וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התגובות לסרטוני "הישראלי המכוער" גזעניות כלפי מזרחים?

2.3.2015 / 13:48

האלימות בטיסה לוורנה ובמלון באילת זכו לשלל גינויים, שבחלקם מסתתרת התהיה: "איך שוב אלה מזרחים?". החוקר הני זובידה: "זה ממלא צורך של קבוצה אחת להיות חזקה על פני אחרת"

עריכה: ניב פוקס

הסרטון הוויראלי "תפתח את החדר" מהתקרית האלימה במלון באילת, שבו שני אחים תקפו קצין ביטחון, המשך ישיר כמעט ל"תמכור לה שוקולד" מהטיסה לוורנה, שבה התעמתו נוסעים עם דייל - פשטו בימים האחרונים כאש בשדה קוצים וזכו לשלל תגובות בציבור וברשתות החברתיות. עבור רבים מייצגים שני המקרים את "הישראלי המכוער", שמזהם את המרחב הציבורי ומשליט בו אווירה של אלימות, גסות רוח ובוטות מרתיעה.

במקרה בבית המלון שפורסם אתמול הרשה לעצמו אחד האורחים לקלל את עובד המלון בקללות "אני אשבור לך את הראש, אני אזיין אותך", רק בגלל שדרש ממנו לפנות רכב שחנה שלא כדין בחניית נכים. הדייל בטיסת חברת "ישראייר" זכה להיקרא "שרמוטה" ו"חתיכת זבל" כי ביקש להמתין עד שיתפנה למכור שוקולד.

הישראלי המכוער - עוד כתבות בנושא
משטרת אילת: "יש עשרות תקיפות כל קיץ, במלונות לא מתלוננים"
תקף אישה בחודש ה-9 להריונה - ואיים לרצוח את השופט
הרצוג: "טיסת השוקולד" – תוצאה של הפילוג שיצר נתניהו

לצד הזעזוע מפרצי האלימות הבלתי הגיוניים, לא מעט מהתגובות למקרים הללו חושפות מימד נוסף בהתייחסות - זה הגזעני. תגובה כמו: "למה תמיד האנשים האלה מעדות המזרח?", אינה נדירה בימים האחרונים, ויש שהמאמינים שהיא משרתת את הממסד התקשורתי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנוסעת שהתעמתה עם הדייל בטיסת "ישראייר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ד"ר הני זובידה מהחוג למדע המדינה במכללה האקדמית עמק יזרעאל סבור שהתכנים האלה "ממלאים את הצורך הקמאי של קבוצה אחת להיות חזקה על פני קבוצה אחרת". לטענתו, אף שאין באמת קשר בין המקרים, "הדברים האלה לא צפים משום מקום".

"הסרטים האלה משרתים תפיסה גזענית של מי שמחפש תפיסה גזענית. יש שיוסיפו לומר שאין גזענות, שאין דיכוי, שהכל בסדר ושהאשם במצבו הוא המזרחי, הערבי, האשה". הוא הביא לדוגמה את אריה דרעי שמציף כעת בקמפיין את נושא ה"שקופים" ואת התגובה לכך "מצד הקבוצה החזקה שאומרת 'רגע, רגע, תרגעו'". לדבריו, "דרעי מציף משהו מאד עמוק שקוראים לו 'השד העדתי', אבל זה לא שד, זו בעיה שחיה ובועטת".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"אדם עם חזות אחרת היה מקבל פנייה אחרת"

חרף האמור, זובידה הדגיש כי הוא אינו מצדיק אלימות, כפי שבאה לידי ביטוי בתקרית במלון, אולם כשהוא ניתח את השתלשלות האירועים בסרט הוא הגדיר את ההתרחשות כ"תאונה שמתרחשת מול עינינו ללא מבוגר אחראי שיעצור אותה". לגישתו, "שני הצדדים הולכים עם הראש בקיר ומתנהגים באופן לא מידתי. שתי התקריות - במטוס ובבית המלון - הן תקריות טפשיות שלא היו צריכות להגיע לאן שהגיעו, אבל המצער שהן כרוניקה ידועה מראש".

בנוגע לתקרית המלון הוא סבור כי "אם זה היה מישהו בעל חזות אחרת, בטוח שהיו פונים אליו בצורה אחרת. היו אומרים לו: 'רגע, אדוני, זה לא מקובל, תזיז בבקשה את האוטו".

בתהליך הבניית דמות המזרחי במדיה הישראלית העניק זובידה מקום של כבוד לתכנית "ארץ נהדרת". התכנית יצרה, בין השאר, את התבנית של המשפחה המזרחית ה"ערסית", "הפילוסים" ולתוכה נוצקים מדי פעם חומרים שממלאים אותה בהצלחה. "'ארץ נהדרת' זו סדרה גזענית", אמר. לדבריו "יש לה מטרה לקחת קבוצה מוחלשת ולרדד ולהוריד אותה יגון שאולה. זה הומור גס, נמוך וטורדני. בלי פאנץ'. 'ניקוי ראש' היתה תכנית סאטירה, היא הלכה לצמרת של הצמרת, ללב לבו של הממסד. היה סטייל. היום ההומור ירוד. בכך שיורדים על הקבוצה המוחלשת אני לא מוצא הומור. הם מעמיקים את הגזענות בכך שהם הולכים על החלש ומכים בו".

חתן פרס ישראל, פרופ' סמי סמוחה מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, אמר כי בראש ובראשונה הוא רואה בשימוש בסרטים מידע שנמכר טוב. "זה מצטלם יפה וזה סיפור טוב, ואני מניח שהתקשורת הייתה מציגה את זה גם אם אלה היו אשכנזים".

עם זאת, הוא לא שולל את האפשרות כי ניתנת לכך תהודה גדולה בגלל "שזה מתלבש יפה בשביל התקשורת על הסטריאוטיפ של המזרחי". אותו סטריאוטיפ, לדבריו, הוא של "המזרחי עם התרבות הנחותה, אמוציונלי, לא רציונלי, ימני. סטריאוטיפים הם שקריים כי הם מוכללים, אבל החיות שלהם היא בכך שחלקם גם מבוססים על מציאות".

לדבריו, השימוש בסטריאוטיפ והנצחתו משרתים את התקשורת "כי היא אוהבת סטריאוטיפים". "תקשורת מנציחה ומחזקת סטריאוטיפים קיימים ולא יוצאת נגדם, היא לא רדיקלית ולא חותרת לשינוי, היא ממלאת תפקיד שמרני. לו הייתה ממלאת תפקיד הפוך, היא לא הייתה מוכרת ולא הייתה משדרת אמינות".

עמי כברי, איש תקשורת ושדר רדיו, מגדיר את עצמו כבן גאה להורים מרוקאים ש"נושא את דגל העלבון המרוקאי". אולם במקרה של שני הסרטים המדוברים הוא אמר כי הוא "אינו חש שהם משרתים את התפיסה של המזרחים הוולגארים מול האשכנזים העדינים". כברי מזהה "התלכדות מול הערס שמאמלל את הגבר הישראלי הלא-אלים, ושמרעיל את הסביבה. זו אומרת לו כעת: 'חלאס להרעיל אותנו'".

"הסטריאוטיפים חוסכים לנו חשיבה"

הוא כן מוצא ביטויים רבים אחרים בתקשורת להנצחת הדימוי של הגבר המזרחי האגרסיבי והאלים. "כשראיתי 'זגורי אימפריה' ו'זינזאנה' אמרתי לעצמי: 'עוד פעם? מה עושים לנו מהעדה? שוב אנחנו האגרסיבים. הרגשתי אז ש'די, חלאס, תעזבו אותנו כבר בשקט'".

סמוחה פסימי בכל הנוגע לשיח העדתי והגזעני, ו"הבטיח" עוד הרבה שנים עם הצגת הסטריאוטיפ המזרחי, כמו גם עם דימויים נוספים. "הדימויים חוסכים לנו חשיבה בכך שאם אתה מגיב בצורה סטריאוטיפית, אתה לא צריך לחשוב. זה בא לך באופן טבעי, וזה מסתדר לנו בתוך מסגרת חשיבה. הסטריאוטיפ מקל עלינו את החיים ולכן גם הקושי לשנות אותו". הוא ציין עוד כי הסטריאוטיפ הוא גם לגבי האדם עצמו. "אם האחר דפוק, אני הרציונלי, הטוב. זה מחזק את הזהות שלי על ידי זה שאני עומד מול האחר".

זובידה הוסיף: "השד העדתי" וביטויו בתקשורת ישארו איתנו. "עד שהחברה הישראלית לא תטפל בבעייה, לא יהיה לה סוף. השנאה עודנה קיימת".

לפניות לכתב אלי אשכנזי: elidanaa@gmail.com

  • עוד באותו נושא:
  • אילת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully