וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא האבטלה, זה הברום

פיטורי מאות עובדים ממפעל תרכובות הברום בדרום הם קדימון לסגירת המפעל לחלוטין בשל הצמצום בשימוש בגז המסוכן בעתיד. יש להבטיח תעסוקה לתושבים, אך לא על חשבון הסביבה

הדיווחים האחרונים בעניין פיטורם של מאות עובדי מפעל תרכובות ברום, מגלמים מצוקות אנושיות שלא מותירות אף אדם אדיש. המצב צפוי רק להחמיר – חוסר בביקוש עולמי לברום יוביל לצמצום פעילות המפעל עד שייסגר לחלוטין בעוד מספר שנים.

לכן, על המדינה להשקיע מהר בפיתוח חלופות לתרכובות ברום שיהיו ידידותיות יותר לסביבה. ברום הוא יסוד כימי שנכרת בדרום ים המלח, מעובד במפעל הנמצא ברמת חובב ומשמש ברחבי העולם כמעכב בעירה וכחומר הדברה. ישראל היא מעצמת ברום המייצרת כ-38% מהצריכה העולמית.
נשים בצד את העובדה שכריית ברום תורמת את חלקה הנכבד להרס ים המלח, כי זה לא מה שמאיים על עתיד הפעילות הזאת. האמת היא שהעולם מחפש כל דרך אפשרית להפסיק להשתמש בברום משלוש סיבות עיקריות שמזמן צריכות להדאיג את מי שעתיד הדרום חשוב לו:

הברום פוגע בשכבת האוזון: ב-1987 חתמה ישראל, יחד עם עוד 178 מדינות בעולם על פרוטוקול מונטריאול לצמצום השימוש בחומרים הפוגעים בשכבת האוזון. כזכור, מדובר באותה שכבה באטמוספירה שמסננת קרינה אולטרה-סגולה.

פרוטוקול מונטריאול גרם לכך שבתוך עשור ירד השימוש בעיקר החומרים הפוגעים בשכבת האוזון: אולי אתם זוכרים שבעבר השתמשנו בדיאודורנט ספריי עם החומר CFC שעזב את מחוזותינו מבלי שוב בתחילת שנות ה-90', זאת בזכות הפרוטוקול המדובר. למרות זאת, ישנם מספר חומרים הפוגעים בשכבת האוזון שלא נאסרו לשימוש באופן גורף, משום שלא נמצא להם תחליף. בניהם הברום ששימש אז בעיקר להדברה. החל משנת 1994, שבה נכנס לתוקף הסכם בינלאומי להקטנת השימוש בברום, מי שמיישמים את פרוטוקול מונטריאול מצמצמים בצורה הדרגתית ומתמדת את השימוש בברום להדברה, כך שכיום הוא כמעט ולא קיים. כיום, הברום משמש היום בעיקר כמעכב בעירה.

מפעל תרכובות ברום ברמת חובב. אליהו הרשקוביץ, דה מרקר, מערכת וואלה! NEWS
להסתמך על תעשייה נקייה לסביבה. מפעלי הברום ברמת חובב/מערכת וואלה! NEWS, אליהו הרשקוביץ, דה מרקר

ברום מסרטן באופן מוכח: שריפות בבתים בגלל מחשב נייד שהתלקח או מזרן עליו השאירו סיגריה דולקת, הובילו בשנים האחרונות לשילוב מסיבי של מעכבי בעירה כמעט בכל מוצר בתחומי חיינו. נמצא מעכבי בעירה אפילו במוצרי אלקטרוניקה ובטלפונים ניידים.

הבעיה בברום היא עובדת היותו מסרטן ופוגע במערכת העצבים. בשל כך, הוא נאסר לשימוש בהרבה מדינות. תחת לחץ ציבורי הולך ומתגבר, חברות אלקטרוניקה נדרשות לנקות את מוצריהן ממעכבי בעירה על בסיס ברום ולהחליפם בחומרים מסוכנים הרבה פחות. בישראל, עמדת משרד הבריאות בנושא הברום היא חד-משמעית.

ברום גורם לשינויי אקלים: הברום הוא גז חממה חזק במיוחד. כידוע, שינוי אקלים גובה מחיר כבד מישראל ומהעולם, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה חברתית ובריאותית. כחלק ממאמץ בינלאומי למיגור שינויי האקלים עמלה ישראל בימים אלה על תכנית לצמצום פליטות גזי חממה. המשך ייצור ברום עומד בסתירה עם המאמץ לצמצם פליטות גזי חממה.

ייצור ברום מדגים עד כמה קיימו?ת סביבתית היא תנאי הכרחי לקיימו?ת כלכלית וחברתית. במציאות שבה מפעל תרכובות ברום יסגור את שעריו, יש להבטיח תעסוקה לתושבי הדרום ממקור מקיים ויציב ולא ממפעל מזהם, מסרטן שמאבד מהרלוונטיות שלו. רגע לפני בחירות, בזמן שמאות מפוטרים זועמים מרגישים שהמדינה הפקירה אותם, חשוב לעשות בדק בית כדי שלא נתעורר ונגלה בעוד כמה שנים שעשרת אלפים איש איבדו את מקום עבודתם.

ד"ר אייקנבאום עובד בארגון גרינפיס

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully