וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במערכת הביטחון: האמריקנים יעכבו עסקאות

5.3.2015 / 17:45

בצל המשבר בין נתניהו לאובמה, גורמים במערכת הביטחון סיפרו שהעבודה מול האמריקנים הפכה ל"מסורבלת" ו"איטית", בעיקר בתחום הרכש. בתעשיות הביטחוניות חוששים כי ייפגעו עסקאות לפיתוח וייצור מערכות הגנה, אף שישנם חוזים חתומים

צילום: לע"מ, מחלקת המדינה האמריקנית; עריכה: יאיר דניאל

"קשר בלתי-ניתן לערעור"? ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם הדגיש בנאומו בפני הקונגרס את תודתו לנשיא ארצות הברית ברק אובמה על תמיכתה הלא-תלויה של ארצו בביטחון ישראל. עם זאת, נדמה שהנאום, יחד עם היחסים המעורערים ממילא בין שני המנהיגים, מתחילים לתת אותותיהם גם במישור המעשי.

בשנים האחרונות הרבו אנשי הליכוד לומר שהמשבר בין נתניהו לאובמה לא משפיע על יחסי העבודה בין מערכת הביטחון הישראלית לבין משרד הגנה האמריקני. עם זאת, בשיחות סגורות הלינו גורמים במשרד הביטחון כי מערכת היחסים העכורה בין שני המנהיגים בהחלט משפיעה על יחסי העבודה ברמת הפקידים.

לדברי כמה מן הגורמים, במהלך השנה האחרונה, כשהקרע החריף, הפכו תהליכי העבודה השוטפים מול האמריקנים, בדגש על תחום הרכש, להרבה יותר איטיים ומסורבלים בהשוואה לשנים קודמות. לטענתם, פגישות בין גורמים ביטחוניים נטו להתעכב, והעברות של מסמכים הכרחיים לתהליך העבודה השוטף התנהלו באופן מסורבל.

עוד בנושא
נתניהו רוצה שארה"ב תלכלך את הידיים
אחרי נאום נתניהו - הדמוקרטים נגד סנקציות על איראן
הנאום דווקא עוזר לאובמה לאשר את "ההסכם הרע"?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. 3.3.2015. רויטרס
נתניהו בנאומו בקונגרס/רויטרס

הגורמים אמרו כי הפגיעה בתפקוד ובתיאום בין הצדדים החלה לפני כמה חודשים, עוד לפני שהחל השיח בתקשורת האמריקנית על כוונתו של נתניהו לנאום בפני הקונגרס. לדברי הגורמים, לשם המחשה - אם בעבר היה ניתן להיעזר בכוחו ובהשפעתו של שגריר ישראל בארצות הברית, הרי שמעמדו של השגריר רון דרמר, שנתפס כמי שמייצג את המדיניות של נתניהו, פחת משמעותית בעיני פקידי הממשל הבכירים. עד כדי כך המצב חריג, שלעתים נוכחותו של דרמר אף מהווה מכשול, אמרו.

החשש העיקרי בקרב אותם גורמים ביטחוניים, ובקרב גורמים בתעשיות הביטחוניות, הוא כי למרות הקשר ההדוק בין הצדדים, ועל אף שישנם חוזים חשובים הקשורים בייצור מערכות מתקדמות ובפיתוח שכבר נחתמו, האמריקנים עלולים לעכב החלטות על תקציב נוסף ל-2016. בין היתר מדובר בעסקאות לפיתוח וייצור מערכות הגנה.

משרד הביטחון מיוצג בארצות הברית באמצעות משלחת ביטחונית ונספחות צה"ל, שפועלות בעיקר בתחום הרכש. המשלחת מייצגת גם אינטרסים של צה"ל ושל משרד הביטחון כמו יעוץ, טיפול שוטף וקיום קשר עם הממסד הביטחוני האמריקני על גופיו השונים. המשלחת הביטחונית מונה עשרות פקידים מישראל ולמעלה ממאה עובדים מקומיים.

במשרד הביטחון סירבו להגיב.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully