וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוטשילד "נגעלים מפוליטיקה" - אבל רוצים להפיל את נתניהו

2.3.2015 / 10:23

שוב הוקמו האוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב. הציוד נתרם מראש, העיתונאים חיכו, העירייה אישרה, ואיש המילקי אפילו חזר מברלין: האם כל זה יספיק כדי להחזיר את המיליונים לרחובות?

צילום: יותם רונן, עריכה: גדי וינסטוק

(שי כהן שיזם את הקמת האוהלים מסביר על הסיבה למחאה, אמש)

שלוש וחצי שנים אחרי המחאה החברתית הגדולה בתולדות ישראל, וימים אחדים אחרי דוח המבקר בנושא הדיור, חזרו אמש (ראשון) האוהלים לשדרות רוטשילד שבתל אביב. פעילים הכינו מראש שלטים ומחצלות, אוהלים נתרמו, כלי התקשורת הגיעו לחזות במחאה המתחדשת ואפילו העירייה נתנה את אישורה. אך בניגוד למחאה של קיץ 2011, רק כ-150 בני אדם הגיעו וביקשו למחות על יוקר הדיור ויוקר המחייה. המעטים שהגיעו הקימו במתחם כ-20 אוהלים והתקשו להתאחד סביב קו משותף, כשכל אחד ניסה למשוך את תשומת הלב לכיוון אחר.

במחאה אמש השתתפו נציגים מכמה גופים וארגונים הלוחמים לשוויון זכויות ולצדק חברתי, בהם נאור נרקיס שיזם את "מחאת המילקי", אנשי גבעת עמל שפונו מביתם בתל אביב, דרי מאהל ארלוזורוב, מנכ"ל ארגון הפעולה של הנכים, ירון לוי, שפועלים למען דיור ציבורי לנכים, פעילי מפלגת מרצ, ח"כ דב חנין מהרשימה המשותפת ואזרחים שונים שקראו לממשלה לאפשר שכירות במחירים הגיוניים.

הפגנה של עובדי כיל בשדרות רוטשילד, פברואר 2015. ניב אהרונסון
מפגינים ברוטשילד, היום/ניב אהרונסון

מלבד כמות המשתתפים הדלה בלטו בהעדרם גם הפוליטיקאים. פעילי מרצ ודובריהם אמנם הגיעו לשטח וארגנו מראש תשתית רחבה להתרוממות המחאה כמו מחצלות, שלטים ואוהלים, אך משראו שאין נהירה המונית השאירו את החפצים מקופלים. בנוסף, ח"כ אילן גילאון ביטל ברגע האחרון את הגעתו והנציגה היחידה מבין הח"כים הייתה תמר זנדברג שעשתה את דרכה אל עבר המרכז המסחרי "לונדון מיניסטור" שבו התקיים כנס לגליזציה של קנאביס ועברה בדרך להתראיין. גם ח"כ איציק שמולי, מראשי המחאה של שנת 2011 לא טרח להגיע והסתפק בשליחת התייחסותו לתקשורת.

הפגנה של עובדי כיל בשדרות רוטשילד, פברואר 2015. ניב אהרונסון
מחאת עובדי כיל מול בית מנכ"ל החברה בשדרות רוטשילד, היום/ניב אהרונסון

הבוקר הצטרפו אל המוחים מאות מעובדי כיל, עובדי הסתדרות, עובדי עיריית תל אביב ופעילי הנוער העובד והלומד, והפגינו מול ביתו של מנכ"ל כיל, סטפן בורגס, שבשדרה. זאת, במחאה על הכוונה לפטר מאות עובדים ממפעל "תרכובות ברום" ומפעלי ים המלח שבדרום. המפגינים הניפו שלטים הקוראים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להתערב בפיטורים וקראו: "סטפן בורגס תתבייש, לא ניתן לך את העובדים לגרש".

"פה בבניין המפואר הזה גר בן אדם שמרוויח 53 אלף שקל ביום, כשאנשים פה עם תלושים מראים כבל עם ועדה שהם מרוויחים 8000 שקל", זעק נפתלי בן הרוש, עובד כיל\ במיקרופון. "זאת הנהלה חזירה שגורפת מיליונים, שלא יספרו לכם אחרת".

ארמונד לנקרי, יו"ר ועד העובדים של מפעלי ים המלח בהפגנה של העובדים בשרות רוטשילד, מרץ 2015. ניב אהרונסון
רוטשילד, היום/ניב אהרונסון

ארמונד לנקרי, יו"ר מועצת העובדים של ים המלח, אמר בהפגנה: "הם לא יצליחו לשבור אותנו, לא באיומים ולא בהפחדות, זה או אנחנו או הם". לדבריו, למקום הגיעו רק כ-500 עובדים מתוך אלפי העובדים במפעלים מפני שהמשטרה לא אישרה הוצאת אוטובוסים נוספים.

לנקרי סיפר כי הרבה עובדים במפעל קיבלו בימים האחרונים מכתבי שימוע לפני פיטורים. "מאז שהגיע סטפן בורגס החליטו לפטר שלושים אחוז מהעובדים המלוכדים", אמר לנקרי. "המדינה צריכה להתערב, אנחנו לא ניתן לדרדר את הנגב והדרום. המאבק הזה הוא של הנגב והדרום ובעתיד יהיה המאבק של כל המדינה".

"האיום האמיתי הוא לא מאיראן, אלא החיים פה בארץ"

מירב מיכאלי (המחנה הציוני) הגיעה למקום כאות הזדהות עם העובדים ואמרה: "ראש הממשלה רק מדבר על איראן. הם מבינות ומבינים שראש הממשלה לא דואג לאינטרסים שלהם, לזכויות שלהם, צריך להחליף אותו". לדבריה, מפלגתה מחויבת לזכויות העובדים. "זה האידיאולוגיה הכי עמוקה, נאבקנו עליהם באופוזיציה וכשנהיה בממשלה נעשה את זה כמו שצריך".

"לפני כמה זמן אמר ראש הממשלה לא לשכוח את החיים עצמם. הוא חושב שהחיים עצמם זה האיום מאיראן, אבל האיום האמיתי זה החיים פה בארץ של מאות עובדים שנמצאים תחת איום פיטורים", קרא אחד המפגינים מהנוער העובד והלומד במגפון וזכה למחיאות כפיים ושירה. "אנחנו לא ניתן לעידן עופר לישון בלילה, גם לא לסטפן בורגס ולראש הממשלה."

מחאת אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
אוהלים ברוטשילד, אמש/ראובן קסטרו

את ההתארגנות יזם שי כהן, אב לשניים מגבעתיים, שארגן בימים האחרונים את האירוע "עוד מעט יש לי יום הולדת 40 ואין לי דירה", וקרא לציבור להגיע אל שדרות רוטשילד כדי לחדש את המחאה. אמש הוא חגג את יום הולדתו באוהל שהקים. "המטרה היא להביא כמה שיותר אנשים, אלפים", אמר והסביר שהוא מקווה להביא לשינוי סדר היום הציבורי במערכת הבחירות הנוכחית.

כהן הוא אחד מהמייסדים וכן מזכיר בארגון כוח לעובדים, ארגון המאגד עובדים ממגוון תחומים במגזר הפרטי והציבורי. כמו כן, הוא חבר במפלגת העבודה והעיד על עצמו כמי שבבחירות המקדימות האחרונות לא בחר ביצחק הרצוג לראשות המפלגה. כחלק מתפקידו לקח חלק בכמה מאבקים של ארגוני עובדים כמו השביתה במפעל חיפה כימיקלים במפרץ חיפה, מאבק סגל ההוראה של האוניברסיטה הפתוחה, הוא ליווה את איגוד עובדי הרפואה המשלימה בקופת חולים כללית שהתארגנו לראשונה ויצאו למאבק ארצי לשיפור תנאי העסקתם, ליווה את התאגדותם של כ-1,700 עובדי חברת קווים תחבורה ציבורית. בנוסף, ליווה בעבר בהתנדבות מאבקי עובדים לתנאי עבודה הוגנים והיה מעורב במאבק נגד העסקה פוגענית ברשת "סופר-פארם", במאבק העובדים הארעיים בנתב"ג ובמאבק המלצריות בסניף בית הקפה "עלית קופי טו גו" ליד אוניברסיטת תל אביב. גם במחאה בשנת 2011 לקח כהן חלק והיה אחראי לקשר עם קבוצות המחאה בהנהגת כוח לעובדים.

אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
חגג את יום הולדתו באוהל. יוזם המחאה, שי כהן/ראובן קסטרו

פנים בולטות נוספות במאהל היו של נאור נרקיס, תושב רמת גן בן 26, שיזם את "מחאת המילקי" ושב מברלין. נרקיס דיבר מול הנוכחים והיה היחיד שהצליח לשלהב אותם בדבריו. "יש איש שיושב בבית ראש הממשלה ולא שם עלינו, לא שם על האזרחים. הוא נסע לארצות הברית לנאום וזה יפה, אבל קודם כל עליו לדבר בעברית לאזרחים בישראל", תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו. "נמאס לאנשים לחיות עם מזוודה ליד הדלת, אנחנו רוצים שינוי. כל פוליטיקאי יבין שהציבור הוא הריבון ובידינו הכוח", הוסיף.

נרקיס הצביע במשך שנים למרצ, אך הסביר כי טרם גיבש עמדה והחליט במי יבחר בבחירות הקרובות. "אני די נגעל ממערכת הבחירות הזאת, הם מתעסקים בעצמם. הגיע הזמן שפוליטיקאים יקבלו שיעור באיך צריכים להתייחס לאזרחים. למרות שלא החלטתי, זה ברור לכולם שאני לא רוצה שביבי ימשיך להיות ראש הממשלה".

אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
מפגין בשדרות רוטשילד, אמש/ראובן קסטרו

נרקיס שירת שש שנים בצה"ל בתכנית "חבצלות" היוקרתית בחיל המודיעין. הוא הגיע לברלין לפני כשנה, לאחר תקופה קצרה בפריז, שם לימד עברית וערבית. בסוף ספטמבר 2014 פתח נרקיס את עמוד "עולים לברלין" בפייסבוק והעלה פוסטים המדריכים ישראלים כיצד הם יכולים להגר מישראל לברלין, שם לדבריו ההזדמנויות רבות יותר. בנוסף, העלה פוסטים שבהם ביצע השוואות מחירים למוצרים ישראליים שנמכרים גם בברלין. לאחר כמה חודשים החליט נרקיס לחזור לישראל ולנסות להשפיע על הסוגיות החברתיות מהארץ.

"החלטתי לחזור לארץ כי המשפחה שלי כאן, אני מדבר עברית, אני רוצה לחיות עם החברים שלי וזה המקום שלי פה", הסביר את החלטתו בשיחה עם וואלה חדשות. "אין סיבה שאני לא אוכל לחזור למדינה שלי כי יקר כאן מדי. אני לא בן אדם שמתבכיין ולא מרוויח ולא מנסה, אבל אי אפשר לקנות כאן דירה, שכירות זה לגור עם מזוודה ליד הדלת זה לא צריך להיות המצב".

באישור העירייה

עוד לפני שהוקמו האוהלים, פנו גורמים פוליטיים מהימין אל עיריית תל אביב בדרישה שלא תאשר את המחאה, אך בקשה זו נדחתה. סגן ראש עיריית תל אביב אסף זמיר, שנכח גם הוא באירוע אמר לוואלה חדשות: "הייתה בקשה מסודרת מהעירייה לקיים את אירוע המחאה, כל התיאומים נעשו, אנחנו מעריכים את החשיבות של השימוש במרחבים ציבוריים לצרכי הפגנה ומחאה, ואכן נכון לעכשיו אישרנו את קיומה של המחאה, אנחנו חושבים שהיא חשובה". אריק שועה, אחראי רובעים בעיר, הגיע כדי לפקח על האירוע והסביר כי בקשתם של יוזמי האירוע אושרה ל-48 שעות ובסיומה תתבצע הערכת מצב לגבי המשכה.

למאהל הגיעו אתמול גם שלושה פעילי ליכוד, לבושים בחולצות של מפלגת השלטון. הם ביקשו לדבר באמצעות המיקרופון שמוצב במקום, ואמרו שהגיעו לשם כדי לבדוק את גודל המצוקה, אבל התבדו. דבריהם של הפעילים עוררו תגובות נזעמות מהמוחים שצעקו "ביבי הביתה", "ביבי מנותק מהעם" ו-"אין לביבי מה לחזור לארץ". במקום התפתחה תגרה שכללה דחיפות, ובסיומה גורשו פעילי הליכוד מהמקום.

"כן נכון, כמה אנשים ניסו להפריע למחאה אך גורשו משם", אמר נרקיס. "למרות זאת אני חייב לציין כי במחאה היו גם כמה אנשים שבחרו ליכוד והגיעו להביע הזדהות, גם חרדים הגיעו ואמרו שהם יבואו שוב. יש כאן אנשים מכל הסוגים. כשמגיעים לבנק זה לא מעניין מאיזה קבוצות חברתיות כל אחד מגיע".

לפניות לכתבת: danayark@walla.com

שי כהן, מחאת אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
שי כהן, מחאת אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015/ראובן קסטרו
אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015/ראובן קסטרו
אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015. ראובן קסטרו
אוהלים בשדרות רוטשילד, מרץ 2015/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully