וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מישהו ימות": ללא תקנות, ללא אכיפה - סכנת הקורקינט החשמלי

8.3.2015 / 21:06

משרד התחבורה אמנם הצהיר כי יסדיר את הליך החקיקה בנוגע לכלי הרכב עד לסיום השנה שעברה, אך עם פיזור הכנסת הנושא, ככל הנראה, נפל בין הכיסאות. "איפה המדינה שתעזור לילדים שלנו להגיע בשלום לבית הספר?"

צילום: באדיבות עמותת "אור ירוק", עריכה: ניב פוקס

על אף ההצהרות של משרד התחבורה לגבי אכיפה בנושא הקורקינטים החשמליים – בדיקת וואלה חדשות מעלה כי אין לדבר תוקף במציאות. אמנם בחודש ספטמבר האחרון נכנסו לתוקף תקנות בנוגע לאופניים חשמליים, אך הן לא כוללות את השימוש בקורקינט החשמלי, שמסוכן לא פחות. משרד התחבורה התחייב בפני ועדת הכלכלה להסדיר את השימוש בכלי התחבורה השנוי במחלוקת עד לסוף שנת 2014, אך עכשיו טוענים במשרד כי לא מן הנמנע שהליך החקיקה יתעכב עד לבחירתה של כנסת חדשה.

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בנושא הסדרת החקיקה בנוגע לאופניים חשמליים ביולי 2014, עלתה גם סוגיית הקורקינט החשמלי. באותה עת, אמר גדי מינץ מפורום יבואני האופניים, כי הכלי מסוכן הרבה יותר ממה שניתן להניח. "הבנתי שעומדים לאשר לקורקינטים 800 ואט, כלומר, על ידי פסיק קטן, הם יגיעו למהירות של 60 ו-70 קמ"ש". הוא הוסיף כי "הקורקינט הוא כלי פנטסטי, אבל מעל 250, שיהיה רישיון וביטוח כמו אופנוע".

עוד ידיעות בוואלה חדשות:
עמידרור: חשיפת המסמך החשאי תפגע באמון עם ארה"ב
סערת גרבוז: "מנשקי קמעות ועובדי אלילים השתלטו על המדינה"
"אפתח לך את הפנים": קללות וצעקות בסניף פלאפון בראשון לציון

קורקינט חשמלי. אור ירוק,
"על ידי פסיק קטן, הם יגיעו למהירות של 60 ו-70 קמ"ש"/אור ירוק

מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, התייחס אז לדבריו של מינץ ואמר כי "הנושא של קורקינט חשמלי או כל הקורקינטים – נמצא בהכנת תקן ישראלי גם לעניין הזה". הוא טען כי "עד סוף השנה אנחנו מתחייבים לבוא גם עם סל של תקנות עם תקן ישראלי, מתואם עם כולם, שכליו יוגדרו כמובן לפי הרכיבים הטכניים והיכולות הטכניות שלה, ולכן לא נקדים את המאוחר". עם זאת, שנת 2014 חלפה וסל התקנות לא הגיע.

בדצמבר 2014 פנתה עמותת "אור ירוק" אל יצחקי כדי לדעת אם משרדו הסדיר, כפי שהתחייב, את מעמדם החוקי של הקורקינטים. בינואר 2015, השיב לעמותה אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר במשרד: "לאחרונה התקן הישראלי אושר ובהתאם משרד התחבורה מצוי בהליך הצעת חקיקה להסדרת הנושא בהתבסס על התקן הישראלי וכן התייחסות למהירותם, מקומות נסיעתם ועוד. בהתחשב בפיזור הכנסת, אין זה מן הנמנע כי הליך החקיקה יתעכב עד לבחירתה של כנסת חדשה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
קורקינט חשמלי. אור ירוק,
"איפה המדינה שתעזור לילדים שלנו להגיע בשלום לבית הספר?"/אור ירוק

שירי לביד, בת 43 מתל אביב, היא אם לשלושה ילדים אשר אחד מהם נפגע בתאונת קורקינט כשהיה בן שבע. לביד תוהה היכן המדינה בתמונת המצב העגומה. "איפה המדינה שתעזור לילדים שלנו להגיע בשלום לבית הספר?", תהתה. "משרד התחבורה צריך להוריד את כלי הרכב הזה מהמדרכה באופן חד-משמעי". התאונה של דניאל, בנה של שירי, התרחשה ביום הראשון של החופש הגדול כשהגיע לקייטנה. "היו שם עשרות ומאות ילדים, הוא התנגש בבן שלי ומעך אותו על הרצפה", סיפרה. "מהעוצמה, העין שלו התנפחה ונסגרה. הכול היה סגול, הוא החל לצרוח מכאבים. אמבולנס הגיע ולקח אותנו למיון, עשו לו שני תפרים בראש ובדיקת MRI, בדיקה לא מומלצת לגיל שכזה. שנתיים לאחר האירוע, דבר לא השתנה. אין חוקים שמגנים עלינו, חבל שצריך מישהו למות בשביל לעורר את העניין הזה".

מנכ"ל עמותת "אור ירוק", שמואל אבואב, התייחס לנושא ואמר: "מדובר בחלמאות לשמה של משרד התחבורה, שעד היום לא הסדיר את מעמדם החוקי של הקורקינטים החשמליים. למרות שידוע כי קורקינטים חשמליים משודרגים נמכרים בחנויות, לא נעשה דבר. מספר הנפגעים הגבוה מחייב את משרד התחבורה להסדיר בדחיפות את הנושא כדי להחזיר את הסדר והביטחון למדרכות ולצמצם את מספר הנפגעים". במסגרת הכנס השנתי של עמותת אור ירוק בשיתוף מידע כנסים אשר יתקיים מחר, יעלה לדיון בפאנל מיוחד נושא האופניים החשמליים וקורקינטים הממונעים.

לפי נתוני מכון גרטנר למדיניות הבריאות בישראל, בין השנים 2013-2008, אושפזו 55 בני אדם כתוצאה מתאונות עם קורקינט חשמלי - 50 רוכבים (90%) וחמישה הולכי רגל (10%). תשע תאונות סווגו כתאונות קשות, 12 תאונות סווגו כתאונות עם דרגת חומרה בינונית, 33 תאונות סווגו כתאונות עם דרגת חומרה קלה ותאונה אחת סווגה כתאונה עם דרגת חומרה אנושה.

חתך הגילאים שהיה הכי מעורב בתאונות הדרכים, הוא דווקא זה שאסור לו לרכוב - 14-10. מדובר ב-14 ילדים בסך הכול. בגילאי 17-15 אושפזו 12 בני נוער, ותשעה בני אדם בני 70-51 אושפזו בבתי החולים עקב תאונה במעורבות קורקינט.

משרד התחבורה: "התקנות החדשות יוגשו לכנסת החדשה"

ממשרד התחבורה נמסר: "מאחר שלקורקינט החשמלי לא קיים תקן ישראלי, נדרשנו לגבש תקן חדש במכון התקנים הישראלי. גיבוש התקן על ידי המכון נמשך למעלה משנה והסתיים רק לאחרונה. בימים אלה, אנו משלימים יחד עם משרד המשפטים את תיקון התקנות והן יוגשו לוועדת הכלכלה של הכנסת החדשה, מיד עם אישורן על ידי כל הגורמים הרלוונטיים. משרדנו, בשיתוף המשטרה ומשרד הכלכלה מבצע פעילות שוטפת כנגד חנויות ובתי מסחר, המוכרים קורקינטים חשמליים, בניגוד לחוק. בשנים האחרונות הוגשו כתבי אישום רבים כנגד משווקים ובעלי חנויות המוכרים קורקינטים האסורים לשימוש.

על פי החוק, חל כיום איסור מוחלט על שימוש או מכירה של כל הקורקינטים החשמליים, למעט קורקינט חשמלי שמשקלו עד 12 קילוגרם, הספקו עומד על 100 וואט ומהירות נסיעתו אינה עולה על 12 קמ"ש".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully