, היה שמח לחזור למשרד הנחשק. בריאיון לרשת ב' היום בצהריים אמר: "אני זקן השבט. הכי ותיק בממשלה. כיהנתי בחמש ממשלות. אך טבעי שאוביל את התיק הבכיר מטעם הליכוד". השר שטייניץ מצדו, אמר בריאיון לגלי צה"ל: "אני חושב ששר חוץ זה תפקיד שאני מתאים לו והוא מתאים לי".

סילבן שלום ותומכי הליכוד בגני התערוכה בהכרזה על התוצאות, 17 במרץ 2015. ראובן קסטרו
"אני זקן השבט". סילבן שלום/ראובן קסטרו

על רקע המאבק הצפוי על התיק, נשמעה הערכה במפלגה כי נתניהו יעדיף לוותר עליו, ולהעניק אותו לשר החוץ הנוכחי ליברמן או ליו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט. אלא שבליכוד התגברו ביממה האחרונה הקריאות שלא להעניק לשניים תפקיד כה בכיר לאור מספר המנדטים הנמוך שקיבלו, וכן בשל הביקורת הפומבית שהשמיעו על תפקודו של נתניהו במהלך מבצע "צוק איתן".

גם שר התחבורה כץ, שהגיע למקום השלישי בפריימריז, משוכנע שיכהן בתפקיד בכיר בממשלה הבאה. לצד שר הביטחון, מצפה למלא את התפקיד הבכיר ביותר מטעם הליכוד בממשלה הנכנסת.

דרכם של אלקין ולוין לתפקידי שרים סלולה

יתר חברי הכנסת וסגני השרים שמצפים לקבל מנתניהו תיק, הם זאב אלקין ויריב לוין, שני בעלי הברית הפוליטיים שניהלו את הקואליציה בכנסת היוצאת. בימים אלה השניים הם מהבודדים בסיעה איתם נתניהו מתייעץ באינטנסיביות כיצד להרכיב את הממשלה הבאה. העובדה כי הם נבחרו בעשירייה הראשונה, אחרי שתי קדנציות מוצלחות כיו"ר קואליציה (אלקין) וכיו"ר קואליציה וועדת הכנסת (לוין), סוללת כמעט בוודאות את דרכם לתפקידי שרים.

חברי מפלגת הליכוד מגישים את רשימתם הסופית לכנסת ה-20, 29 בינואר 2015. מור שאולי
מצפים לשדרוג. מימין לשמאל: יריב לוין, זאב אלקין ואופיר אקוניס/מור שאולי

גם חברת הכנסת מירי רגב, שהגיעה למקום הרביעי ברשימה, צפויה על פי כל ההערכות להתמנות לשרה. במהלך קמפיין הבחירות חלה גם התקרבות בינה ובין נתניהו, וזה צירף אותה בכמה הזדמנויות לכנסים שערך. בין התיקים שהוזכרו ככאלה שרגב עשויה לקבל: תיק הרווחה, הגנת הסביבה, והתרבות והספורט.

ח"כ מירי רגב בהשקת קמפיין הליכוד, ינואר 2015. ראובן קסטרו
במהלך קמפיין הבחירות, חלה התקרבות בינה לבין נתניהו. מירי רגב/ראובן קסטרו

על יתר המקומות שנותרו בממשלה יתחרו שניים. הראשון הוא סגן שר החוץ, צחי הנגבי, שנחשב גם הוא לאיש אמונו של נתניהו. אתמול אמר הנגבי כי "הייתי רוצה למחוק את המילה סגן מהתואר". השני הוא חבר הכנסת דני דנון, יו"ר מרכז הליכוד, שצפוי גם הוא להילקח בחשבון. עם זאת, יש לזכור כי יחסיו עם נתניהו ידעו לאורך החודשים האחרונים עליות ומורדות, בין היתר כאשר ראש הממשלה פיטר אותו במהלך מבצע "צוק איתן" מתפקידו כסגן שר הביטחון, כך שלא ברור אם המינוי ייצא לפועל. דנון מקווה לזכות בתיק בעיקר לאור מעמדו בתוך המפלגה.

גם מקורבו של נתניהו, אופיר אקוניס, שכבר כיהן בעבר כסגן יו"ר הכנסת וסגן שר במשרד ראש הממשלה, היה מעוניין להתקדם בקדנציה הנוכחית ולהתמנות לשר, והסיכויים לכך סבירים. עם זאת, העובדה כי הוא ממוקם בעשירייה השנייה של חברי הכנסת, עלולה להקשות על כך. בשיחות סגורות, הוא הביע עניין בתיק התקשורת או בתיק התרבות והספורט.

בגין ודיכטר רוצים לשוב לשולחן הממשלה

חברת הכנסת גילה גמליאל, אשר שימשה גם היא בעבר סגנית שר וסגנית יו"ר הכנסת, ואמרה בכמה הזדמנויות כי היא מחזיקה בהבטחה מנתניהו להתמנות לשרה, מצפה גם היא לשבת הפעם מסביב לשולחן הממשלה. בכנסת ה-19 היא סירבה להתמנות לסגנית שר, והבהירה לנתניהו כי היא רואה עצמה מתאימה לכהן בממשלה.

אבי דיכטר מושבע לשר להגנת העורף, כנסת, ירושלים. עומר מירון
בעל קשרים מצוינים עם נתניהו. אבי דיכטר/עומר מירון

אנשים נוספים ששמם הוזכר כמי שמעוניינים לכהן כשרים הם השר לשעבר בני בגין, שהיה חבר השמינייה בכנסת ה-18, וכן ראש שירות הביטחון הכללי (שב"כ) והשר לביטחון הפנים לשעבר, אבי דיכטר, שעל אף מיקומו הנמוך ברשימה נחשב כבעל קשרים מצוינים עם נתניהו. סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, הוזכרה בעבר כמי שעשויה להתמנות לשרה, אולם לאור העובדה שסיימה את הקמפיין במקום ה-20, נראה כי הסיכויים לכך נמוכים.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully