וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי על ההסכם: "לדרוש מאיראן להיכנע זו לא תכנית"

שר החוץ האמריקני יצא בימים הקרובים לסבב פגישות עם נציגי מדינות המפרץ הפרסי ומעצמות המערב. על פי ההערכות, הוא יכין אותם לפשרות שהוצגו - או יוצגו - במגעים עם טהראן. "ההסכם יכלול גישה פולשנית לאתרי הגרעין"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

"לדרוש מאיראן להיכנע זו לא תכנית" - כך אמר היום (רביעי) שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, בתום סבב שיחות עם מקבילו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, בעיר מונטרו שבשווייץ. לדבריו, "גורמים חיצוניים" לא יסיחו את דעתו מהמאמצים להשגת הסכם כולל עם איראן בנוגע לתכנית הגרעין שלה. הוא עוד הבהיר כי כל עסקה שתהיה תאריך את "זמן הפריצה" הנחוץ לאיראן על מנת להשיג פצצה גרעינית, ובנוסף תכלול "גישה פולשנית וצעדים לווידוא ההסכם".

שר החוץ הגיב במרומז לביקורת שהטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך נאומו בקונגרס בוושינגטון, במגעים עם איראן, והבהיר כי ההסכם שעליו דנים הצדדים "יצליח להבטיח כי תכנית הגרעין של איראן היא למטרות שלום בלבד, ותישאר כזו". קרי חזר על דבריו של הנשיא ברק אובמה, והבהיר: "אף אחד לא הציג אלטרנטיבה מעשיות יותר שתמנע מאיראן להשיג נשק גרעיני".

עוד בוואלה חדשות:
האם נאום נתניהו דווקא עוזר לאובמה לאשר את "ההסכם הרע"?
נתניהו בקונגרס: "הפסקת הסנקציות - רק כשאיראן תפסיק תוקפנותה"
רייס: "לא ניתן לדרוש מאיראן לוותר על יכולות ההעשרה"

ג'ון קרי, מוחמד ג'וואד זריף וקתרין אשטון – שיחות הגרעין, וינה – 20 בנובמבר 2014. רויטרס
קרי, זריף, ושליחת האיחוד האירופי לשיחות הגרעין, קתרין אשטון/רויטרס

הצדדים השונים מאותתים על התקדמות בשיחות, אולם לפי שעה מסרבים לאשר כי הגיעו לפריצת דרך, או למסור פרטים על ההסכם המתגבש. "הייתה התקדמות, אבל נותרה לנו עוד עבודה רבה", אמר שר החוץ זריף. סימן נוסף להתקדמות המגעים הוא סבב השיחות שצפוי קרי לקיים בימים הקרובים, במטרה לעדכן את בעלות הברית של ארצות הברית בנוגע למגעים.

ביום שישי הוא ייפגש עם נציגי מדינות המפרץ הפרסי. בריאד, בירת ערב הסעודית, קרי יצטרף לפגישת מועצת המפרץ לשיתוף פעולה ויתדרך את נציגי ערב הסעודית, בחריין, כוויית, עומאן, קטאר ואיחוד האמירויות הערביות. בפגישה זו, ידונו הצדדים גם במלחמת האזרחים בסוריה ובמשבר בתימן. ביום למחרת ייפגש קרי בפריז עם שרי החוץ של צרפת, גרמניה ובריטניה - כל המדינות השותפות בשיחות הגרעין מלבד רוסיה וסין, אשר נחשבות קרובות יותר לעמדה האיראנית ממדינות המערב.

אחת מהסוגיות המרכזיות שתפסו את מרכז השיח בכל הנוגע למגעים עם טהראן בנוגע לתכנית הגרעין היא "זמן הפריצה", אליו התייחס קרי. בשבוע שעבר, טען שר החוץ בפני חברי הקונגרס כי ייקח לאיראן "ארבע, חמש, שש שנים" להגיע ליכולת גרעינית. עם זאת, בשנה שעברה ציין הנשיא אובמה כי "ייקח להם שנה בערך" לפתח פצצה, מרגע שיחליטו לעשות זאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ג'יימס קלאפר, הממונה על המודיעין בממשל האמריקני. GettyImages
לא נקב בזמן הפריצה. קלאפר/GettyImages

בהערכת המודיעין השנתית שפרסם בשבוע שעבר ראש המודיעין הלאומי בוושינגטון (DNA), ג'יימס קלאפר, הוא השמיט כל הערכה בנוגע לטווח הזמן הדרוש לאיראנים להשיג פצצה גרעינית. כך גם נתניהו, שבעבר ציטט הערכות מודיעיניות שונות, שסירב לנקוב בזמן מדויק נאומו בקונגרס. עם כל זאת, הצדדים כולם מעריכים כי כיום, לאיראנים אין פצצה גרעינית.

בטהראן הביעו התנגדות ל"גישה הפולשנית" שמבטיח קרי, אולם דברי הנציגים של איראן ושל מדינות המערב בימים האחרונים מאותתים על פשרה מסוימת בסוגיה זו מאחורי הקלעים. הצדדים ייפגשו שוב ב-15 במרץ, לאחר שקרי יעדכן, כאמור, את נציגי המעצמות האחרות, ואז אולי ייחשפו פרטים נוספים בנוגע להתקדמות השיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully