וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקרים נדהמו כשפתחו ארון מסתורי שנקבר ליד המלך הגיבן

במשך 500 שנים הייתה גופתו של המלך ריצ'ארד השלישי קבורה בחניון. אחרי שמקום קבורתו אותר, החוקרים מצאו לידו ארון קבורה כפול - ובתוכו גופת אישה מסתורית

רויטרס

בסרטון - כך שוחזרו פניו של המלך שהיה קבור בחניון 500 שנים

זה התחיל עם התגלית המדהימה – אחד ממלכי אנגליה מימי הביניים - קבור בחניון. ואז מצאו החוקרים ארון קבורה מסתורי, ליד המקום בו המלך קבור. הם שיערו שבתוכו נמצאים שרידיו של אדם חשוב במיוחד, אולי אביר או אישיות בכירה בכנסייה. אולם כשפתחו את הארון הם שוב נדהמו – הגופה בתוכו שייכת לאישה, שזהותה אינה ידועה.

האם היא הייתה אצילה עשירה, תורמת לכנסיה, משרתת אהובה או אולי פילגש? החוקרים לא יודעים, אבל הם כן יודעים שהיא הייתה קבורה בתוך ארון כפול – ארון עופרת שהיה עטוף בארון אבן ונקבר סמוך למקום בו נקבר המלך – מה שמעיד על חשיבותה.

זו לפחות התיאוריה של הארכיאולוג מתיו מוריס מאוניברסיטת לסטר: "קבר כזה, עם סרוקפג כל כך מפורט וארון עופרת פנימי, שקבור במקום כזה משמעותי וקרוב לאישיות חשובה – אנחנו חייבים להניח שמדובר במישהו חשוב", אמר החוקר שהוביל את החפירות.

גופה מסתורית נמצאה ליד המלך ריצ'ארד השלישי. University Leicester, אתר רשמי
"קבר עם סרוקפג מפורט וארון עופרת פנימי וקבור במקום משמעותי"./אתר רשמי, University Leicester

החניון בעיר לסטר בו נמצאו הקברים התגלה בשנת 2012 על ידי צוות של ארכיאולוגים בריטים, שחקר את תעלומת קבורתו של ריצ'רד השלישי והצליח לאתר את המקום. בחפירות שם נמצאו עצמות ושיירי גופה, שנקבע כי היו שייכים למלך האנגלי, שנהרג בקרב בשנת 1486. ריצ'רד השלישי, הוא המלך האנגלי האחרון שטרם הובא לקבורה והוא תואר בספרות כגיבן מעוות ומעורער בנפשו, שרצח את שני אחייניו ועשה פשעים מחרידים נוספים. לפי היסטוריונים, המלך ריצ'רד השלישי נהרג ב-22 באוגוסט 1486, בעת שרכב על סוס במערכה על בוזוורת', מוקד אחד הקרבות החשובים במלחמות השושנים. החיילים מבית לנקסטר לחמו נגדו בשליחות המלך הנרי השביעי, ירו בו חצים והלמו בראשו בגרזן. הם בזזו את הזהב שנשא בכיסיםו והפשיטו אותו מבגדיו. לאחר מכן הובילו את הגופה העירומה אל המנזר הפרנציסקני בגרייפריירס - כנסייה קטנה שהושמדה לאחר מכן בהוראת המלך הנרי השמיני. מפות שונות הראו שהמנזר שנחרב נמצא כ-25 קילומטרים מהמקום שבו נערך הקרב שבו נהרג ריצ'רד.

אחרי מציאת העצמות: שוחזרו פניו של ריצ'רד ה-3. רויטרס
לאחר שנמצא השלד - החוקרים הצליחו לשחזר את פניו של המלך/רויטרס

בשנת 2013 נמצאה ארון מסתורי נוסף בחפירות. בתחילת השבוע החוקרים פרסמו את ממצאיהם – השלד שנמצא בתוך הארון שייך לאישה מבוגרת שמתה במאה ה-14. העובדה כי מדובר בגופה של אישה היא התגלית המפתיעה ביותר. החוקרים היו בטוחים שבארון נמצאה הגופה של אחד משלושת האישים האלה: אביר בשם סר וויליאם דה מוטון מפקלטון או אחד משני ראשי הכנסייה המקומית – פיטר סווינפלד או וויליאם מנוטינגהאם.

האישה תוותר אלמונית לעד?

גופה מסתורית נמצאה ליד המלך ריצ'ארד השלישי. University Leicester, אתר רשמי
צורת הקבירה והמיקום של הארון, מעידים על מישהי בעלת הערכה גבוהה וחשיבו/אתר רשמי, University Leicester

הם משוכנעים שהאישה שנמצאה הייתה בעלת חשיבות. הפרטים הידועים להם – צורת הקבירה והמיקום של הארון, מעידים על מישהי בעלת הערכה גבוהה וחשיבות. ניתן לראות זאת אפילו בסוג המזון אותו אכלה – ניתוח של תכולת הקיבה שלה מעיד על תזונה מגוונת, עשירה בחלבונים וכמות גדולה של דגי ים. דיאטה שכזו מעידה על אדם עשיר שהיה מסוגל להשיג מזון יקר כמו בשר ודגים.

לרוע המזל, נראה שהתעלומה סביב זהות האישה תישאר, כיוון שלחוקרים אין מידע נוסף שיעזור להם בפיענוח. ממסמכים מהתקופה הם מעיריכם כי ייתכן שהיא נקראה אמה והייתה נשואה לג'ון מהולט, אולם אין להם מידע נוסף שייקשר אותה למלך. "אנחנו יודיעם מעט מאוד על אמה, אפילו לא את הגיל בו מתה או באיזו כנסייה היא נקברה. אין לה גם צאצאים בחיים כיון שיוכלו לספק דגימת די.אנ.איי ולכן לא נוכל לקבוע בוודאות שזו היא", אמר מוריס שהעריך כי השלד יוותר לעד אלמוני.

שלדו של ריצ'רד השלישי, מלך אנגליה, שנטמן מתחת לחניון בלסטר. רויטרס
כך נראה השלד של המלך הגיבן - ריצ'ארד השלישי/רויטרס

ריצ'רד השלישי שלט באנגליה במשך שנתיים בלבד, מ-1483 עד 1485. עיקר המידע לגביו מגיע מהמחזה הקומי-טרגי (והארוך למדי) של המחזאי וויליאם שיקספייר, שהועלה גם בישראל במשך עשרות שנים. המלך תואר במחזה כקנאי תאב-כוח וחולה-נפש, שסבל מגיבנת מכוערת, רמז עבה כפיל שנועד להבהיר לקהל שהמלך "עקום" גם מבחינה נפשית.

תקופת שלטונו הקצרצרה של ריצ'רד השלישי ריתקה במשך שנים היסטוריונים, שניסו לאסוף כל עדות כדי להבין כיצד באמת נראו ימיו של המלך האנגלי האחרון שמקום קבורתו לא נודע. האם באמת רצח את אחייניו הקטנים, כפה עצמו על בת-אחיו, הכריז על גיסתו כזונה בעלת-אוב וביצע שורה אינסופית של פשעים מחרידים כדי לגנוב את הכתר?

ההערכה המקובלת כיום היא שהמחזה שחיבר שייקספיר עיוות חלק נרחב ביותר מהעובדות כדי לבדר את הקהל. המחזה נכתב לקראת שנת 1592, בימים ששלטו באנגליה בני טיודור, שתיעבו את משפחתו של המלך ריצ'רד השלישי, והשתמשו במחזות כדי להציגם באור גרוטסקי. פרט לתיאורים המוגזמים במחזה, כמעט ולא קיים תיעוד אחר על חייו של המלך. אחד הנימוקים לכך טמון בטענה שלאחר מותו של ריצ'רד, המסמכים הרשמיים של הארמון הושמדו בהוראת שונאיו. לפי נימוק אחר, שלטונו הקצר של המלך בכלל לא עניין את ההיסטוריונים של אותה תקופה.

לא בטוח אם אי-פעם יתברר האם ריצ'רד השלישי באמת היה פושע מטורף כפי שתואר, אך ייתכן שלכל הפחות, גילוי השלד יוכל לסייע בהבנת המראה החיצוני שלו. ציורים רבים שנעשו בהזמנתו אמנם הציגו אותו כגבר נאה, אך קל לדמיין מה היה מעולל המלך לאמן שהיה מצייר אותו כגיבן דוחה. בסך הכל, אומרים חוקרים שליוו את המצוד אחר הגופה, ריצ'רד היה בעיקר לוחם אמיץ, שנקטל מפגיעת חץ משונן, ואולי גם ממכת גרזן. פרט לכך, חייו היו דומים לאלה של כל מלך בתקופתו: הוא עשה דברים נוראיים כדי לזכות בכתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully