וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוקץ הנדל"ן: כך משתלטים העבריינים על נכסים ריקים וירושות

7.3.2015 / 0:01

בעולם התחתון מנצלים את הרצון של מחפשי הדירות למצוא נכס זול ומוכרים להם נכסים שעליהם השתלטו באופן לא חוקי. השיטה, לפי החשד: השתלטות על בנייני רפאים או על נכסים באמצעות זיוף צוואות של קשישים, ומכירתם במחיר אטקרטיבי ביחס לשוק

ההסתדרות 209 חולון. ראובן קסטרו
"ככל שמחיר הנדל"ן עולה, כך הופך הפשע למשתלם יותר". בניין בחולון ובו דירה שעליה השתלטו עבריינים/ראובן קסטרו

בתקופה האחרונה הולכת ומתרחבת תופעת הונאות הנדל"ן. בעולם התחתון מנצלים את הרצון של מחפשי הדירות למצוא נכס זול ומוכרים להם נכסים שעליהם השתלטו באופן לא חוקי. "אין ספק שככל שמחיר הנדל"ן עולה, כך הופך פשע מסוג זה ליותר משתלם לעבריין", אמר גורם במפלג ההונאה של משטרת תל אביב.

בשבועות האחרונים חוקרי המפלג, בפיקודו של סגן-ניצב דוד מישקין, מנהלים יותר מעשר חקירות של הונאות נדל"ן, שבכולן ניסו עבריינים להשתלט על דירות, על בניינים או על מגרשים ולמכור אותם. אתמול הוארך מעצרם של שני חשודים בהשתלטות על דירות ביפו ובחולון. השניים, עמנואל נדב ויהודה גניש, העבירו על פי החשד נכסים בטאבו באמצעות תעודות מזויפות.

בשבוע שעבר נעצרו עובד עיריית תל אביב ושלושה אחרים בחשד שהשתלטו על מבנה בתל אביב לאחר שזייפו תעודות זהות של שתי קשישות המחזיקות באופן חוקי את המבנה. על פי המשטרה, החשודים העבירו את הנכס על שם אדם פיקטיבי ועמדו למכור אותו לאנשי עסקים בחמישה מיליון שקלים. אחד החשודים אף התחזה לעורך דין והיה אמור לקבל מידי הרוכשים מקדמה של חצי מיליון שקלים, אולם יממה לפני העברת הכסף נעצרו החשודים.

עוד בוואלה חדשות:
כיבוש מוצבים ויציאה ממנהרות: בחמאס נערכים למלחמה הבאה
גיבורי היום: האנשים שנטרלו את המחבל בבירה משחזרים
50 אלף חגגו פורים בתל אביב. צפו בשלל התחפושות הצבעוניות

קצין בכיר במשטרת מחוז תל אביב אומר כי הונאות נדל"ן הן לא דבר חדש, אבל ההיקף של התופעה גדל משמעותית בשבועות האחרונים. "אני לא אגזים אם אומר שבשלושה-ארבעה שבועות האחרונים חקרנו ועצרנו עשר כנופיות של מבצעי הונאות נדל"ן, ואנחנו עומדים לחשוף פרשות נוספות בימים הקרובים", אמר.

גורמים במשטרת תל אביב הסבירו את שיטות העוקץ של העבריינים במקרים האחרונים שנחשפו. לדבריהם, תחילה היו מאתרים נכסים של אנשים עריריים ואז מזייפים צוואה ותעודות זיהוי. כך למשל, הצליחו העבריינים להשתלט על קרקעות בסמוך למתחם ה"סי אנד סאן" בתל אביב. במקרה אחר איתרו העבריינים מבנה רפאים, השתלטו עליו והציעו אותו למכירה תוך זיוף מסמכי הטאבו. שיטת פעולה נוספת שעליה סיפרו במשטרה היא החתמת קשישים שלא היו צלולים בדעתם על מסמכי העברת בעלות או על צוואות, שהובילו להעברת נכסיהם לידי העבריינים.

"אני מעריך שיש עוד הרבה מאוד מקרים שלא נוכל להיחשף אליהם, משום שהנכסים שהועברו לידי העבריינים היו שייכים לזקנים שכבר מתו ואין מי שידווח על הפשע למשטרה או לרשויות אחרות", אמר קצין בכיר במשטרת תל אביב.

רחוב השוק 43 תל אביב. ראובן קסטרו
"צריך להגיע לנכס אחת לכמה ימים ולגדר מגרשים". בניין בתל אביב שעליו השתלטו חשודים/ראובן קסטרו

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, מכיר את התופעה המתרחבת וממליץ על שורה של צעדים כדי להימנע מעוקץ הנדל"ן. "דבר ראשון ומרכזי הוא לא לנתק מגע עם הנכס", הסביר דנוס. "צריכים להגיע לנכס אחת לכמה ימים לראות שלא נכנסו לדירה, לא מחקו את השם בלוח האינטרקום או בתיבת הדואר, לא הסירו את השלט על הדלת ולא החליפו מנעולים. מגרשים יש לגדר ולבדוק כל כמה ימים שלא פלשו למגרש".

נוסף על כך ממליץ דנוס גם לרוכשי הנכסים לנקוט כמה צעדים שיעזרו להם להימנע מליפול קורבן לעוקץ. ראשית, יש לדבריו לבדוק היטב את הבעלות בטרם רוכשים נכס. שנית, כדאי לבדוק באינטרנט את זהות עורך הדין המטפל בעסקה, לראות שהוא רשום בלשכת עורכי הדין ולהיפגש עמו רק בכתובת המשרד הרשומה. דנוס גם ממליץ לפני הרכישה לדבר עם שכנים ולקבל מידע על בעל הנכס, להוציא היסטוריית רישום של הנכס בטאבו ולבקר בנכס בכמה הזדמנויות שונות בשעות שונות.

לפניות לכתב אבי אשכנזי: aviash123@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully