וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליץ הראיונות וספין הערבים: כך הפך נתניהו הפסד לניצחון

19.3.2015 / 0:33

בימים שלפני הבחירות התחושה בסביבת ראש הממשלה הייתה שהמצב קודר. ההחלטה לצאת לקרב בלימה חסר תקדים מבחינתו עוררה את השטח. "כשנפל האסימון שהולכים להפסיד, ראינו את כל הפעילים חוזרים בהמוניהם. ספין הערבים הנוהרים היה גאוני"

צילום: עומר מירון, אבי כהן; עריכה: יאיר דניאל

השבוע האחרון של מערכת הבחירות היה דרמטי ורווי יצרים. במפלגת השלטון קיוו שהירידה בכוחו של הליכוד תיבלם לאחר הנאום של נתניהו בקונגרס – אולם ההידרדרות המשיכה ובסקרים האחרונים דובר על הפסד למחנה הציוני בארבעה מנדטים. אז הבינו בסביבת ראש הממשלה שללא קרב בלימה אינטנסיבי, הסיפור גמור.

ההחלטה הראשונה שהתקבלה היא ללכת על בליץ ראיונות חסר תקדים. נתניהו ערך בחמשת הימים האחרונים של קמפיין הבחירות יותר מ-40 ראיונות לכלי התקשורת בניצוחו של מנהל מטה ההסברה של הליכוד, ניר חפץ. במהלכם הוא הדגיש שוב ושוב את המסר שלפיו "קיימת סכנה ממשית שתעלה ממשלת שמאל בתמיכת הערבים". עד לאותה נקודה במערכת הבחירות, השאננות הייתה ברמה כזו שרבים מתומכי הימין חשבו שהרצוג כלל לא מהווה איום, וכי נתניהו ירכיב את הממשלה בכל מקרה, מכוח מספר הממליצים הגדול יותר. אבל אותם סקרים אחרונים, שהתכתבו עם המסרים של נתניהו, גרמו לראשונה לציבור מצביעי הימין להתלכד נגד יריב אחד. התוצאה הייתה קיטון משמעותי בכוח של בנט, עצירת המומנטום של כחלון, וניצחון מוחץ לליכוד.

בחירות 2015 בוואלה חדשות
ירושלים עם נתניהו, תל אביב עם הרצוג. ואיך הצביעו בשכונה שלך?
נקמת "מנשקי המזוזות והקמעות": הדרום המליך את נתניהו
התל אביבים ששוקלים לרדת מהארץ: "יום של דיכאון"

ביום שאחרי, בכירים במטה הליכוד נשבעו כי אותו קמפיין אפקטיבי שהעביר את קולות הבית היהודי וליברמן לעבר נתניהו, וזכה לשם "קמפיין הגעוואלד", התבסס על תחושות אותנטיות לפיהן נתניהו עלול להפסיד. "חשבנו שאולי נגיע לתיקו. אבל תוצאה כמו שקיבלנו בפועל, לא דמיינתי", אמר בכיר במטה. "זה גם נתן 'בוסט' גדול, הראיונות הטלוויזיוניים האלה", אמר הגורם. "נתניהו התראיין בחדר אחד, ובזמן שהצוות התארגן בחדר השני היה מנצל את הזמן להקלטת שיחת טלפון ששלחנו ל-800 אלף איש. לא נראה בליץ כזה".

עמיר בניון ותומכי הליכוד בגני התערוכה בהכרזה על התוצאות, 17 במרץ 2015. ראובן קסטרו
נתניהו אחרי הניצחון/ראובן קסטרו

ואכן, אותם סבבי ראיונות ארוכים של נתניהו, כפי שמעידים בכירים במפלגה, הוציאו את תומכי הליכוד מהתרדמת. "ראינו הרבה אנשים שרצו הפעם 'להעניש' את הליכוד. חלק לא מבוטל מהם זלגו מאיתנו לבית היהודי, לכחלון או ליש עתיד", שחזר ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, שהיה ראש מטה הארגון של המפלגה. "פתאום, בימים האחרונים, ראינו את המגמה מתהפכת. ביום ראשון, בכנסים, אנשים התחילו להתקשר. הם רצו לעזור ולסייע. לפני זה היה קשה לרתום אותם. אני מדבר על אנשים שבמשך שנים לא ראיתי אותם נרתמים בבחירות. ראינו בבירור במגמות שהצמידות הזו, עם מסר נכון ועם העובדה שהליכודניקים הרגישו שמנסים להשפיל את ראש הממשלה, זה מה שייצר התעוררות. הלכו ממוקד על הראש של המנהיג שלנו, וזה גרם להרבה אנשים להבין שזו מלחמה על המנהיג - גם אם קודם הם כעסו עליו. אנשים באו לעצרת ההמונים וראו בעיניים שהדיווחים בתקשורת על כך הפוכים והכל מגמתי".

גם ביבס תיאר את מה שקרה באותו שבוע גורלי של איבוד מצביעים עם החזרה מהקונגרס, עד לנקודת השפל שהביאה את תומכי המפלגה להילחם על השלטון: "אחרי שראש הממשלה חזר מהקונגרס התחלנו לראות את הירידה. הוצאנו אותו לשטח, להיפגש עם אנשים, ולהסביר להם: 'רבותיי, אנחנו נאבד את השלטון אם לא תירתמו'. היו לו שניים, שלושה, ולפעמים גם ארבעה כנסים ביום. מהרגע ביום חמישי, שאז נפל לכולם האסימון שהולכים להפסיד, ראינו אותם חוזרים בהמוניהם".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"התעוררות שהושלמה בספין"

אריאל מורלי, רכז הצעירים של מחוז ירושלים בליכוד, אמר שגם לדברים של יאיר גרבוז על "מנשקי המזוזות" במהלך העצרת להחלפת השלטון היה משקל. "בסופו של דבר, כולם ראו את הסקרים. הגענו למצב שבו אנשים מפקפקים ביכולת של דודי אמסלם, המקום ה-21, להיכנס לכנסת. אבל אז גרבוז הביא את נאום הצ'חצ'חים שלו. הנאום גרם להרבה אנשים להבין שהרגש שלהם הוא בליכוד". יחד עם זה – לדבריו, הייתה ההתגייסות של התקשורת נגד שלטון נתניהו. "אתה רואה את הכותרות האלה באופן עקבי ודברים מעצבנים בתקשורת. אתה מרגיש שמערכת שלמה מנסה לדחוף לך את הדעה שלה וזה כנראה משהו נוסף שהטריד אנשים".

מורלי גם סבור שהאמירה של נתניהו על "הערבים שנוהרים לקלפיות", הייתה מהלך מנצח: "זה היה ספין מושלם ליום הבחירות. אנשים ראו חדשות והבינו שעוד רגע הערבים יגיעו ל-20 מנדטים, ויהיה פה משהו היסטרי. כל הסקרים הראו שהעבודה תקבל 26-25 מנדטים. אף אחד מאיתנו לא האמין שנקבל יותר מ-25. אבל המצב וההודעה של נתניהו החזירו הרבה אנשים שרצו להצביע לבנט וכחלון. אנשים הבינו שזה כבר קטע לאומי. לא מעמד ביניים או מעמד נמוך. שצריך ליכוד כמפלגה רצינית שתהיה לה אמירה בכנסת הבאה. הייתה התעוררות בשבוע האחרון והיא הושלמה בספין הזה שהערבים מתאחדים וחייבים לעשות משהו. אני קורא לזה ספין כי זו הייתה גאונות. ביום הבחירות, אומרים שאנשים 'סגורים' על עצמם ב-70%? אז זה סגר אותם סופית מבחינת הליכוד.

לצד אלה, יש עוד נקודה אחת שכדאי לשים אליה לב כאשר באים לנתח את ניצחון הליכוד, והוא השקט התעשייתי בתוך מטה המפלגה. בזמן שהמחנה הציוני תדרך באופן שוטף עיתונאים על הבעיות הפנימיות של המפלגה ושל הקמפיין, בליכוד שמרו על דממת אלחוט. ארי הארו, ניר חפץ, אהרון שביב והיועצים האמריקנים עשו את העבודה שלהם מבלי לחתור לקדמת הבמה בעצמם. בזמן שמנהלי הקמפיין של המחנה הציוני, ממי פאר ואיתן לוין הציעו לכלי התקשורת לראיין אותם לפני שנסגרו הקלפיות, במטה של הליכוד העדיפו להתרכז בניצחון.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 22:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully