וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשם האב: מיהו אב הבית שתובע את משפחת נתניהו?

7.3.2015 / 20:00

אדם שדמותו הנחושה עוצבה בילדות תחת מצוקה כלכלית, המשבר של אביו ושירות בפלס"ר גבעתי, או עובד מתוסכל שמנסה לנקום מכיוון שלא הפך לעובד מדינה וחמוש בסוללת עורכי דין מפתיעה בגודלה? פרופיל

שלומי גבאי

(נפתלי מוסר עדות על הוצאות מעון ראש הממשלה, בחודש שעבר)

ביום שישי האחרון שבה משפחת נפתלי לביתה בעפולה מביקור בירושלים, כדי לגלות שממש כמו בסרטי מתח, גורמים עלומים פרצו לבית, אך לא גנבו דבר ולא גרמו נזק לדירה. מני, אב המשפחה, רעייתו ושני ילדיהם, מצאו "בית הפוך", כדברי אחד השכנים. הפורצים נברו בהררי המסמכים שהיו בבית וביצעו בו חיפוש מדוקדק. "הסלון היה הפוך, הדפים, הניירות על הרצפה, אפילו לחדר השינה שלו נכנסו. הם פחדו שהשתילו מצלמות או מיקרופון כדי להפליל אותו. בסופו של דבר ניסו אולי רק להפחיד. בכל מקרה, הם מתחילים להרגיש את המשמעויות של המלחמה הזו, והמחיר הכבד שהיא גובה מהם", תיאר השכן את מה שחווה המשפחה מאז פרץ הסכסוך המתוקשר של אב המשפחה עם משפחת ראש הממשלה נתניהו.

לסיפור הזה מצטרפות קלטות שהגיש השבוע נפתלי בענין אישה שעבדה עמו במעון ראש הממשלה, שטענה בשיחה עמו כי הטריד אותה מינית במספר הזדמנויות בעת שהשניים עבדו יחד, כפי שפורסם אמש בערוץ 2. הדבר התגלה במסגרת שיחות שקיים לאחרונה נפתלי עם עובדים אחרים במעון ראש הממשלה והוקלטו על ידו במטרה לחזק את טענותיו נגד משפחת נתניהו. עם הישמע טענותיה, פנה נפתלי למשטרה והגיש את הקלטות, כנראה כדי להקדים תרופה למכה. לדבריו מדובר בחלק מ"מסע רדיפה מתוכנן" נגדו, שכן מדובר ב"השמצות ועלילת דם".

מני נפתלי אב הבית לשעבר בבית משפחת נתניהו בכניסה ללהב 433. פברואר 2015. ניב אהרונסון
היה עד לפעילות משפחת ראש הממשלה. נפתלי, בכניסתו למסור עדות ביחידה להב 433/ניב אהרונסון

מני (מנחם) נפתלי (37), עד לא מכבר מנהל משק הבית במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, נכנס לחיינו בסערה. עם הגשת כתבי התביעה שלו כנגד ראש הממשלה ורעייתו בחודש מרץ אשתקד, התלקח קרב אימים בין משפחת נתניהו, לבין אחד האנשים שהיו קרובים להם ביותר, מי ששמר על ילדיהם, ניהל את ביתם והיה עד לכל הפעילות הרגילה והחריגה לכאורה של בני הזוג.

במלחמה היצרית הזו מעורבים עורכי דין ויועץ תקשורת, חלקם קשורים ביניהם, אחד מהם כבר היה מעורב בתביעה נגד שרה נתניהו בעבר. לא ברור מהיכן מגיע המימון הרב הדרוש לניהול מערכה כזו, וגם הקרבה לבחירות מעוררת שאלות. יצאנו לבדוק מי הוא האדם שהיה כל כך קרוב לראש הממשלה, הפך לאויב שלו, ואולי בסופו של דבר גם יגרום לנפילתו.

seperator

מני נולד ב-30 ביוני 1978 בבית חולים הדסה עין כרם שבירושלים כבנם השני של אילנה ונפתלי. מאוחר יותר נולדו לבני הזוג עוד שלוש בנות, ובסך הכול חמישה – רחל, מני, אפרת, שירן ואושרית. את ילדותו העביר במושב עגור ליד בית שמש למשפחה שידעה קשיים כלכליים לא מעטים. אביו התפרנס כקבלן, ומאוחר יותר עסק בחקלאות וגידול צאן. אלא שבמרוצת השנים, תפחו חובות המשפחה שהפכו את האב, לדברי מכרים במושב, לאדם חסר סבלנות בעל נטייה להתפרצויות אלימות. כך למשל, בשנת 2013 הורשע האב נפתלי בדקירת שכנו וקרוב משפחתו – גדעון אהרון, באמצעות מברג וכן בנהיגה בפסילת רישיון. הוא נידון לתשעה חודשי מאסר בפועל וחודש נוסף שהופעל על תנאי מלא-פחות מתשע הרשעות קודמות הקשורות באלימות.

בבית הספר: חלש בלימודים, מצטיין בספורט

בבית הספר היה נפתלי תלמיד בינוני, הוא נשאר כיתה פעמיים ואף עבר מספר בתי ספר על רקע קשיים בלימודים. תחילה, למד בבית הספר "הר טוב" שבקיבוץ צרעה הסמוך למקום מגוריו, לאחר מכן עבר לבית הספר הממלכתי-דתי בשריגים מדרום לבית שמש, משם לבית הספר ביישוב נחם ובכיתה ט' החל את לימודיו בבית הספר החקלאי מקווה ישראל שבחולון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בדיר הצאן של אביו במושב. מני נפתלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא סיים 12 שנות לימוד בהצלחה, גילה הצטיינות בספורט ובניווט ובתיכון התבלט כשחקן כדורגל. חבריו מבית הספר מתארים אותו כאדם אחראי ואנרגטי, ו"בעל דרייב בלתי רגיל שתמיד שאף לרצות את הוריו".

בצה"ל: קלע החוד של "צוות אופק" בפלס"ר גבעתי

עם גיוסו לצה"ל בשנת 1996 עבר נפתלי בהצלחה את הגיבוש ליחידות החטיבתיות של "גבעתי" והחל את מסלול ההכשרה המפרך בסיירת גבעתי, שם שירת כקלע חוד ב"צוות אופק". הגיוס לצה"ל בכלל וליחידה מובחרת בפרט, היה חריג מעט בנוף המושב, בו רבים מהבנים העדיפו להישאר לסייע בבית על פני שירות צבאי, ואחרים שירתו בצבא ביחידות לא לוחמות מאותם הטעמים. "הוא היה מגיע עם הכומתה, סיכת היחידה והנשק וממלא את הוריו גאווה", סיפר חבר ילדות, "יחד עם זאת, בתחילת השירות הוא חש נחות מחבריו לנשק ולקח לו זמן להביע את יכולותיו".

"הוא היה האצן הטוב ביותר בצוות", נזכר חבר לצוות, "תמיד עזר לאנשים והיה בעל יכולות גופניות מרשימות. מני היה לוחם מצוין, כאיש אדמה אמיתי הוא היה אומן בבניית עמדות בשטח, הסוואה והיה קלעי מעולה. היה מסוגל להבחין בתזוזות אויב מקילומטרים".

חבר נוסף בצוות סיפר על יכולות ההסתוות הנדירות של נפתלי: "פעם אחת, כחלק מהאימונים, שלחו אותנו להסתוות בשטח. את כולם הצליחו למצוא רק את מני לא. אני זוכר שעמדנו במעגל והתחלנו לצעוק 'מני איפה אתה'. התחלנו כבר לדאוג שקרה לו משהו. כל הזמן הוא היה פשוט מתחת לרגליים שלנו ולא ראינו. הוא מצא איזה נקיק בנחל, שם עליו מעט פח ואדמה וגם המקצועיים שבינינו לא שמו לב".

חבריו מספרים כי את תפקיד קלע החוד, האיש שצועד ראשון לצד מפקד הצוות, לא קיבל במקרה: "זה התפקיד הכי מסוכן, האדם שמגיב ראשון על כל דבר שהכוח נתקל בו. בחוד הכוח נמצאים האנשים הכי חדים, הכי מהירים והכי מקצועיים. כל תיל ממעיד, כל אבן שהושמה לא במקום - על הקלע להבחין בה, אחרת הכוח יעלה על מטען. גם הקצינים וגם אנשי הצוות סמכו עליו בתפקיד הזה. בסיטואציות מאוד קיצוניות אתה קודם כל רוצה להיות ליד אדם שאתה יכול לסמוך עליו מקצועית וכחבר. מני הוא בן אדם שכשאתה יוצא למלחמה אתה רוצה אותו איתך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"האצן הטוב ביותר בצוות". נפתלי מתחת לאלונקה באחד מהמסעות בשירות הצבאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אגב, עם חבריו לנשק בצוות אופק הוא שומר על קשר הדוק עד היום. הם מכנים עצמם "המשפחה" ונוהגים להיפגש אחת לכמה חודשים. לימים, הפכו חברי הצוות לעורכי דין, מהנדסים ועצמאים. אחד מהם הוא מנכ"ל חברה גדולה במשק, אחר מנהל בית ספר, לוחם נוסף הוא מוסיקאי וחבר צוות אחד הפך למעצב אופנה. חלק מהחברים בצוות עוסקים במשרות רגישות במשרד הביטחון וקיבלו אישור מיוחד להתראיין לכתבה בתנאי שפרטיהם לא ייחשפו.

הלוחמים הגיעו מכל חלקי הארץ והאוכלוסייה: "יש כאן קיבוצניקים, אנשי מושבים ועירוניים, דתיים וחילונים", הסביר אחד מחברי הצוות, "אך רוב הצוות היה מה שמכונה 'צהוב' – אשכנזים עירוניים מבתים מבוססים. מני היה מהבחינה הזו עוף חריג. זה העניק לו אנרגיה נוספת להוכיח את עצמו ובסוף אהבו אותו כולם". "אחד הדברים שאפשר לומר על מני שהוא אף פעם לא שבוז", ממשיך חבר נוסף לצוות, "הוא מלא אנרגיות, אופטימי מאוד ודאג להצחיק את כל הצוות ולשמר אווירה שמחה גם במצבים מאוד קשים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"צוות אופק". מגובשים עד היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

נפתלי גם זכה להערכה מצד מפקדיו, כבשנת 1999, לקראת סוף השירות הסדיר, קיבל תעודת הצטיינות ממפקד חטיבת גבעתי אז, אלוף-משנה ליאור שלו. במהלך מבצע חומת מגן בשנת 2002, כלוחם במילואים, נפגע מרסיסים באוזניו ובידיו והוכר כנכה צה"ל ב-10%.

אחרי השחרור: מאבטח בגבול

עם שחרורו בשנת 1999 החל לעבוד כמאבטח במעבר הגבול טאבה באילת מטעם רשות שדות התעופה ולאחר זמן קצר קיבל גם שם תעודת הצטיינות מקצין הביטחון של המעבר. בנובמבר 2001 עבר נפתלי לעבוד במעבר קרני בין ישראל לרצועת עזה, שם הכיר את אשתו לעתיד שעבדה כבקרית בגבול. השניים עברו לגור יחד באילת ונישאו באולם שמחות בבית שמש. נפתלי שירת עוד תקופה מסוימת במעברי גבול נוספים וב-2003 טס לווינה כדי לאבטח את הקהילה היהודית בבירה האוסטרית, אך חזר ארצה לאחר זמן קצר. "התקופה הייתה תקופת הפיגועים של האינתיפאדה השנייה", סיפר חבר לעבודה. "הוא ראה את המראות הקשים של האוטובוסים המתפוצצים בארץ והרגיש צורך לחזור".

פעם ראשונה במשרד ראש הממשלה

בשנת 2005 התקבל נפתלי לעבוד כמאבטח במשרד ראש הממשלה דרך החברה הקבלנית "מיקוד". "הוא הגיע מעבר של קשיים כלכליים והיה לו דרייב עצום להוכיח את עצמו", סיפר חבר לעבודה. "הוא טוטאלי מאוד לעבודה ולכל דבר שהוא עושה. העבודה הזו לא סיפקה לו רק סטטוס אלא גם אפשרות להשתכר בכבוד. הוא עבד המון שעות, הרבה יותר מאחרים, והיה מגיע למשכורות שנעו סביב ה-20 אלף שקל בחודש. לאדם צעיר שהשתחרר לפני שנים אחדות מהצבא מדובר בהרבה מאוד כסף. כל חבריו לצוות הלכו ללימודים אבל הוא העדיף להרוויח במקום ללמוד, גם משום שהלימודים קשים לו, אבל שם, במשרד ראש הממשלה, הוא חש סוף סוף שהוא יוצא מכבלי עברו בעגור".

לאחר חמש שנות שירות כמאבטח במשרד ראש הממשלה, בשנת 2010, היה נפתלי מעורב בקטטה עם מאבטח נוסף שבעקבותיה הושהה מעבודתו למשך שבוע. לאחר מכן הוא הועבר לתפקיד באבטחת אישים. "הם רצו להעניש אותו", סיפר חבר לעבודה. "זו היתה בשבילו קודם כל מכה כלכלית, משום שמשכורתו צנחה מ-20 ל-12 אלף שקלים בחודש, אך זו היתה גם מכה לאגו. במקום לעבוד במקום אחד, הוא נאלץ להתרוצץ ברחבי הארץ". למרות הקשיים, נפתלי לא נטש את אבטחת האישים. "האינטנסיביות והאחריות של להיות קלע חוד בפלס"ר גבעתי בשנים הכי קשות של לבנון לא מאפשרת לך להיות טיפוס שזורק את המפתחות והולך", הסביר מאבטח אחר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו מטיילים בעיר עכו, אפריל 2011. לשכת העיתונות הממשלתית
מני איבטח את אבנר ויאיר נתניהו. משפחת נתניהו בטיול בעכו בשנת 2011/לשכת העיתונות הממשלתית

בפברואר 2011 התהדקו יחסיו של נפתלי עם משפחת נתניהו, כשהראשון החל לאבטח באופן אישי את שרה נתניהו והילדים אבנר ויאיר כחלק מעבודתו במעון ראש הממשלה. מאוחר יותר הוא קודם לכהן בתפקיד מנהל משק הבית עם הבטחה, לטענתו, לקבל תקן של עובד מדינה, על כל המשמעויות התעסוקתיות שהדבר כולל: בין היתר, נושא הקביעות בעבודה. לטענת נפתלי, בני הזוג נתניהו דרשו ממנו להעתיק את מקום מגוריו מעפולה בצפון, אליה היגרה המשפחה בינתיים – לאזור ירושלים, כדי שיוכל להגיע עם קריאה בזמן סביר במקרה שיזדקקו לו במעון ראש הממשלה.

בנקודה זו טמון הסכסוך המתוקשר עם בני הזוג נתניהו, שכן המעבר לסביבות הבירה במחיר עקירת המשפחה מבירת העמק לצד עלייה חדה בעלויות כתוצאה גם משכר דירה גבוה לא היה מתרחש אילולא הובטח לנפתלי שהתעסוקה שלו תהיה בטוחה יותר, לטענתו. "העבר הכלכלי ממנו הגיע דחף אותו להגיע לביטחון תעסוקתי. הוא העדיף לוותר על כמה אלפי שקלים בחודש, לקבל 7,000-8,000 שקל בחודש במקום 12 אלף, אבל לקבל בסוף קביעות (במעון ראש הממשלה. י"א). הרבה חברים לעבודה אמרו לו שלא כדאי, משום שאף מנהל משק בית לא שרד את בני הזוג נתניהו יותר משנה, אבל הוא אמר 'במקום שאחרים נכשלו, אני אצליח'", סיפר חבר לעבודה.

התביעה נגד משפחת נתניהו

נפתלי הועסק במעון ראש הממשלה מחודש פברואר 2011 ועד לחודש נובמבר 2012, אז עזב את העבודה בטענה שלא עבר להיות מועסק כעובד מדינה כפי שהובטח לו. ב-19 במרץ 2014 הגיש תביעה נגד מדינת ישראל ומשפחת נתניהו על סך מיליון שקלים בשל מה שהגדיר כ"התנהגות שלוחת רסן" של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו. נפתלי פירט בתביעה שורה של תקריות, בהן לכאורה דרשה אשת ראש הממשלה "דרישות בלתי סבירות המלוות ביחס מחפיר" מצדה. בתגובה, מסרו ממשרד ראש הממשלה שמדובר בתביעה "סחטנית ומופרכת" ושאלו "אם היה לו כל כך רע, מדוע ביקש להיות שם באופן קבוע?". התביעה, אגב, עדיין מנוהלת בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים.

"מני לא חיפש את הממד התקשורתי או להיות מפורסם", מספר חבר קרוב על הסכסוך המתוקשר עם משפחת נתניהו, "הוא נגרר לכך בעל כורחו, ועכשיו הוא צריך להגן על עצמו ועל שמו". "יש פה מקרה מאוד ברור של חוסר צדק, והוא ראה רבים אחרים שספגו את החוסר צדק הזה והתקפלו", מספר חבר אחר, "מני נחלם על טובתו של הרוב מבלי להתייחס לאינטרסים הצרים שלו. הניסיון לדה-לגיטימציה שעושים לו מאוד מקומם אותנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הניסיון של דה-לגיטימציה שעושים לו מקומם". מני עם בני משפחתו בבילוי בחרמון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסברתם לו איזה מחיר הוא עלול לשלם?

"מני הוא סוג של דון קישוט. חלקנו לא מסכימים עם חלק מהדרך הזו אבל הוא איש של עקרונות", סיפר חברו. על הפריצה לביתו בעפולה, מספר אחד החברים: "אנחנו דואגים לו ואנחנו לא יודעים אם הדבר קשור למאבק שלו או לא. מי שפרץ לא חיפש לגנוב משהו אלא חיפש מידע או מסמכים. יכול להיות שזה מכוון, אבל יכול להיות גם שמישהו שמאוד אוהב את ביבי רצה לפגוע בו. אנחנו מבינים באיזה מצב הוא נמצא אבל בטוחים בחוזק שלו. בסופו של דבר התביעה של מני היא בין עובד למעסיק, רק שבמקרה הזה המעסיק שלו הוא ראש הממשלה. זה אומר שהוא צריך לוותר על הזכויות שלו? יש כאן תקן שהובטח לו, שהוא שילם עבורו מחיר כבד משך שנים ואת הדבר הזה צריך לקיים".

"יצביע ליכוד"

למרות המחלוקת עם ראש הממשלה שהוא גם יו"ר הליכוד, הוא ובני משפחתו ככל הנראה ישלשלו את פתק "מחל" לקלפיות בעוד שבוע וחצי. "הוריו מצביעי ליכוד מאז ומעולם", הסביר חבר ילדות, "הוא בא מבית של ליכוד, גדל בבית של ליכוד וב-17 למרץ יבחר בליכוד. הוא לא יודע שום דבר אחר".

נפתלי עסק עד לאחרונה בהתקנת פרגולות, אך בחודש שעבר התפטר מעבודתו עקב הסערה הציבורית שסובבת אותו וכרגע עתידו התעסוקתי לוט בערפל. חבר ילדות של נפתלי מסביר שהוא לא ייכנע ללחץ שכן נעשה לו עוול וכבודו ופרנסתו נפגעו. "הוא נחשף שם לשחיתויות ורוצה שאחרים לא יפגעו. מבחינתו מדובר בלא פחות משליחות, לא בשביל עצמו אלא בשביל אחרים לכן הוא לא יוותר לעולם. מדובר באדם עם יכולות של ימי הביניים, של אנשים של פעם, שגדל בבית של עובדי אדמה שורשיים. אלו אנשים עם כבוד שלא נשברים מכלום והולכים עם הראש בקיר. זה מני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully