וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חומת השתיקה בחברה החרדית מתחילה להיסדק?

14.3.2015 / 21:00

על רקע מעצרו של החשוד בפדופיליה מבני ברק, מסתמן כי היחס לעבירות מין בתוך החברה החרדית דווקא עובר שינוי. מקרים רבים עולים לדיון ותלונות מוגשות במשטרה. "יש ניסיון להציף את הסיפורים ולעקור את התופעה"

הארכת מעצר לפדופיל מבני ברק שרבנים חיפו עליו. מרץ 2015. אבי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
בוורמן מובא להארכת מעצר, רביעי/מערכת וואלה! NEWS, אבי אשכנזי

"פצצה מתקתקת" - כך הגדירה המשטרה את הפרשה שבמסגרתה נחשד אליהו ליפא בוורמן, תושב בני ברק בן 30, באונס ובביצוע מעשה מגונה בילדה בת חמש, כפי שנחשף בוואלה חדשות. בוורמן, שמעצרו הוארך עד יום ראשון, טען בחקירתו כי היה בבניין המגורים שבו אירעה לכאורה התקיפה, לצורך חיפוש דירה לרכישה והכחיש כל מגע עם הילדה.

"אנו עוברים ימים קשים", אמר אביו של החשוד לוואלה חדשות, בהתייחסות ראשונה למעצר בנו. "אנו מבקשים לחזק אותו ובטוחים בחפותו של בני". רעייתו של החשוד ציינה כי היא לא מאמינה שבעלה ביצע את המעשים המיוחסים לו. "מדובר בבעל ובאב למופת, אני תומכת בו ומתפללת שהאמת תצא לאור ושבעלי ישוב לבית במהרה", אמרה.

עוד בנושא:
הרבנים מנעו תלונה נגד פדופיל - וכעת הוא חשוד שחזר ואנס
"אנס סדרתי": הותר לפרסם את שם החשוד בפדופיליה מבני ברק

בתים במודיעין עילית, אוקטובר 2012. טלי מאייר
שיטת ההגליה עדיין קיימת. מודיעין עילית/טלי מאייר

המשטרה חושדת כי כמו במקרים רבים בעבר, בוורמן זכה להגנה מצד רבנים בכירים, שפעלו כדי למנוע הגשת תלונה נגדו. על פי החשד, הרבנים הגלו את החשוד מקריית ספר שבמודיעין עילית לאחר שבמשך שש שנים תקף מספר רב של ילדות. כמו כן, חושדים במשטרה שגם לאחר המקרה האחרון קראו רבנים למשפחה של הילדה שלא להתלונן.

סנגורו של החשוד, עורך דין אלעד פלג, אמר כי החשוד הוא אב לשישה ילדים "ובעל למופת", נעדר כל עבר פלילי. הוא התייחס למקרי התקיפה שאירעו לכאורה במודיעין עילית, ואמר כי מדובר בשמועות שאותן הוא שולל לחלוטין: "מרשי ייתן את הדין בפני בית המשפט בהסתמך על דיני הראיות ולא בהסתמך על שמועות".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

במקום "אונס" - "התעללות"

על רקע מעצרו של בוורמן, יש הטוענים כי הקושי שבו נתקלו בעבר במשטרה בחקירות של עבירות פדופיליה, אונס או תקיפות מיניות בחברה החרדית, דווקא פחת. בשנים האחרונות, בתהליך איטי, החלו רבים לפעול בתוך המגזר לשבירת קשר השתיקה סביב המקרים הללו. יותר ויותר רבנים וגורמים חרדים, בעיקר בערים ירושלים, מודיעין עילית ובני ברק, החלו לשתף פעולה עם המשטרה ועם רשויות הרווחה.

גם האינטרנט הוא סממן משמעותי בשינוי. אם בעבר חל טאבו מוחלט על סיקור ואזכור של פרשיות מין בתקשורת החרדית, הרי שהיום אלו זוכות לסיקור באתרי החדשות החרדים, עם שינויים קלים: המילה "אונס" תוחלף במילה "התעללות", ובסיפור לא יובלטו "הצהוב והרכילותי", כפי שסיפר לוואלה חדשות עורך באתר חרדי. "יש ניסיון להציף את הסיפורים ולעקור את התופעה גם מתוך החברה החרדית בכך שמפרסמים את הדברים".

מנגד, איש ציבור חרדי במודיעין עילית, שם התגורר בוורמן בעבר, סירב להתייחס אליו באופן ספציפי, אך הודה כי לא בכל מקרה מפנים הרבנים את קורבנות התקיפה להתלונן במשטרה. "ישנה רגישות גבוהה במגזר החרדי", הסביר, "ולכל סיפור כזה יש השלכות אמיתיות לגבי הילדים, בעיקר בקבלתם למוסדות חינוך ובשידוכים". לדבריו, "בדרך כלל הרבנים מטפלים במקרים מסוג זה ברגישות יתר ולא תמיד הם סבורים שהמשטרה היא המקום הטוב ביותר לטפל בעניין".

למשל, כך הוא מציין, אם מדובר במקרה חד פעמי, הרבנים יעדיפו להזהיר את מבצע העבירה או לשלוח אותו לטיפול רפואי. "במידה שמדובר בחשוד סדרתי, הרבנים יפנו למשטרה". אותו גורם הסביר כי שיטת ההגליה מחוץ לעיר, כפי שאירע לכאורה במקרה של בוורמן, עדיין קיימת. "במקרים מסוימים הרבנים ממליצים לאדם לשנות את מקום מגוריו, ממליצים על טיפול ועוקבים בדריכות כדי שהמעשה לא יחזור על עצמו".

ילדות חרדיות בירושלים. AP
דווקא רשויות החוק לא משתפות פעולה/AP

עו"ד רבקה שוורץ, שייסדה לפני יותר משנתיים את "מן המיצר", ארגון ראשון מסוגו בחברה החרדית, המספק ייעוץ משפטי וליווי לנפגעי ונפגעות עבירות מין חרדים, אמרה כי אכן חל שינוי גדול בחברה החרדית בשנים האחרונות. "ישנו שיתוף פעולה גדול הן מצד העסקנים והן מצד הרבנים עם רשויות החוק, אמנם לא ברעש וצלצולים, אך מקרים רבים עולים לדיון ותלונות מוגשות במשטרה", היא אמרה. עו"ד שוורץ הפנתה אצבע מאשימה דווקא כלפי המשטרה. "בתור מי שמעורבת בלא מעט מקרים כאלה, אני חייבת לציין שדווקא מצד רשויות החוק אין מספיק שיתוף פעולה. דווקא שם, אחרי שקשר השתיקה נפרם ונפגעים קיבלו אומץ, תיקים נגד פוגעים נסגרים השכם והערב, מה שמשאיר את הנפגעים חסרי אונים, ומה שגורם לאחרים להירתע מלהגיש תלונה ועל כך אני מצרה מאד".

עו"ד שוורץ הוסיפה כי מטרתם של אלו השומרים על קשר השתיקה היא טובה בבסיסה, להגן על הנפגע ועל משפחת הפוגע, "אך המטרה הזו בבוא היום עלולה לצרף למעגל הנפגעים עוד קורבנות על ידי אותם פוגעים שלא הועמדו לדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully