וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה עתירה נגד ש"ס על שימוש בבתי הספר שלה לתעמולה

עמותת חדו"ש דרשה להוציא צו מניעה נגד המפלגה בגין עבירה על חוקי הבחירות, בטענה כי בכירים בה, לרבות היו"ר אריה דרעי, עשו שימוש פסול ברשת החינוך. יו"ר ועדת הבחירות דחה את העתירה, אך הדגיש: "לא יעלה על הדעת שמורים ישפיעו על השקפתו של תלמיד"

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון סלים ג'ובראן, דחה היום (רביעי) את עתירת עמותת "חדו"ש - לחופש דת ושוויון" להוצאת צו מניעה נגד ש"ס ורשת החינוך של התנועה, מעין החינוך התורני, בשל תעמולת בחירות פסולה המתקיימת לכאורה במוסדות החינוך, הממומנות על ידי המדינה.

ג'ובראן קבע בהחלטתו כי אין די בפרסומים של אירועים בתקשורת, אשר שומשו כראיות בעתירה, על מנת להוכיח עבירות על חוקי הבחירות. עם זאת, הוא הוסיף כי מגבלות החוק בנושאי תעמולת הבחירות חייבות לחול גם על רשת החינוך של ש"ס ועל מוריה.

"לשיטתי, קיימת הצדקה חזקה להחלת הגבלות על עריכת תעמולת בחירות על כלל המורים באשר הם מורים", כתב ג'ובראן בפסק הדין ותהה: "האם ניתן להעלות על הדעת, כי מורה - כל מורה ובכל מוסד חינוך - יעשה שימוש בסמכותו מעין זו במטרה להשפיע על אופן השקפתו של אותו תלמיד? ואולי אף להגיע כך להוריו? לדעתי, השכל הישר וההיגיון הבריא אינם סובלים פרשנות מעין זו".

לקריאה נוספת:
דרעי ימליץ על נתניהו: "אנחנו רוצים אותך ביבי בגין"
ש"ס הציגה מצע כלכלי: "לקחת מהעשירים ולתת לעניים"
משפחת עובדיה יוסף התכנסה: "עדינה כעסה על ההתקפה נגדה"

כנס בחירות של ש"ס בהיכל יד אליהו בתל אביב  ה-3 במרץ 2015. ראובן קסטרו
"תדאגו להביא כמה שיותר אנשים". יו"ר ש"ס אריה דרעי/ראובן קסטרו

רשת מעין החינוך התורני, המונה כ-700 מוסדות חינוך בארץ, גני ילדים ובתי ספר, מוגדרת רשת מוסדות לימודים רשמית המוכרת ומתוקצבת מכספי הציבור. בעתירה שהגישה "חדו"ש" נטען כי חברי מועצת חכמי התורה ויו"ר התנועה, אריה דרעי, החלו בהנעה אסורה של מורים ומנהלים ברשת החינוך לגיוס קולות למפלגה בתוך מוסדות החינוך, וכן ברחבי הערים שבהם הרשת פועלת.

אין מדובר בפעם הראשונה שש"ס מפעילה את כוחה במוסדות החינוך. במערכת הבחירות הקודמת, מנהלת באחד מבתי הספר של הרשת שלחה מכתב להורי התלמידים ובו היא מבקשת מפורשות שיצביעו לש"ס, ועל כך היא ננזפה על ידי משרד החינוך.

בין הראיות שמציגה העמותה נמצא כנס הקמת מטה החינוך של ש"ס, שנערך ב-22 בינואר בשכונת בית וגן בירושלים, בהשתתפות בכירי התנועה. לטענת מגישי העתירה, הכנס היה רצוף בהפרות של חוקי הבחירות. כך, למשל, הרב ראובן אלבז, חבר מועצת חכמי התורה של התנועה, נאם מול מאות מנהלי ומנהלות מוסדות הרשת בכנס. "אתם, המנהלים שנבחרתם להיות המובילים של הדור הבא של עם ישראל, חייבים ללכת מבית לבית ולהסביר את הדברים בבתי ישראל", אמר בכנס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

הרב אלבז המשיך וקרא למורים לפעול לקידום ערכי התנועה: "אסור לחכות, צריך לפעול בכל הכוח, מפעלו של מרן בסכנה, אנחנו יום יום מדברים, יום יום צועקים, לא לחכות", אמר הרב אלבז והוסיף: "תנועת ש"ס קמה להרמת קרנה של תורה, של קדושה וטהרה, של עם ישראל וכדי לשמור על ערכינו ומנהיגנו הצדיקים, אשר הנחילו לנו את הדרך אשר נלך בה".

מנכ"ל רשת החינוך קרא אף הוא למנהלים, על פי הדיווח, לפעול למען התנועה. "הרשת כולה בסכנת קריסה, אם ש"ס תתחזק אנחנו נתחזק", אמר. שמעון בעדני, חבר נוסף מועצת חכמי התורה, קרא בדבריו לציבור להירתם למשימה, ואמר כי "מי שנשאר בבית הוא נחשב מזיק. זו עת צרה, בואו לעזרת ה' בגיבורים". הכנס סוקר בכלי תקשורת חרדיים רבים, שסיפקו מצע הוכחות בעתירה.

נוסף לכנס, טוענים בעמותה, ביקר יו"ר המפלגה אריה דרעי בתלמוד תורה "דרכי חיים" של רשת מעיין החינוך התורני באופקים, והנחה את צוות המורים וההנהלה. "תדאגו להביא כמה שיותר אנשים", אמר, "שלא יהיה איש אחד באופקים שלא ישים ש"ס בקלפי". דבריו של דרעי תועדו אף הם בכלי תקשורת חרדיים והיוו בסיס לעתירת העמותה.

"רובם של מורי רשת החינוך הם תומכי ש"ס"

"השימוש המגמתי במוסדות חינוך הממומנים מקופת המדינה לצורך קידום הצבעה עבור ש"ס פסול, אסור ומקומם"

בעקבות הדברים הגיש מנכ"ל חדו"ש, הרב אורי רגב, תלונה ליועץ המשפטי לממשלה, למשרד החינוך ולנציבות שירות המדינה. במקביל העביר רגב את התלונה ליועץ המשפטי של ש"ס, עו"ד נדב עשהאל, כהליך מקדמי, במטרה להפסיק את הפעילות ללא צורך בבקשת צו מניעה מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית.

"השימוש המגמתי והממוקד במוסדות חינוך הממומנים מקופת המדינה לצורך קידום הצבעה עבור ש"ס במערכת הבחירות לכנסת פסול, אסור ומקומם", כתב רגב בתלונתו. "חוזר מנכ"ל משרד החינוך מפרט בהרחבה רבה את האיסורים החלים על עובדי הוראה בדבר תעמולת בחירות, וכמובן אף האיסור הכללי על שימוש במוסד חינוך לצורך תעמולת בחירות". הוא הדגיש כי עצירת השימוש ברשת החינוך בזמן הקצר שנותר עד הבחירות תמנע הפיכת מאות מוסדות החינוך של ש"ס למטות בחירות בפועל.

פנייתו של רגב נענתה בחיוב, ועו"ד עשהאל הבטיח כי לא יתקיימו פעולות תעמולה במוסדות החינוך. "הנחיתי את אנשי המטה להימנע כליל מהפעלת מנהלי המוסדות לעיסוק בתעמולה", כתב עשהאל לרגב. "בנוסף, פניתי ליועץ המשפטי של רשת החינוך, עו"ד עדי גלס, בבקשה להוציא חוזר מטעם הרשת לכל המורים והמנהלים המאזכר את האיסורים וההגבלות החלים עליהם לעניין עיסוק בפעילות תעמולה... הלה הבטיח לעשות כן מידית".

אלא שבין רגב לעשהאל התפתח ויכוח באשר לשאלה אם יכולה ש"ס להפעיל את המורים של רשת החינוך בקמפיין של המפלגה, כאשר רגב טען לניצול יחסי עובד-מעביד. מנגד, טען עשהאל כי איסור עיסוק בפעילות פוליטית חל על מנהלי מוסדות, ואילו למורים מן השורה מותר להשתתף בתעמולה מחוץ למוסדות ולאחר שעות הלימודים.

עוד טען כי מפלגת ש"ס תמכה בהקמת רשת החינוך, אך זו אינה בבעלותה. לדבריו, הדבר מתאפשר משום ש"מטבע הדברים רובם של מורי רשת החינוך הם תומכי ש"ס ופעילים כל ימות השנה".

"ניסיון לפגוע באוטונומיה של הציבור החרדי"

היעדר ההסכמה בין השניים הוביל את מנכ"ל חדו"ש להוסיף את הסוגיה לעתירה. רשת מעיין החינוך התורני השיבה לעתירה כי העמותה שמה לעצמה מטרה להזיק לממסד החרדי-ספרדי והעתירה היא תוצר של רדיפה פוליטית. זאת, מאחר שכנס החינוך נערך מחוץ לכותלי בית הספר ולא בקרב תלמידים. "מדובר בניסיון לפגוע באוטונומיה התרבותית-חינוכית של הציבור החרדי וכי קבלת עתירה כזו עשויה להביא להשלכות על רשתות חינוך נוספות הפועלות לשם שימור תרבותן ומורשתן", כתבה רשת החינוך.

ברשת החינוך התורני הוסיפו כי הפרשנות לפיה עובד המקבל את משכורתו מן המדינה "הופך" לנכס ציבורי היא סלקטיבית ושגויה, וכי צוותי המורים והמורות במוסדות הללו אינם עובדי מדינה ולכן עומדות להם זכויותיהם כאזרחי המדינה לקדם את עמדותיהם הפוליטיות.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין  בישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
יש מקום להוציא צו מניעה. יהודה וינשטיין/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

למרות זאת, היועץ המשפטי לממשלה הגיש ליו"ר ועדת הבחירות חוות דעת הקובעת כי "כל גיוס יזום ומאורגן של עובדי הוראה (לרבות מורים בלבד, ר"ב) הנעשה באמצעות הנהלת או בעלות מוסד החינוך בו הם מועסקים, לצרכי פעילות של תעמולת בחירות עבור מפלגה כזו או אחרת, נוגד את הוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך".

נוסף על כך, קבע וינשטיין שיש מקום להוציא צו מניעה בשל החשש לעבירה על הסעיף בחוק האוסר לאיים על אדם בפיטורין כדי לגייסו לתעמולת בחירות. כמו כן, נשען בהחלטתו על סעיף 19 לחוק החינוך הממלכתי, הקובע כי "מורה וכן עובד אחד במוסד חינוך לא ינהל תעמולה לטובת מפלגה או ארגון פוליטי אחר בקרב תלמידים של מוסד חינוך". עם זאת, היועץ לא קיבל חלק מהפרשנות המשפטית של רגב.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully