וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רייס: "לא ניתן לדרוש מאיראן לוותר על יכולות ההעשרה"

היועצת האמריקנית לביטחון לאומי הבהירה בפני באי ועידת איפא"ק כי ממשלו של הנשיא אובמה מחויב לביטחונה של ישראל. "תקיפות צבאיות יעכבו את איראן רק לזמן קצר יחסית, אך ההסכם ימנע מטהראן להשיג פצצה גרעינית"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

היועצת לביטחון לאומי של הבית הלבן, סוזן רייס, אמרה הלילה (שלישי), בנאומה בפני הוועידה השנתית של השדולה היהודית-אמריקנית איפא"ק, כי הסכם מקיף בין המעצמות לאיראן ימנע מטהראן להשיג נשק גרעיני באופן היעיל ביותר, ולאורך זמן רב. "תקיפות צבאיות יעכבו את איראן רק לזמן קצר יחסית", הבהירה רייס. היא בירכה את מקבילה הישראלי, יוסי כהן, ואת השגריר הישראלי באו"ם, רון פרושאור, שנכחו באולם. עם זאת, רייס לא ציינה את שמו של השגריר הישראלי בארצות הברית, רון דרמר, שנכח אף הוא באולם ושמו נקשר בסערת נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס.

היא התייחסה לפרטי ההסכם המתגבש, וציינה כי הוא יאפשר לפקחים הבינלאומיים גישה לאתרי הגרעין במדינה, במשך העשור שלאחר כניסת ההסכם לתוקף, ובשנים שלאחר מכן. לדבריה, לא ניתן לדרוש מאיראן "לוותר לחלוטין" על יכולות העשרת האורניום שלה. "עד כמה שנרצה זאת, זה לא מציאותי ולא ניתן להשגה", אמרה. "גם השותפים הקרובים ביותר שלנו בקרב המעצמות לא מבקשים למנוע מאיראן אנרגיה גרעינית. אם זו מטרתנו, השותפים יינטשו אותנו. זו לא עמדה שניתן לשים על השולחן, ואסור לנו לגרום למיטוט המשא המתן".

עוד בוואלה חדשות:
אובמה על ביקור נתניהו: "טעות לבוא שבועיים לפני בחירות"
נתניהו בוועידת איפא"ק: "חילוקי דעות לא יפגעו בקשר עם ארה"ב"
ארה"ב מזהירה: חשיפת מידע מההסכם בנאום תהיה בגידה באמון

נאומה של סוזן רייס בוועידת איפא"ק, וושינגטון, מרץ 2015. AP
"גם השותפים הקרובים ביותר שלנו בקרב המעצמות לא מבקשים למנוע מאיראן אנרגיה גרעינית". רייס/AP

"יש כאלה שאומרים שעלינו פשוט להטיל סנקציות וללכת, אבל חשוב לזכור כי הסנקציות, למרבה הצער, לא מנעו מאיראן לקדם את תכנית הגרעין שלה", הוסיפה. "בלי הסכם, איראן תתקין צנטריפוגות מתקדמות, תפעיל את כור הפלוטוניום באראק ותחדש את מלאי האורניום, ואנחנו נאבד את הבדיקות ואת השקיפות שקיימת היום".

"הקונגרס מילא תפקיד ענק בהטלת הסנקציות, והם לא יכולים להרוס את זה עכשיו", אמרה רייס, בהתייחסות לקריאה למחוקקים לפעול להחמרת העיצומים נגד איראן. לדבריה, אם אכן יעבור חוק המטיל סנקציות נוספות על איראן, "יאשימו את ארצות הברית בכישלון השיחות. עלינו להיות מודעים למשמעות של כישלון השיחות".

"האיראנים מודעים לכך שאם הם בורחים מעסקה, הקונגרס יטיל סנקציות באופן מידי, והנשיא אובמה יתמוך בהם", הבהירה. "אם האיראנים יסרבו לפתור את העניין באופן דיפלומטי, הבידוד רק יחריף". לטענת רייס, "שום אופציה לא תמנע מאיראן תכנית גרעין באופן טוב יותר מהסכם". עם זאת, היא הוסיפה כי "כל האופציות על השולחן. אם איראן לא תסכים לעסקה, נאלץ להחליט בעצמנו כיצד להתקדם".

עוד באותו נושא

היועצת לביטחון לאומי של אובמה: "נאום נתניהו - מהלך הרסני"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד הבהירה רייס כי הסכם הביניים הצליח לעכב את תכנית הגרעין האיראנית, ואף להחזיר את האיראנים אחורה בתחומים מסוימים. "איראן רחוקה יותר מנשק גרעיני מכפי שהייתה לפני שנה. זה הופך את העולם, כולל ישראל, לבטוח יותר", אמרה. "אנחנו לא בונים על אמון. מה שמנה הוא פעולותיה של איראן, לא מילותיה".

רייס הוסיפה: "השגנו גישה חסרת תקדים למתקני הגרעין של איראן. לסבא"א יש גישה יומיומית לאתרים בנתנז ובפורדו". לדבריה, "השאלה כעת היא אם נוכל להגיע לעסקה טובה, שתסיר כל נתיב שיאפשר לאיראן להפיק מספיק חומר בקיע עבור פצצה גרעינית בודדת – כל נתיב שהוא".

שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר – אפריל 2014. GettyImages
שמו הושמט מדבריה של רייס. דרמר/GettyImages

"אנחנו מבינים את חששותיהם של שותפינו הישראליים", אמרה, והבהירה כי הנשיא אובמה מחויב לביטחונה של ישראל. בין היתר, מנתה רייס תמיכת האמריקנים במערכת "כיפת ברזל", וחבילת סיוע חירום שאישר הממשל האמריקני במהלך מבצע "צוק איתן". "אובמה ונתניהו קראו לתיאום הביטחוני והמודיעיני בין המדינות 'חסר תקדים', והוא אכן כזה", ציינה.

רייס הבהירה כי ארצות נותרה מחויבת לפעול למען ישראל בזירה הבינלאומית ובאו"ם. בהתייחסות לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, אמרה: "המחויבות הבלתי-מתפשרת שלנו כלי ישראל, היא הסיבה שבגינה לא נוותר על שלום צודק בין ישראל לפלסטינים. זה ידרוש החלטות קשות, אך ארה"ב תישאר שותפה עיקשת. כמו ממשלים קודמים, אנו מאמינים ששלום בר-קיימא יכול להגיע רק בממצעות שיחות ישירות בין שני הצדדים".

"כמו ממשלים קודמים, אנחנו חוששים מצעדים חד-צדדים שפוגעים באמון ובלגיטימיות של ישראל", אמרה. "אנחנו מתנגדים לפעילות ההתנחלויות של ישראל, ולפעילויות הפלסטינים שנועדו לפגום בתהליך השלום, כולל הפנייה לבית הדין הבינלאומי בהאג. הנתיב היחיד להבטיח את ביטחונה של ישראל היא מדינה פלסטינית שחיה לצד מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully